2023-12-23, 12:26
Medlem
bofhs avatar
Några tips:

-Ha många personer i berättelsen, men obefintlig personskildring. Det blir bara ett jättetråkigt myller av personer som inte går att hålla reda på.

-Ge huvudpersonerna utmaningar, se till att de drabbas av motgångar och faror. Men allt skall lösa sig snabbt, smärtfritt och utan ansträngning. Alternativ: personerna är inpackade i bomull och råkar aldrig ut för någonting.

-Massor med falskt djupsinnig och känslosam dialog.

-Låååååånga faktaavsnitt som beskriver något fenomen på nördnivå.

-Omständigt meningslöst grubbel om "Språket" eller "alltings intighet".

-Skriv flummigt och detaljfattigt för att skapa "mystik"(gäsp).
Senast redigerad av bofh 2023-12-23 kl. 12:29.
Citera
2023-12-24, 13:48
Medlem
Joseph Conrad är mästaren i att vara dryg.

Men minus mörkrets hjärta för den är bra.
Citera
2023-12-25, 01:19
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Joseph Conrad är mästaren i att vara dryg.

Men minus mörkrets hjärta för den är bra.

Han har ju skrivit massor som är lika bra som Mörkrets hjärta- Vad är det som är drygt?
Citera
2023-12-25, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Han har ju skrivit massor som är lika bra som Mörkrets hjärta- Vad är det som är drygt?

Låt oss säga så här, det är en mycket bra författare som ingen läser.
Citera
2023-12-25, 07:34
Medlem
anomaligns avatar
Läs boken De Vilda Detektiverna av Roberto Bolano. Läsartortyr i absolut mästarklass. Små öar av mild handling helt orelaterade till någonting uppstår ibland i ett hav av anekdoter, lösa tankar och skolgårdsskvaller om sydamerikanska poeter som författarens alter ego känner eller känner till. Beskrevs av en svensk recensent som årets viktigaste bok. Typ åttahundra sidor. Olidligt trist.
Citera
2024-01-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Den här trådstarten lockade fram en sida som jag inte är riktigt komfortabel med, men gav mig ett gapskratt som kan väcka allt på en kyrkogård.
Läste den i våras och letade aktivt efter den tills jag hittade den.

Kudos
Kan bara hålla med. Tycker att det låter som att det kan bli en riktigt rolig bok utifrån hur djävla trist handlingen är. Är det något som lockar till skratt är det ju kufigheten som Stefan verkar besitta.

Men, efter att ha läst tråden, förstår jag inte varför målet är att skriva så tråkigt som möjligt?
Jag tipsar i alla fall om att ta en kik i valfri facklitteratur som behandlar något riktigt torrt. Eller varför inte få inspiration från typ bruksanvisningar till elektronik? Så tråkigt att man storknar.
Citera
2024-01-07, 16:38
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ja!
Kanske Elza lär sig att knyppla hos sin nya familj i Sala? Elza gör sedermera vackra knypplade dukar som efter hennes död hänger fint i den lilla stenkyrkan i Sala.
Här bör läsaren lära sig allt om handarbetets ädla konst: Allt från vävteknik till knyppeldynor.
Agneta och Stefan kanske till och med kan besöka stenkyrkan eller så räcker det med att Agneta visar Stefan polaroidbilder på dukarna som hon tog när hon besökte kyrkan den där magiska sommaren för tio år sedan.
Under de här beskrivningarna av stenkyrkor i uppland och lokal hemslöjd, i sin jakt efter "vänlighetens själ" som han tycker sig se i den bortgågna Elzas erfarenhet blir det också möjligt för honom att träffa eldsjälar som märkt ut vandringsleder och lokala MTB-banor i norra uppland. Så han tar med sig "biken" på bilen.

Stefan upptäcker så småningom att det finns ett samband mellan kropp och själ - nu och då. Att överösas av Elzas historia, uppleva spåren av slöjdglädje, och samtidigt få möjlighet att med mountainbiketurer möjligjorda av godhjärtadde mountainbike-entusiaster, använda kroppens potentialer. Det ger Stefan en känsla av närvaro som är helande.

Samtidigt får det Stefan att känna sig skyldig, för han inser genom sin fullständiga utlevelse att samhället av idag - det finns både bra saker med det, och dåliga.
Kan man leva utan att någonsin såra någon annan? Kan kan leva fullt ut och ärligt utan att kringskära Gunnars handlingsutrymme?

Dessa tankar är omtumlande för honom. Det är gott och ont. Det är möjlighet och omöjlighet.
Kanske finns det ingen lösning?
Eller ...kanske finns lösningen i ... .kompromissen?

Detta blir ett slags andlig upplevelse för Stefan. Kompromissen; Det som ligger mellan ja och nej, mellan svart och vitt. Kan detta göras till ett sätt att leva? Han tänker sig att detta är en form av nutida mystik.En livlina.
Senast redigerad av swimp78 2024-01-07 kl. 16:41.
Citera
2024-01-07, 20:26
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Under de här beskrivningarna av stenkyrkor i uppland och lokal hemslöjd, i sin jakt efter "vänlighetens själ" som han tycker sig se i den bortgågna Elzas erfarenhet blir det också möjligt för honom att träffa eldsjälar som märkt ut vandringsleder och lokala MTB-banor i norra uppland. Så han tar med sig "biken" på bilen.

Stefan upptäcker så småningom att det finns ett samband mellan kropp och själ - nu och då. Att överösas av Elzas historia, uppleva spåren av slöjdglädje, och samtidigt få möjlighet att med mountainbiketurer möjligjorda av godhjärtadde mountainbike-entusiaster, använda kroppens potentialer. Det ger Stefan en känsla av närvaro som är helande.

Samtidigt får det Stefan att känna sig skyldig, för han inser genom sin fullständiga utlevelse att samhället av idag - det finns både bra saker med det, och dåliga.
Kan man leva utan att någonsin såra någon annan? Kan kan leva fullt ut och ärligt utan att kringskära Gunnars handlingsutrymme?

Dessa tankar är omtumlande för honom. Det är gott och ont. Det är möjlighet och omöjlighet.
Kanske finns det ingen lösning?
Eller ...kanske finns lösningen i ... .kompromissen?

Detta blir ett slags andlig upplevelse för Stefan. Kompromissen; Det som ligger mellan ja och nej, mellan svart och vitt. Kan detta göras till ett sätt att leva? Han tänker sig att detta är en form av nutida mystik.En livlina.

haha, men det det där är väl inte tråkigt. Smått banala tankegångar men medryckande skrivet. Om du verkligen vill skriva medvetet tråkigt kanske du ska väva in lite referenser till postmoderna filosofer? Och göra meningsbyggnaden mindre rytmisk, kanske.
Citera
2024-01-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atreyum
Kan bara hålla med. Tycker att det låter som att det kan bli en riktigt rolig bok utifrån hur djävla trist handlingen är. Är det något som lockar till skratt är det ju kufigheten som Stefan verkar besitta.

Men, efter att ha läst tråden, förstår jag inte varför målet är att skriva så tråkigt som möjligt?
Jag tipsar i alla fall om att ta en kik i valfri facklitteratur som behandlar något riktigt torrt. Eller varför inte få inspiration från typ bruksanvisningar till elektronik? Så tråkigt att man storknar.

Exakt!!
Ser också att jag inte ska skriva under berusning då jag inte ens i nyktert tillstånd formulerar skrift bra.

"Läste den i våras och letade aktivt efter den tills jag hittade den."

Vill inte störa swimp78 i skapelseprocessen, men jag blev helt stum när "Stefan" fanns på en tidigare myndighet som jag hade förmånen att häcka på för drygt 20 år sen.

Fortsätter följa swimp78 med andakt
Senast redigerad av Calvinol 2024-01-08 kl. 18:02.
Citera
2024-01-09, 11:16
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Exakt!!
Ser också att jag inte ska skriva under berusning då jag inte ens i nyktert tillstånd formulerar skrift bra.

"Läste den i våras och letade aktivt efter den tills jag hittade den."

Vill inte störa swimp78 i skapelseprocessen, men jag blev helt stum när "Stefan" fanns på en tidigare myndighet som jag hade förmånen att häcka på för drygt 20 år sen.

Fortsätter följa swimp78 med andakt

Vill inte heller störa swimp78 i skapelseprocessen Det behöver ju inte vara tråkig läsning för att det är en tråkig roman, skriva en tråkig roman som lockar till läsning fast den är tråkig?
Citera
2024-01-09, 14:35
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
/../ men jag blev helt stum när "Stefan" fanns på en tidigare myndighet som jag hade förmånen att häcka på för drygt 20 år sen.

Tyckte även denna Stefan att det fick honom att må bra både fysiskt och psykiskt att få ta ut kroppen med en snabb tur på mtb-banan?

Drömde även denna Stefan om en 3d-skrivare och funderade på att bygga ett höj -sänkbart arbetsbord?

Kanske gillade denne Stefan även aluminiumprofiler och bord av typen ”epoxy river tables”? För det tror jag min Stefan gör. Det startar kreativa processer i honom.
Citera
2024-01-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Tyckte även denna Stefan att det fick honom att må bra både fysiskt och psykiskt att få ta ut kroppen med en snabb tur på mtb-banan?

Drömde även denna Stefan om en 3d-skrivare och funderade på att bygga ett höj -sänkbart arbetsbord?

Kanske gillade denne Stefan även aluminiumprofiler och bord av typen ”epoxy river tables”? För det tror jag min Stefan gör. Det startar kreativa processer i honom.

Jo faktiskt, men han hade även en kajak som motionsverktyg och 3d-skrivare lurade jag in honom på.

"Stefan" var nog ingen aluminiumprofil och "epoxy river tablesperson".

Det fanns en Wera som chef, men det bör jag nog ta genom PM ifall det är intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in