Citat:
Ursprungligen postat av
dansquelcas
Lägg ner. Återigen skådespeleri har alltid varit kontroversiellt och många kvinnliga roller framfördes av män.
Det finns en princip att följa att politiker inte får lägga sig i kulturen och det är det Lidingös politiker bröt mot.
Det som man hade kunnat göra i efterhand var att göra sagostunden först och sedan informera det för föräldrarna under överinseende av socialtjänsten på plats. Den första föräldern som gör ett hotfullt uttalande då skulle socialtjänsten genast agera mot.
Lägg ned själv du. Det här är inte män som
spelar teater, det här är män med en fetisch. Det är män som upplever välbefinnande av att klä ut sig till kvinnor. Det är en fenomen man inte sällan stöter på om man jobbar i psykiatrin. Det finns en stor överlappning när det gäller festliga transor i prideparader och mänskligt lidande i form av psykisk sjukdom. Det handlar inte om ”stigmatisering” eller att omvärlden skulle vara dömande. Problemet
sitter på insidan.
Det är inte lätt att leva med den här starka lusten att klä ut sig till kvinna. Tror du att en person som lever med såna här fantasier, begär eller beteenden mår speciellt bra? Detta är en störning som orsakar kliniskt signifikant lidande och alla möjliga problem. Men du ser nog bara den glada bögen i paraden, misstänker jag.
I Sverige får vuxna människor leva precis som de vill, så länge de inte bryter mot några lagar. Men som jag sa tidigare, det är ingen mänsklig rättighet att få träffa barn för att läsa sagor eller vad det nu var. Att bråka om att föräldrar känner tveksamhet inför att detta - det är bara så underligt. Om du inte är förälder till något av barnen föreslår jag att du slutar lägga dig i. När du själv blir förälder kan du exponera
dina barn för alla möjliga normbrytande och gränsöverskridande fenomen.
Transor är alltså i regel inte speciellt lyckliga eller känslomässigt stabila lirare. Men barn är snälla, icke-dömande och tillitsfulla. Mötet med dem känns varmt och mysigt för transvestiten, han känner sig accepterad.
Måste jag ställa mina barn till förfogande för denna terapeutiska session? Nej.
Lite läsning för dig
https://www.msdmanuals.com/professional/psychiatric-disorders/paraphilias-and-paraphilic-disorders/transvestic-disorder