2024-02-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
bara läst inläggen här men vad jag utläst har han bara en 3 månaders kurs inom det han söker jobb. Vad hinner man lära sig på 3 månader, inom något ens... Allra minst inom IT som är brett men allt är komplext och lång inlärning om man ska vara till nytta. Vet folk med Högskoleutbildning civilingenjör som sökt över 100 jobb och inte fått napp.... Det där kan han glömma. Gå en riktig utbildning eller sök jobb på mcdonalds.
Mannen. Disposition.
Av. Texten. Skulle. Göra.
Den. Läsbar.
Citera
2024-02-02, 22:58
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Mannen. Disposition.
Av. Texten. Skulle. Göra.
Den. Läsbar.
Det är bara för du läser på mobilen så styckena blir så korta för dig. Anslut dig till PC-master-race istället din mupp.
Citera
2024-02-02, 22:58
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Du har rätt. Du skrev det här:

Vet inte vilket som är värst dock.

Tror farbror är lite förvirrad.

Flashback har blivit så onödigt elakt över åren. Jag konstaterar bara att det är omöjligt att verifiera det folk skriver i tråden, då det mest verkar vara karaktärsmord på denne Alexander Tarler. Du verkar också spamma sönder tråden med skräp.

Du passar som kodapa med din personlighet, men du beter dig säkert normalt i verkligheten.
Citera
2024-02-02, 23:06
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Okej, så kan man se det. Om man inte vill kommunicera utan bara basunera.

Vill man kommunicera måste man göra sig tillgängligt. Men du väljer bort de med mobiler. Jag köper det.
Jag förutsatte liksom att folk är av det gamla goda virket på flashback. Alltså att de sitter vid en persondator, en PC. Men det har väl blivit för folkligt, mainstream, normalbögigt...

Men jag ska tänka lite mer på er stackare som sitter och stirrar på era mini-skärmar och fördärvar er syn nästa gång. Okej!
Citera
2024-02-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Tror farbror är lite förvirrad.

Flashback har blivit så onödigt elakt över åren. Jag konstaterar bara att det är omöjligt att verifiera det folk skriver i tråden, då det mest verkar vara karaktärsmord på denne Alexander Tarler. Du verkar också spamma sönder tråden med skräp.

Du passar som kodapa med din personlighet, men du beter dig säkert normalt i verkligheten.
Flashback är rått. Som en människa tagen från det mongoliska riket. Men det vet du, gammal i gården som du är.

Inget karaktärsmord på Alexander Tarler alls.

Snubbe valde medialjuset och vi försöker förså hans påstående om att han inte fått jobb trotts 600 ansökningar. Och dessutom, enligt han själv, är väldigt kvalificerad.

Jag själv, och andra i tråden, har goda grunder att betvivla hans kompetens.

Att hans själv skriver att han är deprimerad på Instagram lär inte locka någon arbetsgivare.
Citera
2024-02-02, 23:15
Medlem
Citat:
Jag förutsatte liksom att folk är av det gamla goda virket på flashback. Alltså att de sitter vid en persondator, en PC. Men det har väl blivit för folkligt, mainstream, normalbögigt...

Men jag ska tänka lite mer på er stackare som sitter och stirrar på era mini-skärmar och fördärvar er syn nästa gång. Okej!
Flashback har blivit bögigt. En del använder ”mobiler”. Detta bögiga påfund.
Citera
2024-02-02, 23:16
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Flashback har blivit bögigt. En del använder ”mobiler”. Detta bögiga påfund.
haha, det där är bara en fluga dummer, snart sitter alla vid en PC igen.
Citera
2024-02-02, 23:20
Medlem
Citat:
haha, det där är bara en fluga dummer, snart sitter alla vid en PC igen.
Personligen tror jag PDA får ett uppsving igen. Och då sitter vi med samma lilla skärm.
Citera
2024-02-02, 23:36
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Flashback är rått. Som en människa tagen från det mongoliska riket. Men det vet du, gammal i gården som du är.

Inget karaktärsmord på Alexander Tarler alls.

Snubbe valde medialjuset och vi försöker förså hans påstående om att han inte fått jobb trotts 600 ansökningar. Och dessutom, enligt han själv, är väldigt kvalificerad.

Jag själv, och andra i tråden, har goda grunder att betvivla hans kompetens.

Att hans själv skriver att han är deprimerad på Instagram lär inte locka någon arbetsgivare.

Flashback har alltid varit hårt men det var mer finess här förr. Färre påhopp mellan användare i trådarna. Roligare och intelligentare inlägg.

Ja, hans kompetens är otillräcklig, men killen har uppenbara mentala problem. De överdrivna påhoppen genomsyrar hela tråden.
Citera
2024-02-03, 00:05
Medlem
Det är förmodligen något som inte står rätt till.

Är också i branschen och jobben söker mig. Har sökt totalt 0 jobb och jobbar med flertalet nyexaminerade.

Sen är det viss skillnad på 3 veckors snabbkurs och 3-5 år på högskola. Folket från dessa snabbkurser kan branschen gott klara sig utan. Är det så som folk i tråden skriver att det är en sådan utbildning han gått så är det knappast konstigt att han inte får jobb. Det finns gott om folk med betydligt gedignare bakgrund som inte heller kan särskilt mycket. En snabbkurs räcker knappt till någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Kollar man killens linkedin så är den enda utbildning han har en Javascript bootcamp från Jan 2023 till Apr 2023. Enligt dom som håller kursen är den 3 månader, han har dock angivit 4, och enligt honom så gjorde denna 3 månaders bootcamp att "I was molded into an amazing fullstack developer".
Man blir inte en "amazing developer" på 3 månader, särskilt inte fullstack. Killen är uppenbarligen full av skitsnack och lider av ett gigantiskt ego.

Som jag antog helt enkelt. Skulle aldrig anställa någon som kallar sig själv "amazing full stack developer" efter en kurs på 3 månader och noll annan IT-bakgrund. Även om han inte är helt inkompetent så tyder det på att han tror han är så otroligt mycket bättre än han är. Vi med jobb har gått utbildningar på 3-5 år.

Citat:
Ursprungligen postat av mrc00li0
Det kan omöjligen finnas 600 IT firmor i Sverige.
Skämtar du nu eller är du bara helt ute och cyklar? Det finns alltså runt 50 städer i Sverige som har en befolkning på 30k+. Om dessa har i snitt 12 företag som sysslar med någon form av IT är vi uppe i 600. Jag är rätt säker på att Stockholm och Göteborg har mer än 12 också... Nästan alla företag har en IT-avdelning.
Senast redigerad av kalleboool 2024-02-03 kl. 00:17.
Citera
2024-02-03, 00:12
Medlem
boll-svantes avatar
Står inget i artikeln att han kommit på någon intervju ens, har han kollat igenom det kan skickar ut? Han kanske glömt ange namn och telefonnummer. Det finns ju trots allt företag som anställer mycket juniora personer på provanställning om de inte verkar helt klapp kalas...
Citat:
Ursprungligen postat av torst3n
Jo, även juniora tjänster innehåller långa listor på skit ingen kan (eller ens ska) ha koll på som nyexad. Helst ska det vara så mycket akronymer det bara går. Till exempel "Erfarenhet av ETL i SSRS, SSAS, SSIS och SSMS. Goda kunskaper inom geoJSON och graphQL i kombination med QGIS, ML och DSS är meriterande". och så fortsätter det rad efter rad. Det är helt sjuka krav för en junior idag (träffat verksamma som jobbat 30-40 år inom IT känner att dom inte har alla kunskaper som krävs för juniora)
Man skriver saker i annonser som man vet att ingen lever upp till. På så vis kan man välja och vraka utan att diskrimineringsombudsmannen lägger sig i.
Citera
2024-02-03, 00:16
Medlem
En kurs är inte mycket värt. Kräver i så fall att han gör en LIA och får in en fot någonstans.

Att 80% skulle fått jobb efter en kurs köper jag inte. Då är det personer som redan kompletterat en helt okej bakgrund och arbetslivserfarenhet med den där kursen.

Inte ens 2 åriga YH-kurser med 6 månader LIA garanterar 80% jobb även om lärosätena "skryter" med det.

Saknar man helt erfarenhet men är driven så är det 3-5 årigt universitet som gäller och antingen är man begåvad och blir handplockad eller så får man konkurrera med mängder med andra studenter i något trainee program.

Kontakter och arbetslivserfarenhet är allt i den här branschen.

Lite ödmjukhet skulle inte skada heller. Vet duktiga civilingenjörer från prestigefyllda lärosäten som blivit handplockade utan arbetslivserfarenhet och varit ödmjuka under intervjuer. Vad väljer man? Någon som snittar 4.8 på civilingenjörsprogrammet eller någon som gått en 3 månader kurs och kallar sig "amazing front end developer"
Senast redigerad av kexchoklad123 2024-02-03 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in