2024-02-02, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Är de dömda? De borde ju få minst samma som Västeråsföräldrarna. Mamman låter helt efterbliven, ”det var svårrrt”. Skolan har ju brustit något oerhört, gjorde de socanmälan? Detta visar också att det finns barn med problematisk skolfrånvaro där föräldrarna är det stora problemet och det finns nog många fler, men i skolvärlden ska man hela tiden tror 100% på föräldrar och barn och inte ifrågasätta någonting, om det kan finnas något dysfunktionellt i hemmet. Jag tror detta är mer regel än undantag men så låter det inte i debatten utan skolan får alltid skit. Har egen erfarenhet av arbete på skola. Fyfan vad denna flicka fått lida, och de stackars andra barnen med med sina diagnoser. Där tror jag också det många gånger beror på dysfunktionell miljö och ej medfödda problem.
Om du menar paret i Kungsör så har de människorov med i sina åtal vilket höjer straffet rejält.
Citera
2024-02-02, 11:10
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Är de dömda? De borde ju få minst samma som Västeråsföräldrarna. Mamman låter helt efterbliven, ”det var svårrrt”. Skolan har ju brustit något oerhört, gjorde de socanmälan? Detta visar också att det finns barn med problematisk skolfrånvaro där föräldrarna är det stora problemet och det finns nog många fler, men i skolvärlden ska man hela tiden tror 100% på föräldrar och barn och inte ifrågasätta någonting, om det kan finnas något dysfunktionellt i hemmet. Jag tror detta är mer regel än undantag men så låter det inte i debatten utan skolan får alltid skit. Har egen erfarenhet av arbete på skola. Fyfan vad denna flicka fått lida, och de stackars andra barnen med med sina diagnoser. Där tror jag också det många gånger beror på dysfunktionell miljö och ej medfödda problem.

De ska först på en RPU.
(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Citera
2024-02-02, 11:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det var en oerhört aggressiv dam till åklagare. Självklart väcker ett fall som detta känslor, men en åklagare borde kunna besinna sig.
Citera
2024-02-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag har stor respekt för visdom på grund av ålder. Är inte direkt purung själv.

Nej jag menade inte bara Mobilt BankID utan BankID generellt.
Om man är förälder till skolbarn så behöver man använda BankID ofta för att hantera skolärenden.
Samma sak om man är klient hos försäkringskassan eller patient hos allmänna sjukvården.
Det går ofta att använda dator men i praktiken tror jag de flesta med smartphone använder de appar som erbjuds då det är enklare.
Man kan förstås använda BankID på en dator i många appar.
Däremot kräver t.ex. Swish ett mobilt BankID.

Jag har svårt att tro att J som sexbarnsmamma, patient och bidragsberoende skulle klara sig utan BankID.

Jag kan inte minnas att jag sett något om detta i FUPen.

Ett intressant sidospår. Här kan man se siffror från 2022 om användning av mobilt bank-id uppdelat efter ålder. Om jag minns rätt är GM 80-talister? I den åldersgruppen är det hela 98% som har använt mobilt bank-id minst en gång det senaste året, dvs bara 2% som inte har använt det. Så ja, det är otroligt osannolikt att J inte har ett eget mobilt bank-id på någon enhet...
Citera
2024-02-02, 12:40
Medlem
Nu har jag lyssnat på två timmar av rättegången, förhör med D. Jag är HELT chockad över hur dålig åklagaren är? Förvirrad, ledande frågor hela tiden. Påståenden som är fel. Har aldrig lyssnat på rättegång förut, brukar det vara så här? Jag tror hon hade kunnat få ut långt mer om hon bara skärpt till sig lite. Jag hade själv gjort det bättre kan jag lova.
Citera
2024-02-02, 14:36
Medlem
Recedivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnarlyknots
Nu har jag lyssnat på två timmar av rättegången, förhör med D. Jag är HELT chockad över hur dålig åklagaren är? Förvirrad, ledande frågor hela tiden. Påståenden som är fel. Har aldrig lyssnat på rättegång förut, brukar det vara så här? Jag tror hon hade kunnat få ut långt mer om hon bara skärpt till sig lite. Jag hade själv gjort det bättre kan jag lova.

Absolut den sämsta jag hört! Man förväntar sig att en åklagare ska vara saklig, objektiv och påläst hur känsligt och vidrigt fallet än är. Det blir till fördel för försvaret att hon är virrig är jag rädd för.
Citera
2024-02-02, 14:56
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recediv
Absolut den sämsta jag hört! Man förväntar sig att en åklagare ska vara saklig, objektiv och påläst hur känsligt och vidrigt fallet än är. Det blir till fördel för försvaret att hon är virrig är jag rädd för.
Nu måste även jag lyssna. Tragiskt om åklagaren är sådan.
Inte sett tidigare att de lagt ut ljudfilerna innan domen. Dock är de ju klarlagt skyldiga och bara RPU kvarstår.
Citera
2024-02-02, 15:14
Medlem
T34Panzers avatar
Jisses Jasmine/Ida r vldigt jobbig att lyssna på…hon har en lika monoton röst som man ofta ser hos någon med schizofren eller psykopati…
Citera
2024-02-02, 16:24
Medlem
Attityds avatar
Föräldrarna träffades 2014. Barnen föddes 2015, 2016, 2017 och 2020.
Jasmin* har två barn från tidigare förhållande. En flicka och en pojke. Pojken har Danie* adopterat men inte flickan.
Varför adopterade han bara pojken?
Citera
2024-02-02, 16:25
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jisses Jasmine/Ida r vldigt jobbig att lyssna på…hon har en lika monoton röst som man ofta ser hos någon med schizofren eller psykopati…

Eller autism
Citera
2024-02-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Föräldrarna träffades 2014. Barnen föddes 2015, 2016, 2017 och 2020.
Jasmin* har två barn från tidigare förhållande. En flicka och en pojke. Pojken har Danie* adopterat men inte flickan.
Varför adopterade han bara pojken?
Kanske har flickan en pappa?
Citera
2024-02-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNSclassics2024
Nej men alla appar har börjat lägga ut ljudfilerna, här tex: https://www.youtube.com/watch?v=6_iC6e2nWOo&list=PLBi1Vh1O3WiiNMD0Kbxh-vfdzzuz1U58l

Stort tack! Kommer brinna inombords av att lyssna på denna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in