2024-02-02, 12:18
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Beror väl på vad de utbildade uträttar. Man får väl inte lön för utbildningen i sig.

Nej, det får man inte men den utbildning du har gått förmedlar till arbetsgivaren att du har en bra grundplåt och är inte helt obildbar.
Citera
2024-02-02, 22:06
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
Det är vad de fakturerar när de väl kan fakturera. Stor del av tiden är inte tid de kan fakturera för, varför de måste ta så mycket betalt när de väl kan. Förvisso är genomsnittslönen 57 900 kr för en advokat, men då ska vi komma ihåg att de i regel jobbar 60h veckor, har ett ytterst stort ansvar för andra människors liv och måste vara nåbara närmast 24/7 och alltid lever under hotet att anmälas till advokatsamfundet.

Nä då tycker jag att programmerare/utvecklare inom det privata (advokater jobbar ju endast åt privatpersoner, varför detta får bli jämförelsen) är betydligt mer överbetalda. Över 50k i medellön: https://ungaprogrammerare.se/blogg/vad-tjanar-en-programmerare/. Ingångslönen för systemvetare (vilket är en samhällsvetenskaplig utbildning (!)) är 36 000. Vi snackar om en yrkesgrupp som allt som oftast kan jobba hemifrån i kalsongerna och titt som tätt här på flashback skryter om hur lite de kan jobba.
En programmerare kan lätt fixa ihop saker på två månader som ett företag kan tjäna fem miljoner på per år. Varje människa som som blir helt ersatt får du räkna med kostar 500 000 - 1 miljon kr.
Bara det faktum att få rätt på saker utan att behöva spendera tid på saker som blivit fel med manuellt arbete är värt mycket pengar.
Citera
2024-02-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
En programmerare kan lätt fixa ihop saker på två månader som ett företag kan tjäna fem miljoner på per år. Varje människa som som blir helt ersatt får du räkna med kostar 500 000 - 1 miljon kr.
Bara det faktum att få rätt på saker utan att behöva spendera tid på saker som blivit fel med manuellt arbete är värt mycket pengar.

Det tror jag inte någon motsätter sig. Men utifrån trådens natur pratar vi väl rimligen inte om vilka yrken som är överbetalda rent marknadsekonomiskt, då får ju exakt alla korrekt lön eftersom, ja det är marknadslön. I trådens natur ligger ju omdömen om vad som är över/under-betalning utifrån någon slags "estetisk" eller "etisk" bedömning. Det är ju därför man säger att sjuksköterskor/brandmän etc borde tjäna mer. De producerar inte något och i länder med marknadsstyrd sjukvård (USA) så tjänar inte sjuksköterskor heller så mycket men även där tycker man att de tjänar för lite. Alltså igen, det handlar om om estetik/eller etik.

Utifrån sådant synsätt sticker det i ögat att en programmerare, som är ett av de absolut vanligaste yrkena i Sverige och därför inte några enhörningar såsom kanske hjärnkirurger, kan sitta i kalsonger hemma, jobba fyra timmar per dag och få 50 000. Jag menar jurister sparar nog företag lika mycket i skattupplägg som programmerare genererar i intäkter, men juristerna arbetar betydligt mer, sannolikt eftersom yrket är så gammalt att man nu vet exakt hur mycket man kan kräma ur sin jurister. Programmering är så pass nytt att man ännu inte lyckats klura ut hur man maximalt ska ta vara på sina programmerare.

Ha en fortsatt trevlig helg.
Citera
2024-02-04, 17:33
Medlem
TheFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vad snackar vi i studietid, 5+2 år, något i den stilen? Så 10 tusen per års högre studier? Låter inte det rimligt?

Ja, 5+3 för de flesta specialiteer.
5+4 för käkkirurger. Vissa käkisar är även läkare. Dvs. 5+5+4 om jag inte misstar mig.
Så för dessa är lönen orimligt låg.
Citera
2024-02-23, 19:45
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Haha det märks att du aldrig varit i närheten av en chefsposition. Mytologiserande. Fortsätt klaga på att folk är smartare och jobbar hårdare än dig. Eller ännu bättre, bli själv VD för att visa hur lätt det är. Jag är inte heller ultraliberal, men du har ingen aning.

Läste igår om ersättningsnivåerna till sociala medier-bolaget Reddits chefer, och kom att tänka på den här diskussionen.

Förra året gick Reddit med omkring en miljard SEK i förlust. Bolaget har även senaste åren varit i blåsväder med extremt mycket badwill och rena uppror från moderatorer och användare pga VD:ns beslut att låsa och ta betalt för plattformens API så tredjepartsappar inte längre fungerar. Stora delar av Reddit är fortfarande nedstängda i protest. Reddits VD Steve Huffman är i dagsläget en av silicon valleys mest hatade personer.

Förra året, samma år som bolaget gjorde miljardförlust, fick han omkring tvåhundra miljoner i lön. Och det är tvåhundra miljoner dollar. Alltså två miljarder SEK i lön.

https://www.reuters.com/technology/reddit-makes-us-ipo-filing-public-2024-02-22/

https://www.thedailybeast.com/reddit-files-to-go-public-reveals-that-it-paid-ceo-dollar193-million-last-year

Berätta igen för mig hur det är tok att det råder mytologisering kring fenomenet chefskap.
Citera
2024-02-27, 13:14
Medlem
trafikledare medianlön 40-44000kr. känns väldigt överbetalt. är det nåt att plugga till?
känns som ett ganska lugnt yrke, mycket på vägen?
Senast redigerad av fonzen 2024-02-27 kl. 13:16.
Citera
2024-02-28, 11:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
trafikledare medianlön 40-44000kr. känns väldigt överbetalt. är det nåt att plugga till?
Vad gör en trafikledare?
Citera
2024-02-28, 12:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad gör en trafikledare?
År 2024 och Denom har fortfarande inte lärt sig hur sökmotorer fungerar...

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/yrken-och-framtid/hitta-yrken/yrkesgrupper/1244
Citera
2024-02-28, 13:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
År 2024 och Denom har fortfarande inte lärt sig hur sökmotorer fungerar...

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/yrken-och-framtid/hitta-yrken/yrkesgrupper/1244
Jo jag fattar att de koordinerar trafik tänkte mig mer hur en arbetsdag ser ut.
Citera
2024-02-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jo jag fattar att de koordinerar trafik tänkte mig mer hur en arbetsdag ser ut.

Typ har det skett olycka med ambulans så åker de ut snabbt på plats och lägger om trafiken antar jag, med hjälp av tma och andra inblandande. Tror inte man jobbar själv med saken. Men verkar chill för 40tkr i ingång.
Citera
2024-02-28, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Läste igår om ersättningsnivåerna till sociala medier-bolaget Reddits chefer, och kom att tänka på den här diskussionen.

Förra året gick Reddit med omkring en miljard SEK i förlust. Bolaget har även senaste åren varit i blåsväder med extremt mycket badwill och rena uppror från moderatorer och användare pga VD:ns beslut att låsa och ta betalt för plattformens API så tredjepartsappar inte längre fungerar. Stora delar av Reddit är fortfarande nedstängda i protest. Reddits VD Steve Huffman är i dagsläget en av silicon valleys mest hatade personer.

Förra året, samma år som bolaget gjorde miljardförlust, fick han omkring tvåhundra miljoner i lön. Och det är tvåhundra miljoner dollar. Alltså två miljarder SEK i lön.

https://www.reuters.com/technology/reddit-makes-us-ipo-filing-public-2024-02-22/

https://www.thedailybeast.com/reddit-files-to-go-public-reveals-that-it-paid-ceo-dollar193-million-last-year

Berätta igen för mig hur det är tok att det råder mytologisering kring fenomenet chefskap.
Det är så en fri marknad fungerar. Om någon är beredd att betala så mycket i lön, vilket någon uppenbarligen är, ja då är det "rätt" enligt marknadens principer. Eller tycker du att det ska finnas statliga regler för lönetak?
Citera
2024-02-28, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Politiker blandanat och undersköterskor!
Vem som tjänar för mycket får du gissa.
Varför undersköterskor? De gör ju enkla saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in