2024-02-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Alltså läs igen vad jag faktiskt skriver innan du skriver, vad som stoppar dessa länder från att ändra sina EGNA regler är ju endast de själva. Så att säga att det inte kan ändras är ju rent felaktigt. Sen ifall det är sannolikt att man sätter sig i ett sådant läge är en helt annan sak. (dvs att öppna upp för att ta in en medlem som är i aktiv konflikt). Jag skulle säga att sannolikheten att man gör en sådan förändring är under 0.5%, det vore helt enkelt en onödig förändring att göra. Säg dock att det finns ett framtida scenario (tänker inte på Ukraina här) där det är X nation som är i en konflikt, det vore väl egentligen inte heller omöjligt för länderna att komma till ett gemensamt val där man går med på att ta in X land och göra undantag, jag menar vem ska säga emot dem om samtliga medlemmar är med på beslutet om ett undantag.

Precis. Och på samma sätt finns det inget som hindrar att Nato bestämmer sig för att stödja ett icke-medlemsland som blir angripet.
Citera
2024-02-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Vet inte men det påstås på nätet att den hade 650 ukrainska krigsfångar ombord

Fick mig att skratta lite faktiskt.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1agkcak/i_found_it_on_the_internet/
Citera
2024-02-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, dock är det viktigt att komma ihåg : Det finns inte några gratis luncher. Eu kommer att behöva ta lån för detta.

Räntorna är på väg ner, så eventuella lån framgent blir låga.
Citera
2024-02-01, 22:18
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det är en del av den ryska krigföringen att skita ner Ukrainas rykte för att försöka minska stödet från omvärlden. Våra vatniks i tråden blev efter beskedet om EU:s 500 miljarder skr stöd helt panikslagna och försöker på alla sätt snacka bort detta.

Det är viktigt för världen att förstå:

1) vem som ger
2) vem som tar
Citera
2024-02-01, 22:22
Medlem
Jack.Elams avatar
Orban är överstökad, återstår att se hur de få MAGA-republikanerna agerar.

https://twitter.com/NOELreports/status/1753160508352368827
Citat:
Senate Majority Leader Chuck Schumer said the Senate will vote next week on the national security supplemental bill, which includes a bipartisan deal on border and immigration restrictions and aid to Israel, Ukraine and Taiwan.

Citat:
Important: It’s not yet clear whether House Speaker Mike Johnson will put the supplemental to a vote on the House floor if it passes the Senate.
Citera
2024-02-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har det framkommit vars det ryska skeppet sänktes nånstan i svarta havet? Om det var nära ryska fastlandet i öster så var det spektakulärt.
¨
https://www.youtube.com/watch?v=dkGVjAl6Z74

är geolokalisiret i den videon

är närmare kherson, ukraina har nog slagit ut mycket av ryssarna radar i det området så att dom måste försöka täcka upp med skeppen
Citera
2024-02-01, 22:25
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Rysslands frysta tillgångar genererar avkastning. Det handlar om stora summor i avkastning som EU vill omvandla till stöd av ukrainas ekonomi.

Avkastningen på ryska tillgångar borde istället användas till att köpa in vapensystem av offensiv karaktär att så många ryssar som möjligt dödas på ett effektivt sätt.

Russia’s frozen assets are generating billions. The EU is getting ready to send them to Ukraine

EU leaders agreed a crucial $50 billion funding package for Ukraine on Thursday and came closer to finalizing a plan to use the profits piling up in Euroclear’s accounts.

In a statement issued at the end of a summit, EU leaders said “potential revenues could be generated … concerning the use of extraordinary revenues held by private entities stemming directly from the immobilised Central Bank of Russia assets.”

Belgium-based Euroclear disclosed Thursday that it has earned €5.2 billion ($5.6 billion) in interest on income generated by sanctioned Russian assets since they were frozen by EU and Group of Seven countries in 2022.

https://edition.cnn.com/2024/02/01/business/frozen-russian-assets-ukraine/index.html
Citera
2024-02-01, 22:32
Medlem
Propaganda för idioter

Citat:
Americans likely part of crew that shot down Ukrainian POWs – TASS
Citera
2024-02-01, 22:32
Medlem
CanisMinors avatar
"Joe Biden Is Arming Greece So Greece Can Arm Ukraine—And Pro-Russia Republicans Can’t Stop Him"

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/01/30/joe-biden-is-arming-greece-so-greece-can-arm-ukraine-and-pro-russia-republicans-cant-stop-him/?sh=75a4f5ae424e&fbclid=IwAR2dUro4O78XbQxO7QfhbJTA eyJWK0C86NLwqMUFjWKYK2B9ayyRh5QJCGw
Citera
2024-02-01, 22:33
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skänker pengar, ganska mycket. Alternativet är att ligga i en Ukrainsk skyttegrav, mina barn och min mor har "förbjudit" mig att göra det, även om jag vill. Men vi får se vad som händer, det kan sluta så ändå. Jag är 55+ har levt ett gott liv, rik som ett troll, har inget emot att göra något nyttigt. Just nu är jag rätt trött på "vardagen". Min far ligger inför döden, han flydde en gång från Sovjet, jag funderar på att ta upp kampen! Är beväpnad upp till tänderna! Tror min flickvän hade blivit ganska besviken,

Det var tråkigt med din far. Beklagar verkligen situationen.
Ja, jag tycker vi i alla fall ska låta dessa frågor och alternativ sjunka in i oss.
Det kan bli nödvändigt men förhoppningsvis inte.

Om vi (Europa/Väst) sköter våra kort omsorgsfullt, redigt och väl
och satsar det som behövs på Ukraina
så kan vi stoppa eländet innan det går längre än så.

Jag själv är inte längre den atlet jag en gång var men nog fan skulle jag göra vad som krävs för att försvara mig. Det vet jag redan eftersom jag har varit utsatt tidigare, dock inte av krig.
Citera
2024-02-01, 22:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Jag tror det kan finnas en morot och käpp här. Moroten är att Rysslands befolkning kan få tillbaka pengarna bara dom röstar rätt och visar att dom vill slippa det misär och elände som Putin för med sig. Om inte så har vi käppen, sälj allting och ge pengarna till Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Rysslands frysta tillgångar genererar avkastning. Det handlar om stora summor i avkastning som EU vill omvandla till stöd av ukrainas ekonomi.

Avkastningen på ryska tillgångar borde istället användas till att köpa in vapensystem av offensiv karaktär att så många ryssar som möjligt dödas på ett effektivt sätt.

Russia’s frozen assets are generating billions. The EU is getting ready to send them to Ukraine

EU leaders agreed a crucial $50 billion funding package for Ukraine on Thursday and came closer to finalizing a plan to use the profits piling up in Euroclear’s accounts.

In a statement issued at the end of a summit, EU leaders said “potential revenues could be generated … concerning the use of extraordinary revenues held by private entities stemming directly from the immobilised Central Bank of Russia assets.”

Belgium-based Euroclear disclosed Thursday that it has earned €5.2 billion ($5.6 billion) in interest on income generated by sanctioned Russian assets since they were frozen by EU and Group of Seven countries in 2022.

https://edition.cnn.com/2024/02/01/business/frozen-russian-assets-ukraine/index.html
Citera
2024-02-01, 22:38
Medlem
raskenss avatar
Jag har en teori:
Känns som det börja lossna rejält nu. Ukraina har känt sig för med drönarattacker långt in i ryskt territorium ett bra tag nu. Jag tror dom håller på att bygga upp för storskaliga attacker långt in då ryssarna helt saknar luftförsvar. Dm står med byxorna helt ner i Ryssland. Ukraina kommer att kunna fritt härja precis där dom vill.

Det kommer tvinga Ryassarna att plocka hem stora mängder Luftförsvar i ockuperat område. Annars riskera tom total kollaps hemma.

Ryssland är så ohyggligt stort att dom kommer inte klar av att hålla Ukrainas ockuperade område, Ukraina kommer tvinga fram ryssarna att il slut dra sig ur. Hur lång tid det kommer att ta är så klart svårt att säga men det kan bli en lavineffekt.

Glöm inte att Putins val står för dörren, 500miljarer från EU är klart och lossnar proppen från USA så blir det en lavineffekt. Flera nya tunga långräckviddiga vapen kommer.
och glöm inte den psykologiska effekten av att Ryssarna blir mer och mer desperata och Ukraina har gjort många spektakulära träffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in