2024-02-01, 20:56
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Men i samband med Rysslands invasion av Ukraina är överväganden om var respektive länder ligger i något index helt OT!
Ett land får inte och kan inte acceptera imperialistiskt territoriellt aggressionskrig oavsett var de befinner sig i olika index - det är totalt irrelevant.
Det är en del av den ryska krigföringen att skita ner Ukrainas rykte för att försöka minska stödet från omvärlden. Våra vatniks i tråden blev efter beskedet om EU:s 500 miljarder skr stöd helt panikslagna och försöker på alla sätt snacka bort detta.
Citera
2024-02-01, 20:57
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi ska kämpa och det kommer att kosta, men det är värt det i slutändan. Tänker inte slicka den ryska stöveln, aldrig!

Absolut att vi ska.
Och för min del tänker jag att det är dags för oss att bevisa det om det blir nödvändigt.
Ukraina har slagits för sitt liv i snart 2 år-inte läge för oss att gnälla.
Vi ska bekämpa detta medan vi kan. På alla vis.

Priset är billigt i jämförelse med vad Ukraina betalar.
Om vi INTE gör det-blir priset ÄNNU högre så småningom
och trots det kommer det då bara smaka skit, som sagt.

Vi investerar nu i framtiden, så enkelt är det.
Citera
2024-02-01, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
– Zelenskyj vill inte på riktigt utrota korruptionen eftersom det hotar hans ställning. Han agerar på ett typiskt postsovjetiskt sätt där hans makt tryggas av formella och informella mekanismer. Han vill inte göra något åt dessa informella mekanismer eftersom han då riskerar att bli av med makten – därför finns det många skumma personer runtomkring honom.

– Att omringa sig med korrumperade människor ger dig mer makt eftersom du då kan kontrollera dem. Korruption gör att du får hållhakar på människor, det kan göra så att du kan styra hela system, till exempel domstolar. Det är så här Ukraina styrts sedan landet blev självständigt, och alla känner till problemen.

– Men korruptionsskandaler kommer inte bara förstöra hans arv som politiker, utan också förstöra hans chanser att bli omvald i presidentvalet 2024.

– Den ukrainska befolkningen har gjort enorma uppoffringar under kriget. De har gett av sina små inkomster och besparningar, de har offrat sina liv och sin egendom. Det är helt otroligt. Men faktum är att den ukrainska staten är extremt ineffektiv och svag på många olika sätt.

https://svenska.yle.fi/a/7-10027162
Men det är ju det ryska arvet i Ukraina. Korruption. Zelensky vet att EU (och Nato) kräver att man slår ner på det.

Kan inte låta bli att nämna Muteborg i Sverige. Makt korrumperar....
Citera
2024-02-01, 21:00
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Eftersom det bestäms av medlemsländerna så kan ju även dessa bestämma att göra undantag, är alla länder bakom X beslut så finns det inga hinder att genomföra vad som helst. Så visst, just nu är det inte möjligt att ta in ett land som befinner sig i krig, men det är absolut inget som säger att detta kan ändras i framtiden.

Nej, det kan inte ändras i framtiden, tänker du ens innan du skriver?
Ska Nato acceptera nationer som befinner sig i konflikt så innebär det att Nato automatiskt är i krig om en sån nation skulle accepteras som medlem
Citera
2024-02-01, 21:03
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tack "Gracefulmind" för dina varma ord.

Givetvis är jag glad för denna finansiering ifrån Eu. Önskar enbart att påpeka realiterna för detta. Ukrainas kamp är rättfärdig, och behöver allt stöd de kan få. Till 100 % och 230 volt !!!

Viktigt, som jag påpekar..och måste sägas utav varje Eu-ledare till sinn egna befolkning : Detta blir inte gratis.

Gratis, billligt eller dyrt.
Vem vet sluträkningen på vad?
Stoppa Ryssland nu.
Stort krig senare.
Stoppat Ryssland redan 2014.

Tre alternativ som borde vara den summering vi gör,senare.
Att påstå något om värdet, av något, redan nu.
Det har ingen förmåga till.
Ingen har alla variabler.

Om Adolf hade stoppats 1939, med 1 miljon döda. Hade det varit för dyrt?
Citera
2024-02-01, 21:04
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Men fortfarande ingenting om hur det går vid fronten, så hur går det egentligen.

Om Avdiivka är det senaste jag hört att ukr var på g med ett anfall syd om Avdiivka där ryssarna har en utbrytning (den delen som de har tunnlar till). Det är som sagt en pågående och ny uppdatering bör komma inom 2-4 timmar. Ryssen hade gjort mindre framsteg norr om Avdiivka (tagit ett fält på 50-100 meter). Just när det kommer till fält är det dock svårt att värdera då det är något som skiftar rätt mycket fram och tillbaka och det kan användas för att falla tillbaka rent taktiskt och inte att man stannar och förlorar. Annars har det varit försök på framryckning av Ryssland som slagits tillbaka, men fortsatt hög anvädning av artilleri på Avdiivka.
Citera
2024-02-01, 21:04
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Givetvis kan man inte tala om att man ska angripa innan man gör det.

Ukraina har hänt, och det har sin goda skäl. Sverige kommer aldrig hända, Ryssland har inga intressen här. Skillnaderna mellan Sverige och Ukraina har ältats till leda, och är för omfattande för att redas ut här.

Så vi ingår inte i NWO?
Citera
2024-02-01, 21:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det går rykten just nu att ytterligare 2 ryska fartyg har attackerats av drönare. Ett som ryker och ett som kör i konstigt mönster.

https://x.com/Schizointel/status/1753115422835302767
Citera
2024-02-01, 21:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Absolut att vi ska.
Och för min del tänker jag att det är dags för oss att bevisa det om det blir nödvändigt.
Ukraina har slagits för sitt liv i snart 2 år-inte läge för oss att gnälla.
Vi ska bekämpa detta medan vi kan. På alla vis.

Priset är billigt i jämförelse med vad Ukraina betalar.
Om vi INTE gör det-blir priset ÄNNU högre så småningom
och trots det kommer det då bara smaka skit, som sagt.

Vi investerar nu i framtiden, så enkelt är det.

Jag skänker pengar, ganska mycket. Alternativet är att ligga i en Ukrainsk skyttegrav, mina barn och min mor har "förbjudit" mig att göra det, även om jag vill. Men vi får se vad som händer, det kan sluta så ändå. Jag är 55+ har levt ett gott liv, rik som ett troll, har inget emot att göra något nyttigt. Just nu är jag rätt trött på "vardagen". Min far ligger inför döden, han flydde en gång från Sovjet, jag funderar på att ta upp kampen! Är beväpnad upp till tänderna! Tror min flickvän hade blivit ganska besviken,
Citera
2024-02-01, 21:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ukraina måste bedriva ett tvåfrontskrig. Både mot Putin och mot den skenande korruption som plågar varje nivå av det civila, finansiella och militära.

Både utbildningssystemet, rättssystemet och ordningsmakten dryper av korruption, enligt Transparency Internationals korruptionsindex. Ukraina hamnar på tragiska plats 116 av 180 länder.

https://www.dagensps.se/varlden/ukrainas-korruption-fortsatter-att-vara-ett-jatteproblem/

Ukraina kommer att besegra korruptionen. Det blir smärtsamt men det är en naturlig resa, korruption är av ondo. Ukrainas soldater vill inte ha mer av det, det är dumt att bråka med soldaterna!
Citera
2024-02-01, 21:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Hotet från Ryssland fanns inte innan Nato började expandera i öst. Så länge det fanns en rad med alliansfria länder mellan Nato och Ryssland var allt lugnt och fredligt. Till den dagen Nato fick för sig att man skulle avancera mot Ryssland.
Det finns ingen särskild lugn och fredlig period för Östeuropa innan Nato. I december 1990 var debatten om Nato-ansökan igång på högsta nivå i både Prag och Warszawa. Om Ukraina hade kunnat ansluta tidigt hade hade nog ukrainarna sluppit en hel del ryska utrikesinterventioner.
Citera
2024-02-01, 21:18
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det går rykten just nu att ytterligare 2 ryska fartyg har attackerats av drönare. Ett som ryker och ett som kör i konstigt mönster.

https://x.com/Schizointel/status/1753115422835302767

Underbart allt mindre och mindre kvar av Putlers så kallade flotta
Besegrade av en nation utan flotta 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in