2024-02-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NancyDee
Tänk om det är han som har haft en utomäktenskaplig affär? Har det slagit dig? Vi vet inte vad som har hänt, men män som dödar spädbarn och barn, och kvinnor, händer tyvärr. Du kan läsa om Chris Watts-fallet från Colorado för nio år sedan. Otroligt nog var det fallet nästan värre än det här. Han ströp sina två unga döttrar och kastade dem i en oljetank efter att han dödat deras mamma. Det var i så fall han som hade hittat någon annan/varit otrogen. Vi vet inte vad som har hänt i Nes och det är värdelöst att spekulera. Allt vi vet är att Steinar dödade dem, och att han därför var kapabel till det.

Ja om han hade haft det är det irrelevent pga. att det inte i något scenario skulle få han att döda sina barn, han kan mycket väl ha haft det.
Citera
2024-02-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Chris Watts planerade ett nytt liv med sin älskarinna. Steinar ville dö.
Jag tror bakgrunden kan se lite olika ut beroende på om GM vill leva eller inte.

Ja men lite så, det finns inga skäl till varför mannen i detta fall skulle behöva röja undan sina barn för att fly iväg med en älskarinna.
Citera
2024-02-01, 18:36
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Jag kan läsa. Du gör en jämförelse med andra «kända fall› och drar en slutsats baserat på okänd situation är allt jag säger.

ja, men jag säger inte att det är en skilsmässa här, men i de andra fallen var det det...
här vet vi väldigt lite utöver ren fakta och att säga exakt varför är fortfarande bara en gissning, men jag lutar mer och mer åt att han var i en psykos och jag ser inga tecken på att det var planerat...
Citera
2024-02-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Chris Watts planerade ett nytt liv med sin älskarinna. Steinar ville dö.
Jag tror bakgrunden kan se lite olika ut beroende på om GM vill leva eller inte.

Bra poäng. Min teori är att det handlar om "depression", behandlad med SSRI-preparat som har visat sig bidra exempelvis de flesta skolskjutningar och andra "oförklarliga" handlingar.
Hamas terrorister groteska handlingar, där dom sköt spädbarn var drogpåverkade. Det som "inte stämmer här" tror jag beror på någon form av kemisk påverkan kombinerat med en man som ursprungligen hade en lite speciell hjärna.

Polisen i Norge kommer inte til hälsouppgifter på gärningsmannen – inte ens i så allvarliga fall som detta. Det är en ny lag för några år sedan. Det kommer att göra det här arbetet svårt.
Citera
2024-02-01, 18:41
Medlem
Citat:
"allt pekar mot att det har handlat om skilsmässa" - baserat på lösa rykten. Det kan också vara något helt annat, och har det varit en sambokonflikt kan det mycket väl vara så att det är han som har haft sina affärer.
Försöket att förstå denna mördare misslyckas eftersom ingen normal person kan komma in i en hjärna fylld av galenskap. "Du kan inte resonera med galen", som som det ofta sägs. Det enda vi vet är att detta var ren ondska - som drev honom till sina grymma handlingar.

Tja, om man är nöjd med att kalla det ondska och inte försöka förstå varför det händer så äre väl bara och kalla det ondska nästa gång det händer också, eller så kan man vara proaktiv och försöka förstå vad som hänt och fånga upp tokstollarna i framtiden. Marginaliserade ungdomar i Usa gillar ju o panga i skolor, rätt ofta och det kommer dom nog fortsätta med om man inte fångar upp dom innan dom gör det.
Citera
2024-02-01, 18:44
Medlem
Citat:
Bra poäng. Min teori är att det handlar om "depression", behandlad med SSRI-preparat som har visat sig bidra exempelvis de flesta skolskjutningar och andra "oförklarliga" handlingar.
Hamas terrorister groteska handlingar, där dom sköt spädbarn var drogpåverkade. Det som "inte stämmer här" tror jag beror på någon form av kemisk påverkan kombinerat med en man som ursprungligen hade en lite speciell hjärna.

Polisen i Norge kommer inte til hälsouppgifter på gärningsmannen – inte ens i så allvarliga fall som detta. Det är en ny lag för några år sedan. Det kommer att göra det här arbetet svårt.

Att ungdomar skjuter i USA är ju verkligen inte oförklarligt, att hamas dödar israeler är ju verkligen inte heller oförklarligt men att en pappa skjuter sina barn är ju rätt oförklarligt, tills att man får det förklarat.
Citera
2024-02-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
du anklagar andra för att låta sig styras av känslor och det är precis vad du själv gör...
Om du tittar på fakta här, han sköt döttrarna och dotterns dotter och hunden innan han satte eld på huset, hade det varit bättre om spädbarnet hade kvävts av rök från branden?
fakta är att om han skulle ta så många människor som möjligt innan han tände elden så skulle han behöva döda alla och det gjorde han, mer vet vi inte än...

att detta är planerat är det nog bara de som använder det som argument mot psykoser som säger, vilket inte borde vara fallet då människor i psykos kan planera...

och allt han behövde göra från det klickat är att ta ut vapnet ur vapenskåpet, sätta på ljuddämparen och ladda den innan han går runt och skjuter alla, vad är det för planering?

Jag tänker bara ta upp det som är värt att bemöta i ditt svammel. Pappan betalade sin vän innan och med en markant större summa än ÖK enligt uppgift, det är fakta och om man vill tro att det är en tillfällighet så får man ju absolut göra det, jag tror att det är av skälet att han har ska ta livet av sig och skjuta barnen. Tycker det verkar vara tydligt att det då är planerat. Eller så råkar det bara vara en tillfällighet att han betalar av sin polare och sen dödar sin familj.
Citera
2024-02-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Tja, om man är nöjd med att kalla det ondska och inte försöka förstå varför det händer så äre väl bara och kalla det ondska nästa gång det händer också, eller så kan man vara proaktiv och försöka förstå vad som hänt och fånga upp tokstollarna i framtiden. Marginaliserade ungdomar i Usa gillar ju o panga i skolor, rätt ofta och det kommer dom nog fortsätta med om man inte fångar upp dom innan dom gör det.

Se mitt svar till MaggieCleary ovan. Ondskan är inte förklaringen till allt, men det är förmodligen en kombination av flera saker här. Det är vi nog alla överens om.
Citera
2024-02-01, 18:56
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Jag tänker bara ta upp det som är värt att bemöta i ditt svammel. Pappan betalade sin vän innan och med en markant större summa än ÖK enligt uppgift, det är fakta och om man vill tro att det är en tillfällighet så får man ju absolut göra det, jag tror att det är av skälet att han har ska ta livet av sig och skjuta barnen. Tycker det verkar vara tydligt att det då är planerat. Eller så råkar det bara vara en tillfällighet att han betalar av sin polare och sen dödar sin familj.

enligt kamraten som fick pengarna överförda så räknade han med att extrapengarna var för något arbete han hade hjälpt GM med och resten var till födelsedagspresent, då är det helt klart att det är i tråden här som folk har fantiserat att detta var så speciellt och det finns inga fler spår för planering...
Citera
2024-02-01, 19:05
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Nu har Bente tagit bort sitt instagramkonto helt och hållet.
Citera
2024-02-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
enligt kamraten som fick pengarna överförda så räknade han med att extrapengarna var för något arbete han hade hjälpt GM med och resten var till födelsedagspresent, då är det helt klart att det är i tråden här som folk har fantiserat att detta var så speciellt och det finns inga fler spår för planering...

Summan är ju relevant eller hur? Om det är ett par tusen så kan jag absolut hålla med om att det saknar relevans.
Citera
2024-02-01, 19:22
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Summan är ju relevant eller hur? Om det är ett par tusen så kan jag absolut hålla med om att det saknar relevans.

summan är inte känd men det är tydligt att summan inte är större än att GM`s kompis tyckte det passade med jobbet han hjälpte GM med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in