2024-01-31, 17:12
Medlem
Translesbisks avatar
Carolina Shiino är vinnare av Miss Japan 2024. Carolina är 100% vit, född i Ukraina och flyttade till Japan när hon var 5 år. En vit kvinna är vackrare än alla kvinnor i Japan och MER japansk än japaner enligt arrangören.

Ukrainian-born model winning Miss Japan re-ignites identity debate
Citat:
Ai Wada, the organiser of the Miss Japan Grand Prix pageant told the BBC that judges had chosen Ms Shiino as the winner with "full confidence".
"She speaks and writes in beautiful and polite Japanese," Ms Wada said. "She is more Japanese than we are."

En del japaner är upprörda över att årets Miss Japan har 0% japanskt blod. En person kommenterade "Det är som om en hund vann en katttävling"

Rätt eller fel med en vit kvinna som Miss Japan?
Citera
2024-01-31, 17:17
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Translesbisk
Carolina Shiino är vinnare av Miss Japan 2024. Carolina är 100% vit, född i Ukraina och flyttade till Japan när hon var 5 år. En vit kvinna är vackrare än alla kvinnor i Japan och MER japansk än japaner enligt arrangören.

En del japaner är upprörda över att årets Miss Japan har 0% japanskt blod. En person kommenterade "Det är som om en hund vann en katttävling"

Det här är en typisk japansk reaktion. Dom är inte vana vid utlänningar och förväntar sig att dom få som finns där ska underkasta sig japanerna på ett sätt som lämnar en konstig eftersmak.

Spelar ingen roll vem som vinner Miss Japan, sålänge det är en snygg brud. Samma sak med Fröken Sverige.
Citera
2024-01-31, 17:17
Medlem
Dulces avatar
Citat:

Grejen är att samma sak skulle kunna hända i Sverige. Att någon med invandrar bakgrund från mena eller liknande vinner samma tävling. Då kommer samma debatt komma upp. Jag tycker det är rätt att hon vann om de utgår ifrån att tävlingen är för deltagare i Japan. Tävlingen bygger nog inte på miss Japan (ethnicity only) 2024
Citera
2024-01-31, 17:18
Medlem
Dulces avatar
Citat:

Grejen är att samma sak skulle kunna hända i Sverige. Att någon med invandrar bakgrund från mena eller liknande vinner samma tävling. Då kommer samma debatt komma upp. Jag tycker det är rätt att hon vann om de utgår ifrån att tävlingen är för deltagare i Japan. Tävlingen bygger nog inte på miss Japan (ethnicity only) 2024
Citera
2024-01-31, 17:25
Medlem
Det är omodernt att förknippa nationalitet med etnicitet. Vissa människor har dock svårare för att hänga med i utvecklingen än andra.
Citera
2024-01-31, 17:34
Avslutad
Om negrer kan vara europeiska och europeer kan vara afrikaner kan en slav vara japan.
Citera
2024-01-31, 17:35
Medlem
E-Mac.s avatar
Jag vet inte vad reglerna är kring sådana här typer av tävlingar men jag antar att ingen brutit mot dem. Så reaktionen från en del japaner handlar väl mera om att de skulle vilja se någon från deras eget hemland vinna.

Om det är rätt eller fel att en vit kvinna vinner tävlingen i Japan? Jag bryr mig inte så mycket, men jag antar att det är rätt utifrån hur arrangemanget gått till. Generell tycker jag väl att det är trevligt för nationer om deras egna invånare vinner.

Jag vill understryka att jag är starkt emot globalism.
Citera
2024-01-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är omodernt att förknippa nationalitet med etnicitet. Vissa människor har dock svårare för att hänga med i utvecklingen än andra.
Man kan också vända på det och säga; vissa är bättre på att lyda än andra

Du tycker alltså inte att det är konstigt att kalla kvinnan i mitten för japanska?
Senast redigerad av censuria 2024-01-31 kl. 17:51.
Citera
2024-01-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria

Du tycker alltså inte att det är konstigt att kalla kvinnan i mitten för japanska?
Om hon bor i Japan så är hon japan. Idén att man måste se ut på ett viss sätt för att vara japan är bara ologisk.
Citera
2024-01-31, 18:02
Avslutad
Givetvis bör Miss Japan vara japan; en liten guling med tjingtjong-ögon och hamsterkinder fulla med ris.
Citera
2024-01-31, 18:05
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria

Nej jag tycker inte det känns konstigt
Ej heller tycker jag hon behöva att vara en kvinna
Citera
2024-01-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Om hon bor i Japan så är hon japan. Idén att man måste se ut på ett viss sätt för att vara japan är bara ologisk.

Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Nej jag tycker inte det känns konstigt
Ej heller tycker jag hon behöva att vara en kvinna

Ok. Antar att ni tillhör samma kategori som anser att en man blir en kvinna om han själv anser sig vara en.

Eller kanske det räcker med att en man umgås med kvinnor för att bli en?

EDIT: Oj, jag läste faktiskt inte Myjustice sista mening. Jösses, vart är världen på väg?
Senast redigerad av censuria 2024-01-31 kl. 18:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in