2024-01-31, 17:00
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryskillet
Anser du Mohammed och Muhammed vara två olika namn?
Som sagt, kolla själv på skatteverket istället för att sitta och sprida dynga. Där kan du enkelt plussa ihop Muhammed, Mohammed, Muhamed, Mohamed och alla andra namn du nu vill gruppera Återkom gärna sen!
Citera
2024-01-31, 17:03
Medlem
Farbaute666s avatar
Vänd på det hela lite och ställ frågan varför det helt plötsligt skulle vara för dyrt och komplicerat för Svt att ta fram en aktuell namnlista.

Självklart går det att slå ihop de olika formerna av Muhammad/Mohammed till ett namn, eller är Svt då rädda för att de begår någon form av etiskt-journalistiskt övertramp?

Självklart finns det många invandrarnamn på en aktuell lista, vet dock inte vilka som skulle vara vanligast förutom just Muhammad och Ali.

Lite sent att försöka ändra en bild av verkligheten år 2024, så jag vet inte riktigt hur de har resonerat här; kanske är det bara inkompetens.
Citera
2024-01-31, 17:14
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Statistiken är korrekt, jag har själv kollat. Som du kanske inte vet, så finns det inget dop inom islam.

Vad har dopet med det här att göra?

/AI
Citera
2024-01-31, 17:15
Bannlyst
Hur många dog i Sverige 2023?
Finns dom siffrorna med i uppdateringen?
Citera
2024-01-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Som sagt, kolla själv på skatteverket istället för att sitta och sprida dynga. Där kan du enkelt plussa ihop Muhammed, Mohammed, Muhamed, Mohamed och alla andra namn du nu vill gruppera Återkom gärna sen!
Bara snack från din sida och inga länkar. Det går inte att söka hos skatteverket på något annat år än aktuella året

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytaefternamn/sokhurmangasomharettvisstnamn.4.515a6be615c637b9aa 413027.html

Ska man kunna jämföra skillnader i antal mellan olika år med detta program får du gärna förklara hur!
Citera
2024-01-31, 17:30
Medlem
SCB får en tilldelad budget från staten.
Dessa pengar krymper och således måste vissa statistiska uppgifter stryka på foten.
Man kan med andra ord inte lägga mantimmar på namnlistor utan detta är en av uppgifterna som man förpassar till det runda arkivskåpet.

Det finns flera andra uppgifter man har slutat med för att pengarna inte räcker.

Ytterst är det en politisk sak att styra mer pengar till vår statistikmyndighet.
Citera
2024-01-31, 17:39
Medlem
franges avatar
Citat:
Statistiken är korrekt, jag har själv kollat. Som du kanske inte vet, så finns det inget dop inom islam.
Var god visa då upp dessa siffror du påstår dig ha sett. För du sitter väl inte och blåljuger?
Citera
2024-01-31, 17:58
Medlem
Imnshos avatar
Som jag misstänkt länge - namnstatistiken har varit manipulerad. Nu vågar man inte fortsätta ljuga längre utan skyller på "tekniska orsaker".

Skulle svensken få reda på att de vanligaste namnen är Muhammed, Ahmed och Abdullah så skulle SD få absolut majoritet, och AfS blåsa förbi 4%-spärren utan problem.
Citera
2024-01-31, 18:43
Medlem
fellowvessels avatar
De missköter sitt uppdrag & de verkar lida av någon slags apati.
Citera
2024-01-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Du kan kontrollera det med skatteverkets namnlista för det år som är aktuellt och köra ner det på kommunnivå om du så önskar. Bara generera skiten i deras rapportgenerator online.
Är det någon i tråden som vet att dessa finns och vart?

Ge gärna länk till "namnlistorna" du hänvisar till. Det enda jag hittar som Skatteverket förmedlar är sökfunktionen där årtal inte är inställbart.
Citera
2024-01-31, 19:08
Medlem
Citat:

Barns namn skall registreras till skatteverket oavsett.

Statistik finns.
Citera
2024-01-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
SCB får en tilldelad budget från staten.
Dessa pengar krymper och således måste vissa statistiska uppgifter stryka på foten.
Man kan med andra ord inte lägga mantimmar på namnlistor utan detta är en av uppgifterna som man förpassar till det runda arkivskåpet.

Det finns flera andra uppgifter man har slutat med för att pengarna inte räcker.

Ytterst är det en politisk sak att styra mer pengar till vår statistikmyndighet.

Man trycker på en knapp i typ Power BI och uppdaterar listan.

Sen trycker man på "publicera".

Tar 2 min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in