2022-09-29, 12:38
Medlem
stormtides avatar
Nu nr Maestro r nedlagt har SEB Debit och SEB Debit limited i princip blivit samma kort vad jag kan se, villkoren r lika, transaktionsavgifterna lika. Det som skiljer sig r rsavgiften 420kr/r vs. 180kr/r (debiteras 15kr/m).

Jag hajjar inte riktigt vad syftet r med att ha tv Mastercard kort med samma villkor men varav ena r 233% dyrare, uppenbarligen har jag missat ngot.. ngot stjrnskott som frstr bttre n jag?

Fr vrigt r Enkla vardagen vldigt dyrt tycker jag, 50kr/m eller 600kr/r r rtt saftigt i min mening du fr ju inte direkt ngot mer av vrde n t.ex. Marginalens I'm Yours som r gratis? Sjlv har jag idag bara "Betalservice - via Internetbanken" fr 180kr/r hos SEB och kort p andra stllen (finns mnga gratisalternativ idag), storbankerna tljer guld och jag vgrar bidraga till det yttersta.
Citera
2022-09-29, 13:29
Medlem
SEB Debit Limited gr i princip inte att handla p internet med, dessutom krngligare att betala med i vissa lnder.

Byt bank om du tycker det r fr dyrt?
Citera
2022-09-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stormtide
Nu nr Maestro r nedlagt har SEB Debit och SEB Debit limited i princip blivit samma kort vad jag kan se, villkoren r lika, transaktionsavgifterna lika. Det som skiljer sig r rsavgiften 420kr/r vs. 180kr/r (debiteras 15kr/m).

Sjlv har jag idag bara "Betalservice - via Internetbanken" fr 180kr/r hos SEB och kort p andra stllen (finns mnga gratisalternativ idag), storbankerna tljer guld och jag vgrar bidraga till det yttersta.

Jag har ocks betalservice och mitt gamla bankomatkort byttes ut mot ett SEB Debit limited. Jag ville dubbelkolla s att jag inte blev debiterad fr ngot jag inte ville ha, varvid kundtjnsthjonet "rkade" aktivera det s att jag skulle behva betala 15:-/mnaden. Gick ej ndra tillbaka sa hon, endast cancellera men d skulle jag ju inte ha nt bankomatkort. Hon kunde inte frst att jag bara ville ha ett gratis bankomatkort (betal- och kreditkort har jag hos andra banker s behver inte fler).

Vi kom ihop oss rejlt och hon kunde inte lsa problemet och vi blev lika otrevliga mot varandra bgge tv, s jag var tvungen att slnga p luren i rat p henne. Fem minuter senare hade hon bokat in mig p 5 olika mten hos 5 olika bankonkontor runtom i Sverige. S gr det tydligen till i dagens Sverige, haha... Folk som knner att de inte ftt den "respekten" de ville ha (ni frstr).

Jag ringde lite senare igen och fick prata med en kunnigare person som stllde allt tillrtta igen, s jag betalar nu inget fr mitt Limitedkort (men kan heller inte anvnde det online... dock blippa och betala i butik)
Citera
2022-09-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Jag har ocks betalservice och mitt gamla bankomatkort byttes ut mot ett SEB Debit limited. Jag ville dubbelkolla s att jag inte blev debiterad fr ngot jag inte ville ha, varvid kundtjnsthjonet "rkade" aktivera det s att jag skulle behva betala 15:-/mnaden. Gick ej ndra tillbaka sa hon, endast cancellera men d skulle jag ju inte ha nt bankomatkort. Hon kunde inte frst att jag bara ville ha ett gratis bankomatkort (betal- och kreditkort har jag hos andra banker s behver inte fler).

Vi kom ihop oss rejlt och hon kunde inte lsa problemet och vi blev lika otrevliga mot varandra bgge tv, s jag var tvungen att slnga p luren i rat p henne. Fem minuter senare hade hon bokat in mig p 5 olika mten hos 5 olika bankonkontor runtom i Sverige. S gr det tydligen till i dagens Sverige, haha... Folk som knner att de inte ftt den "respekten" de ville ha (ni frstr).

Jag ringde lite senare igen och fick prata med en kunnigare person som stllde allt tillrtta igen, s jag betalar nu inget fr mitt Limitedkort (men kan heller inte anvnde det online... dock blippa och betala i butik)

D r du under 21, fr det r bara d som Debit Limited r gratis. Det r f vrigt tnkt som ett ungdomskort, de som gr p soc eller CSN. Gr utmrkt att anvnda fr kp p ntet, s lnge det inte gller lpande prenumerationer.
Citera
2022-09-29, 15:50
Medlem
stormtides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
D r du under 21, fr det r bara d som Debit Limited r gratis. Det r f vrigt tnkt som ett ungdomskort, de som gr p soc eller CSN. Gr utmrkt att anvnda fr kp p ntet, s lnge det inte gller lpande prenumerationer.

Intressant s det gr allts att handla med limited fysiskt (blipp+chip) och p ntet, men till en betydligt lgre kostnad n vanliga SEB Debit. Jaha s det r ingen skillnad d after all.

@PatricHbg, att det inte funkar fr prenumerationer r det ngot dom sagt/du lst eller som du bara upplevt sjlv?
Citera
2022-09-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Ditt antagande var fel denna gng. Eftersom jag enbart behvde ett bankomatkort (och r kund sedan lnge), s lste de det genom att ge mig ett limited-kort utan avgift, trots att jag r ver 21. Gr ej anvnda online (helt OK), men gr att betala med i butik (och att ta ut pengar frn bankomat frsts). Och r GRATIS.... Fr mig jallafall

Om man har tid, ork och motivation s kan saker ibland g vgen med lite anstrngning.
Citera
2024-01-30, 14:33
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Varfr mste bankkort kosta pengar i Sverige? Jag har ett Visakort i en brittisk bank och betalar inget fr det.
Citera
2024-01-30, 16:06
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keramik-Kalabalik
Varfr mste bankkort kosta pengar i Sverige? Jag har ett Visakort i en brittisk bank och betalar inget fr det.
Bankkort behver inte kosta hr heller, jag har Visakort hos Lunar utan avgift.
Citera
2024-01-31, 12:11
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
jag har Visakort hos Lunar utan avgift.
Du har allts ett digitalt kort som inte kostar ngot. Men fysiska kort med Lunar kostar minst 19 kr i mnaden.
Citera
2024-01-31, 12:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keramik-Kalabalik
Du har allts ett digitalt kort som inte kostar ngot. Men fysiska kort med Lunar kostar minst 19 kr i mnaden.
Nd, man kan tolka det s men kollar du lngre ner p sidan s str detta:
https://i.ibb.co/341mdjB/Screenshot-...1-122350-2.png
Visst kortet kostade 79kr i frakt men det r inte samma sak som mnadsavgift och kom hem gratis sist det blev frnyat ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in