2024-01-31, 05:52
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Vad är syftet med detta? Vad vill du ha ut av dessa uppgifter?

Att anhöriga ska få mordet utrett av utomstående och mordet tas på allvar, som ett mord.

Att all i information kommer in och skapar en bred bild om det som föranledde.

Att de som ska mörda sig själva vet att det blir offentligt och utrett och att omgivningen vet att beter de sig illa mot någon självmordsbenägen så kommer det stå i utredningen som en del som kan ha påverkat personen till att välja bort att leva vidare.

Jag tänker att det alltid gått att förhindra ett självmord.

Förutom dom som lider av kronisk fysisk smärta som inte går att lindra.
Där kan jag förstå om de inte stått ut.
Men även ett sånt självmord bör redas ut och fastslå att om det endast var kronisk smärta som föranledde mordet.
Citera
2024-01-31, 06:03
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Inga utredningar bör vara offentliga, det finns ingen vinning i att utreda självmord på det sättet du beskriver. Du borde göra en avvägning mellan samhällsnytta, etik och integritet.
(......)

Ska även självmordsförsök utredas? Har något brott begåtts om någon utför en misslyckad hängning av sig själv?

Vinsten är stor för anhöriga och omgivningen genom att de får det som föranledde självmordet nedskrivet och offentligt.

Och genom att orsakerna läggs fram kan det bli en upprättelse för den som begick självmordet.

Det var en bra idé att även självmordsförsök ska utredas, det är ju skevt om det inte redan görs.

Då har man ju chans att förhindra innan mordet sker.

Ja personen som gjorde ett mordförsök på sig själv ska definitivt dömas till mordförsök.

Då får den det stöd den behöver dessutom.
Citera
2024-01-31, 07:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Vinsten är stor för anhöriga och omgivningen genom att de får det som föranledde självmordet nedskrivet och offentligt.

Och genom att orsakerna läggs fram kan det bli en upprättelse för den som begick självmordet.

Det var en bra idé att även självmordsförsök ska utredas, det är ju skevt om det inte redan görs.

Då har man ju chans att förhindra innan mordet sker.

Ja personen som gjorde ett mordförsök på sig själv ska definitivt dömas till mordförsök.

Då får den det stöd den behöver dessutom.

Nej det är ingen vinst! Det är att bryta etik och sekretess och allt vad patientsäkerhet heter.

Och nej igen du kan INTE sätta likhetstecken mellan självmord och mord på annan. Eller självmordsförsök och mordförsök. Det är två helt separata skeenden. Dessutom är det du beskriver inte psykologi när du drar in termer ifrån straffrätten.

Du är ju inte genuint intresserad av dina medmänniskor, du är ju bara ute efter makt över andra, makt över andras liv, både i livet och efter döden....
Citera
2024-01-31, 07:25
Avslutad
För övrigt används inte begrepp som mord längre när det talas om att människor avslutat eget liv. Man försöker använda ett språk som just tar bort skam och skuld. Suicid, suicidal, livstrött, avslutat livet etc finns så många bättre ord.

Mord förutsätter uppsåt men det finns det inte alltid vid suicid, det kan lika gärna vara "vill inte dö men orkar inte längre leva"
Citera
2024-01-31, 07:54
Avslutad
Många utreds redan dessutom. Speciellt om det är barn, omständigheter är oklara, om det sker inom vården, kriminalvården, arresten, soc. Men dessa utredningar är ju nåt helt annat än det du förespråkar.

Att driva en annan till att ta sitt eget liv är för övrigt ett brott och kan både utredas och dömmas inom ramen för straffrätt. Då räknas den avlidna som brottsoffer, inte som du menar mördare.
Citera
2024-01-31, 08:33
Medlem
Jag ställer mig lite tveksam till begreppen som används.
Ur juridisk mening: Den som tar sitt eget liv har inte mördat någon, och är därför ingen mördare.
Om det skulle klassas som mord att ta sitt eget liv, borde alla som försöker men misslyckas dömas till fängelse. (Försök till mord ger minst två års fängelse.)
Citera
2024-01-31, 09:25
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2024-01-31, 10:39
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
(.....)
De anhöriga är fria att göra sin egen utredning om de vill, samhället är inte ansvarigt för detta.
(.....)
.

Alla anhöriga vill inte att orsaker som föranlett ett självmord kommer fram vilket leder till att en osann bild om mordet kan läggas fram istället och dominera, vilket inte är rätt mot den som begick mordet eller de andra som var och är känslomässigt involverade i mördaren.

Om en så korrekt bild som möjligt läggs fram och arkiveras så finns den för framtida generationer också i deras släktforskning om självmördaren istället för en osann historia som lagts fram muntligt och förts vidare inom släkten.
Citera
2024-01-31, 10:58
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Jag ställer mig lite tveksam till begreppen som används.
Ur juridisk mening: Den som tar sitt eget liv har inte mördat någon, och är därför ingen mördare.
Om det skulle klassas som mord att ta sitt eget liv, borde alla som försöker men misslyckas dömas till fängelse. (Försök till mord ger minst två års fängelse.)

Det heter ju självmord. Klart det är ett mord.

Vad är det annars?

Alla är ju någon, och det är ju ett överlagt mord på någon, eftersom alla är en någon.

Ja, och det är tid att alla som utför mordförsök på sig själva får fängelse för det, så att de blir behandlade som att deras närvaro på jorden är lika värdefull som om de gjort ett mordförsök på en annan någon.
Citera
2024-01-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Jag tänker att de ca 1300 människor som mördas av dom själva varje år i Sverige borde mordutredas och bli offentliga handlingar som andra mord.
...
Det skulle nog få många självmördare att lämna tydligare förklaringar varför de utförde mordet, så att inte omgivninge kommer med felaktiga orsaker i en utredning.

Vad jag vet är det en utredning, den är däremot inte så omfattande. Mest för att kontrollera att det faktiskt är självmord och inte någon som försökt att få det att se ut som ett. "Mördaren" är så att säga död så det kommer aldrig bli någon rättegång. Däremot skulle det kanske kunna bli olika tvister efter döden med arvingar och anhöriga och försäkringsbolag och annat -- låt säga att du bor i en hyresrätt och hänger dig i badrummet och de hittar dig först efter ett halvår för att grannarna tycker det luktar lite skumt ifrån kloaken och i deras badrum. Helrenovering där ...

Om du inte har något emot att verkar tämligen suspekt och morbid kan du alltid höra av dig till Folkhälsomyndigheten. De för statistik över antal, kön, ålder, metod/tillvägagångssätt etc.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/suicidprevention/statistik-om-suicid/

Oklart, eller jag vet inte, om utredningarna är offentliga handlingar eller inte. Troligen inte, men jag är inte helt säker. Däremot är det nog ganska tunt med svar på "varför". Även om personen är utfattig, sjuk eller deprimerad så behöver det i sig inte vara anledningen till självmordet.

Folkhälsomyndigheten kanske gör någon större utredning per fall, men jag är tveksam. Men du kan ju fråga dem. Eller föreslå din ide till dem med att man skall gå runt och intervjua vänner och bekanta och annat -- det lär inte vara populärt tror jag och det lär nog inte heller ge speciellt många insikter. Jag misstänker att självmördarna inte talar om för hela sin omgivning när, var och hur det skall ske. Så de är nog i viss mening lika ovisa som andra i frågan. De kanske inte heller vill att det skall komma ut eller fram pga skam-faktorn.
Senast redigerad av 101000111 2024-01-31 kl. 11:19.
Citera
2024-01-31, 11:19
Bannlyst
Vad kommer resultatet bli då? En massrunk porr i tragiska människor öden? Många anhöriga lider hela sitt liv t.ex när deras son eller dotter har tagit sitt liv.
Citera
2024-01-31, 11:33
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
(......)

Att driva en annan till att ta sitt eget liv är för övrigt ett brott och kan både utredas och dömas inom ramen för straffrätt. Då räknas den avlidna som brottsoffer, inte som du menar mördare.

Ett självmord är ju ett självmord begånget av en mördare, även om den samtidigt är utsatt för brott som gjorde att den utförde ett mord.

Alla självmord är ju framdrivna, det är ju processer, ingen nyfödd kan ju begå självmord, det behövs drivas fram av människan själv och det är omgivningens påverkan i den processen som är det som behöver synliggöras.

Det som driver människor att mörda sig själva är det som är viktigt att det blir utrett av utomstående, så att en bred bild av det som föranledde mordet kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in