Citat:
Ursprungligen postat av
StartGenealogy
Jag tänker att de ca 1300 människor som mördas av dom själva varje år i Sverige borde mordutredas och bli offentliga handlingar som andra mord.
...
Det skulle nog få många självmördare att lämna tydligare förklaringar varför de utförde mordet, så att inte omgivninge kommer med felaktiga orsaker i en utredning.
Vad jag vet är det en utredning, den är däremot inte så omfattande. Mest för att kontrollera att det faktiskt är självmord och inte någon som försökt att få det att se ut som ett. "Mördaren" är så att säga död så det kommer aldrig bli någon rättegång. Däremot skulle det kanske kunna bli olika tvister efter döden med arvingar och anhöriga och försäkringsbolag och annat -- låt säga att du bor i en hyresrätt och hänger dig i badrummet och de hittar dig först efter ett halvår för att grannarna tycker det luktar lite skumt ifrån kloaken och i deras badrum. Helrenovering där ...
Om du inte har något emot att verkar tämligen suspekt och morbid kan du alltid höra av dig till Folkhälsomyndigheten. De för statistik över antal, kön, ålder, metod/tillvägagångssätt etc.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/suicidprevention/statistik-om-suicid/
Oklart, eller jag vet inte, om utredningarna är offentliga handlingar eller inte. Troligen inte, men jag är inte helt säker. Däremot är det nog ganska tunt med svar på "varför". Även om personen är utfattig, sjuk eller deprimerad så behöver det i sig inte vara anledningen till självmordet.
Folkhälsomyndigheten kanske gör någon större utredning per fall, men jag är tveksam. Men du kan ju fråga dem. Eller föreslå din ide till dem med att man skall gå runt och intervjua vänner och bekanta och annat -- det lär inte vara populärt tror jag och det lär nog inte heller ge speciellt många insikter. Jag misstänker att självmördarna inte talar om för hela sin omgivning när, var och hur det skall ske. Så de är nog i viss mening lika ovisa som andra i frågan. De kanske inte heller vill att det skall komma ut eller fram pga skam-faktorn.