2024-01-29, 14:40
Medlem
olasvenssons avatar
Ordet "Sossecontainer" hörde jag först under 80-talet. Jag förstod inte vad det betydde och tyckte inte det var roligt. Folk kunde säga ordet "Sossecontainer" och dom skrattade gott.

Idag tycker jag att ordet är lustigt, till och med roligt. En fyrkantig bil (container). Men vad har Sosse (Socialdemokrat) med saken att göra? Var det endast Socialdemokrater som gillade bilen?

Vad förknippar du med ordet "Sossecontainer"?

Annat?

(Volvo 740 antar jag.)
Citera
2024-01-29, 14:56
Medlem
F.B.Dases avatar
Volvo 740 och inget annat. Moderater kör tyska bilar. Kommunister kör ryska och tjeckiska eller möjligen franska. Liberaler körde väl Saab. Typ.
Centerpartister körde gamla mercor tankade med planekonomiskt skattebefriat traktor bränsle, var bara Mercedes som hade dieselmotorer. Ford för vanligt wt som inte brydde sig om politik.
Citera
2024-01-29, 15:01
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Volvo 740 och inget annat. Moderater kör tyska bilar. Kommunister kör ryska och tjeckiska eller möjligen franska. Liberaler körde väl Saab. Typ.
Centerpartister körde gamla mercor tankade med planekonomiskt skattebefriat traktor bränsle, var bara Mercedes som hade dieselmotorer. Ford för vanligt wt som inte brydde sig om politik.

Där har vi svaret. Tack för upplysningen.

Så det var Socialdemokrater som körde Volvo 740 överlag? (stereotypiskt).
Citera
2024-01-29, 15:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ordet "Sossecontainer" hörde jag först under 80-talet. Jag förstod inte vad det betydde och tyckte inte det var roligt. Folk kunde säga ordet "Sossecontainer" och dom skrattade gott.

Idag tycker jag att ordet är lustigt, till och med roligt. En fyrkantig bil (container). Men vad har Sosse (Socialdemokrat) med saken att göra? Var det endast Socialdemokrater som gillade bilen?

Vad förknippar du med ordet "Sossecontainer"?

Annat?

(Volvo 740 antar jag.)

Ja, det var 740-serien.

Till saken hör ju också att den var extremt kantig på samma sätt som en container är. Hade den varit mer strömlinjeformad så lär inte just det epitetet uppkommit.
Citera
2024-01-29, 15:11
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Där har vi svaret. Tack för upplysningen.

Så det var Socialdemokrater som körde Volvo 740 överlag? (stereotypiskt).

Volvo 740 var väl Sveriges mest sålda bil, lanserades 1984, sossarna hade över 40 procent av rösterna 85 och 88, så rent statistiskt bör ju köparna vara just sossar.
Citera
2024-01-29, 15:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Nog inte så långt från sanningen men min pappa tror jag röstade på S men han körde opel😀
Nu räknas väl inte opel till någon av de lycigare märkena från tyskland ska tilläggas så det kanske föll i samma låda som 740?
Citera
2024-01-29, 15:21
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:

Huvudet på spiken!

Ford ja, de brydde sig om vare sig politik eller bilar…
Citera
2024-01-29, 15:24
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nog inte så långt från sanningen men min pappa tror jag röstade på S men han körde opel😀
Nu räknas väl inte opel till någon av de lycigare märkena från tyskland ska tilläggas så det kanske föll i samma låda som 740?

Samma här, bägge föräldrarna var riktiga gråsossar, men farsan var bilintresserad och körde BMW.
Citera
2024-01-29, 18:25
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Oj då 😁👍
Citera
2024-01-29, 18:58
Medlem
En sossecontainer är en 745:a!
Citera
2024-01-29, 22:27
Moderator
Kyrpators avatar
Vi försöker med bilar i stället.

Språk --> Bilar
/Moderator
Citera
2024-01-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antifa.Hooligan
Volvo 740 var väl Sveriges mest sålda bil, lanserades 1984, sossarna hade över 40 procent av rösterna 85 och 88, så rent statistiskt bör ju köparna vara just sossar.
Hittar inget om att 740 var mest sålda bilen eftersom den bara byggdes under 9 år medan föregångaren 240 var så populär att dom byggde den i 19 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in