2024-01-29, 09:38
Medlem
Tjenare

Mitsubishi Outlander år 2017 med 2,2 liters turbodiesel. Bilen har börjat larma för P0401 vilket innebär krångel med EGR funktionen, kanske EGR ventilen?

En ny ventil är kostsam, OEM betalar man 12000 kr men det finns säkert billigare. Ett ganska ordentligt skruv då ventilen sitter dåligt till under insugsspjället så verkstan ville ha 8000 för jobbet. Det är inte omöjligt att jag klarar av bytet själv men vill helst slippa skruvandet. Jag fick tipset att låta en motoroptimerare koppla bort ventilen istället med hjälp av ett programmeringsverktyg.

Jag är sugen på att göra detta och slippa en dyr felkälla och slippa EGR-helvetet. Vad tycker ni, är det en god idé?
Citera
2024-01-29, 10:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Tjenare

Mitsubishi Outlander år 2017 med 2,2 liters turbodiesel. Bilen har börjat larma för P0401 vilket innebär krångel med EGR funktionen, kanske EGR ventilen?

En ny ventil är kostsam, OEM betalar man 12000 kr men det finns säkert billigare. Ett ganska ordentligt skruv då ventilen sitter dåligt till under insugsspjället så verkstan ville ha 8000 för jobbet. Det är inte omöjligt att jag klarar av bytet själv men vill helst slippa skruvandet. Jag fick tipset att låta en motoroptimerare koppla bort ventilen istället med hjälp av ett programmeringsverktyg.

Jag är sugen på att göra detta och slippa en dyr felkälla och slippa EGR-helvetet. Vad tycker ni, är det en god idé?

Så gjorde jag på min gamla bil, tog typ 2 sekunder.
Citera
2024-01-29, 13:33
Medlem
Mer information

Motoroptimering + 37 hkr och +72 Nm
EGR-off
Pluggning av EGR-rör

Kostar ungefär fem laxar hos firmor som pysslar med sånt. Omöjligt att upptäcka på besiktningen med dagens teknik och metoder.

Men det är olagligt så GÖR DET INTE!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in