2024-01-28, 22:08
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
I instruktionsboken står visst att den bör bytas vartannat år.
Läst att vissa tycker det är helt onödigt och kört betydligt längre.
Varför man alls bör byta är visst för att den suger åt sig vatten, och blir halten för hög är det farligt.
Någon påstod att man kan mäta vattenhalten, man någon annan sa att man kan inte veta hur den är inne i systemet ändå.
När en släkting var på Mekonomen nyligen med sin bil tyckte de visst att det räckte efter 3 år.
Hur gör ni?
Citera
2024-01-28, 22:16
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför man alls bör byta är visst för att den suger åt sig vatten, och blir halten för hög är det farligt.
Någon påstod att man kan mäta vattenhalten, man någon annan sa att man kan inte veta hur den är inne i systemet ändå.
När en släkting var på Mekonomen nyligen med sin bil tyckte de visst att det räckte efter 3 år.
Hur gör ni?
Den saken har jag verkligen slarvat med på min fyrhjuling har jag aldrig bytt den är 16 år gammal, bilen var det säkert 8 år sedan jag bytte
Citera
2024-01-28, 22:18
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Hur gör ni?
Byter bromsvätska när jag byter klossar, annars kör jag bara med skiten. Byter skiten själv, har en bakhjulsdriven våffla.
Citera
2024-01-28, 22:39
Medlem
Citat:
Hur gör ni?

Så länge du inte kör nedför serpentinvägar med gammal bromsvätska bör du klara dig ganska bra. Undvik även rallykörning med flera häftiga inbromsningar tätt på varandra.

Det som kan hända är att bromsvätskan börjar koka i oken och i värsta fall kan bromskraften försvinna helt och hållet.
Citera
2024-01-28, 23:46
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Bromsvätska (DOT4) bör bytas vartannat år, om man inte vill ha rost inuti huvudbromscylinder med inre ”läckage” som följd.
Tillräckligt mycket vatten i vätskan kan även vara devastating vid minusgrader.
Citera
2024-01-28, 23:46
Medlem
Citat:
Hur gör ni?
Beror på vad du har för bil.
På Citroen, som har LHM i systemet behöver man aldrig byta.
I regel heller inte i kvalitetsbilar som har syntetisk bromsvätska.
Men övriga bilar, som har DOT-vätska, behöver byte ungefär vart fjärde år.
Dels för att DOT-vätskan är hygroskopisk - d v s den tar upp vatten.
Som gör att bromskomponenterna, ledningar och hjulcylindrar, rostar inifrån.
Dels för att det i DOT-vätskan upptagna vattnet vid överhettning bildar ångblåsor, så att pedalen "går i botten".
OM bromspedalen p g a s k ångblåsor skulle gå i botten, så finns det ändå bromsar för den som har sinnesnärvaro att pumpa upp tryck, i en nödsituation.
Men hur många har sinnesnärvaro att göra det.
Bilprovningen ska belasta bromspedalen med minst 100 kp under en viss tid för att försäkra sig om att inget läckage finns, och att inget bromsrör eller -slang brister.
Men bl a det struntar bl a Carspect i att göra.
Så vill ni vara säkra på att "få igenom" bilen utan anmärkningar - låt besikta hos Suspekt - jag menar Carspect.
Citera
2024-01-29, 06:12
Medlem
Majasmokers avatar
Nåt man inte tänker på eftersom det försämras långsamt är hur sköna bromsarna kan bli om man byter väskan. När jag köpte min 9-3 (beg) så märkte jag ganska snabbt att ena bakbromsen låg på lite grann (fälgen lite ljummen medan de andra helt kalla, bra sätt att kolla men tänk på om solen har legat på också. Görs bäst en molnig sval höst eller vårdag) så verkstan fick ta isär & motionera bitarna lite & samtidigt byta all vätska vilket säkert inte var gjort sen bilen var ny 7 år tidigare...

Det blev helt annan känsla i bromsarna. Även några år senare så efter en service var det så himla skön känsla & när jag kollade specen så mycket riktigt, bromsvätskebyte. Just det brukar inte kosta så mycket. Jag tycker det är värt. Har dessutom trimmat & automat så skönt när bromsarna är pigga.
Citera
2024-01-29, 07:04
Medlem
Vartannat år är ju rätt... risk för rost å lägre kokpunkt annars. Det går väl ann med rost i oken men i ABS systemet är det inte kul. Så byt.. Har du tryckluft är det enkelt eller en stor spruta å suga ut vätskan genom luftventilen.. Går åt en liter max.
Citera
2024-01-29, 08:08
Medlem
Citat:
Hur gör ni?

Min bil är 47 år gammal, och ingen gång är bromsvätskan bytt. Fúnkar perfekt.
Men som någon sagt är att det kan komma in vatten. Hur är svårt att säga, men kanske en bil på en miljon fordon har risk för kondens, och då bör du byta.
Citera
2024-01-29, 09:06
Medlem
cacas avatar
Biltillverkaren anger 2-3 år beroende på vilken bil det är. Frågan man bör ställa sig är behövs den bytas varannat år eller ser bilfirman sin chans att tjäna kr på folks okunskap kring ämnet?

Efter marknaden är precis lika viktig som få sälja en bil eller kanske t.o.m. viktigare då vinsten på en bil är ju pris-tillverkningskostnad. Sen efter marknad då folk betalar 1000 tals kr för en service, ytterligare när nått går sönder eller AB bilprovning haft synpunkter.

Ta Dot 4 som rätt vanlig. Ska man byta den efter 2 år? Eller ska man byta när mängden vatten uppkommer till 2%?
2% är rätt svar! Men varför säger då bilens handbok vart annat år?

Jo enkelt de vill sälja och vet att vart annat år så ligger de med garanti inte ens nära 2% vatten i vätskan, det kanske tar 6 eller 8 år eller mer innan man har 2% vatten i och den bör bytas. De mäter inte ens vattenhalt, de byter bara.
Sen självklart har de under årens lopp kollat olja från 1000 tals bilar, egenskaper, vattenmängd etc. Men vet att 2 år så finns det ingen risk i helvete att oljan är farlig! Speciellt om du säljer ditt bilmärke till usa och kan riskera en stämning på miljarder om en olycka orsakas av bromsvätskan. Man kör på den säkra sidan, de vet 2 år ingen risk i helvete det finns farlig mängd vatten i den.

Frågan är vilken säkerhetsmarginal de använder då de anger just 2 år? Är det 2,4,6,10 ggr säkerhet? Gissar med usa marknaden där de flesta märken säljs så chansar man inte på 2x dvs 4 år utan kanske vid 6 år har man märkt att olja kan komma upp i 2% och bör bytas men på fåtal tester de gjort. Kanske 8-10 år ett mer rimligt antaganden.

Allt handlar om pengar i slutänden. Samma med byta olja i motorn, en ggr per år vid service? Samma nödvändighet om du kör 400 mil eller 2999 mil per år? En del tillverkare anger årligen eller vid 3000 mil om det kommer först så ska bilen servas. Säkerhetsmarginaler på detta? Eller är det pengar igen det handlar om. Va säker på att garantier ska gälla som man sagt?

Har man köpt en berg bil kanske man bör byta till tillverkares rekommendation av olja, man vet aldrig vad tidigare ägare gjort. Kanske de själva bytt med olja från Biltemas sortiment eller köpt bromsvätska utan veta ett skit vad de slår i bilen.

Ska man va säker, kör på instruktionsboken. Vill man va ekonomisk eller tänka på miljön byt när det behövs.

Kan referera till en Toyota farsan hade, köptes ny, servades första ggr på verkstad sen gjord han service själv vilket innebar byta motorolja, filter och stift lite då och då och han visste garanterat inte hur man byter bromsvätska.
Bilen hade han sen i över 20 år/+30 000 mil innan rost döden tillslut gjorde bilen obesiktbar. Så skulle påstå att bromsvätska i den bilen måste vart speciell. Gick igenom oftast med blankt papper men på slutet fick man byta leder, avgassystem, fjädrar, laga rost, rost, rost, rost efter varje besiktning.
Citera
2024-01-29, 10:30
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Så bromsvätska byter man alltså från vartannat år till aldrig.
Hur kan vätskan ens suga upp vatten? Den är ju i en behållare och i rören.

Är det inte dags för något bättre system än det här. Tycker man ska inte behöva byta något på en bil så länge det inte går sönder. Har elbilarna något smartare? Man borde kunna ha en vajer eller en stång för att överföra kraften i stället. Garanterat går det att göra en bättre lösning om biltillverkarna vill.
Citera
2024-01-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten

Min bil är 47 år gammal, och ingen gång är bromsvätskan bytt. Fúnkar perfekt.
Men som någon sagt är att det kan komma in vatten. Hur är svårt att säga, men kanske en bil på en miljon fordon har risk för kondens, och då bör du byta.
Fukten kommer in genom behållarens lock.. med tiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in