Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nej, det går verkligen inte att säga detsamma om män, och av flera olika användningar. Exempelvis räcker det med några tusen män för att befolka hela jorden, utan att genetiska problem uppstår, under det att det inte alls fungerar så med kvinnor. Kan Du inte bara erkänna att det råder helt olika förutsättningar mellan könen avseende fortplantning?
Snälla Uven, det räcker inte alls med "några tusen män för att befolka jorden". En man kan omöjligen ta ansvar för så många barn som det då krävs skulle vara hans ansvar.
jag upprepar reproduktion är inte bara lite ejakulation och så poff! är allt klappat och klart, det krävs 18 år omsorgsansvar och försörjning också.
Citat:
Siffror måste tolkas för att bli begripliga. Om Du hade haft rätt i detta så hade de mest jämställda länderna i världen också haft den tydligaste demografiska tillväxten, men det ser inte alls ut på det sättet.
Att invandrarkvinnor föder färre barn en generation senare beror på att de då i regel kommer i klimakteriet. Om kvinnor är födda i Sverige, så kategoriseras de inte längre som invandrarkvinnor, varför statistiken blir mindre transparent. Allt skall man behöver förklara.
Hur jävla många ggr måste jag upprepa mig?
Nativitet beror på MASSA faktorer, dina förhoppningar om att förtrycka kvinnor åt helvete så de TVINGAS föda mängder av barn de egentligen inte kan eller vill ha, är inte inte aktuella faktorer i vår debatt, eftersom vi faktiskt! lever i en värld och tid där även kvinnor räknas som människor med rättigheter.
utan här och nu, så är det faktorn jämställdhet i ett demokratiskt I-land som vi räknar på.
utan jämställdhet och vettig offentlig barnomsorg, som länder som Japan, italien, Spanien m.m. så får du nativitet kring 1. Med större jämställdhet så får du bättre nativitet.
Citat:
Då återstår bara för Dig att visa på hur dessa påståenden hänger ihop med att fler kvinnor lämnar sina äktenskap. Du kan inte bara stapla påstådda fakta på varandra och mena att de i sig utgör en förklaring.
verkligen? Du behöver förklaring på varför någon vill lämna en partner som misshandlar dem eller våldtar? Ja tjena du verkligen obegrilpligt svårt förstå.
Citat:
En del gör, men jag håller med Dig - fler män borde skilja sig. Emellertid kan det ha att göra med att män är i vissa avseenden mera pliktmedvetna. Och att det är så oerhört mycket svårare för män att bilda ett nytt par.
Men nu gör det alltså inte det, vilket motsäger dina små teorier om att kvinnor skulle vara dåliga partners samt att allt är deras fel.
Citat:
Tveksamt. Många män blir övergivna efter många års ansträngningar. Kanske är det bättre att var sambo, eller till och med ha ett parförhållande av särbo-typ. Märkligt nog tycks det främst vara kvinnor som eftersträvar äktenskap.
Japp...väldigt jobbigt att "anstränga sig" så hårt att INTE ta delad omsorg om barn eller INTE ta hand om halva det oavlönade arbetet hemma....väldigt ansträngande.
Märks då forskare mäter äkta makars puls. Mäns går ner då de kommer hem, för de tar det lugnt. medan kvinnors ökar för DÅ börjar de sitt andra jobb..