Citat:
Ursprungligen postat av
derfilo999
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/larare-i-kungalv-kommenterade-elevs-brost-provas-i-hd
Citerar lite från artikeln:
Läraren påstår att han inte hade något sexuellt syfte med kommentaren. Han är dömd i både tings- och hovrätt. Han har tidigare åtalats för ett annat fall av sexuellt ofredande mot samma elev men friades för det i rätten.
Vad anser ni? Utgör kommentaren sexuellt ofredande i juridisk mening?
Citat:
Ursprungligen postat av
2024-01-01
Men herregud, ska han straffas för detta? Tack feminister & andra #metoo:are för att ni fortsätter köra er rörelse i botten

Citat:
Ursprungligen postat av
Itoldyou
Men det är en osmaklig korkad kommentar av en gammal pedofil som det ser ut. Kanske han inte ska få ett straff, men åtminstone borde han ses som olämplig för sitt jobb. Och bli sparkad.
Citat:
Ursprungligen postat av
BlackTom
Om brösten blev stora så är det lika sant som om lärarens penis hade blivit stor och styv och om eleven sagt det till honom och kommenterat hans nyhet. Om det ena ska vara sexuellt ofredande så ska det därefter alltid gälla i båda riktningarna. Ingen får i så fall tilltala mig att jag har en styv penis på skolan.
Citat:
Ursprungligen postat av
OtherBarry
Jävligt olämpligt och bör resultera i avsked men att det skulle vara straffbart känns tveksamt. Ska bli intressant vad HD anser.
Citat:
Ursprungligen postat av
BlackTom
Det enda jag kan tillägga är att Högsta Domstolen måste hålla huvudet iskallt när de friar eller dömer. Om tilltal angående att bröst blir stora så MÅSTE detsamma gälla lärarkårens penisar när de får erektion i klassrummen
Att det kan vara olämpligt är en sak för skolan men om det skulle bli fällande dom så står sig mitt måste.
Artikeln utelämnar viktig information. Här är gärningsbeskrivningen från stämningsansökan:
"
<GM> har ofredat <MS>, som var 15 år gammal vid gärningen, på ett sätt som kunde förväntas kränka <MS>s sexuella integritet, genom att i olika ordalag uttala "gud vilka stora bröst du fick nu" eller “oj vilka stora bröst du fick nu” samt genom att med kvinnlig röst i olika ordalag uttala "oh my god it's too tight" och därefter stöna. Det hände vid två olika tillfällen mellan den 25 mars 2022 och den 28 mars 2022 på <skola>, <gata>, <kommun> kommun." (Information i <> censurerad av mig)
Målet i fråga är mål nummer B 6298-22 vid Göteborgs tingsrätt, och B 2922-23 vid Hovrätten för Västra Sverige.
EDIT: Läste domen lite noggrannare och det där med "too tight" var tydligen sagt vid ett separat tillfälle när någon träbit var för stor för att komma in där den skulle. Det friades han för, och dömdes bara för bröstkommentaren/erna.