• 1
  • 2
2024-01-28, 07:48
Medlem
Ja, vad kan det vara? Något som faktiskt fungerar... Mer kameraövervakning kanske? Kameraövervakning fungerar bara för att minska brottsligheten i ett område, om brottslingar vet om att den finns där och de bryr sig. Någon kan ha på sig huvtröja med huvan uppe och andningsmask... Personen går inte att identifiera och kameraövervakning blir mindre effektiv.

Nej, något som faktiskt fungerar är något vi hade i det förflutna, nämligen synliga poliser som patrullerar till fots. Jag kommer ihåg att en kvinna med utländskt ursprung i ett utsatt område, klagade på att poliser bara kör omkring i bilar. Detta har jag själv observerat sen länge...

Förr kanske 15+ år sedan eller kanske längre, gick poliser runt och patrullerade ganska ofta. Ibland hade de en hund med sig. Sen många år, kör de mest runt i bilar två och två. Det känns inte lika tryggt för privatpersoner, det är mindre effektivt och har säkert en mindre avskräckande effekt på buset.

En gång såg jag dock en polisbil som körde rakt upp på en trottoar för att gripa eller kontrollera någon. Så visst... Poliser som kör runt övervakar väl situationen på något sätt. Det känns dock inte alls lika betryggande som patruller med poliser som till fots går runt i ett område.

Jag är också ganska säker på, att detta förfarande har mest avskräckande effekt. Brottslingar är nog sällan så fräcka de skulle försöka råna någon, rycka en dams väska eller liknande med beväpnade poliser i närheten. Skulle någon råka ut för något, är polisen nära och kan snabbt ingripa...

Så faktum kvarstår... Poliser som patrullerar till fots betingar störst trygghet och avskräckande effekt i ett område. Trots detta patrullerar de inte till fots fast de brukade göra detta. Varför?

Jag antar att den främsta orsaken är deras personliga säkerhet. Det är mycket tryggare att sitta två poliser i en bil och köra runt, än att patrullera till fots i ett område. Troligen har brottsligheten och faran för poliser ökat, och de vågar inte ta risken.

Sen såklart bristande resurser... Det kräver kanske tre, fyra poliser och en hund idag för att en patrull ska vara någorlunda säker. Borta är den trygga tiden då två poliser kunde spatsera runt i ett kvarter, prata med folk och kolla att inget otillbörligt skedde...

Så vad tror ni? Är närvarande och synliga poliser den bästa garanten för trygghet från brottslighet i ett område? Varför är i så fall poliser sällan synliga på detta sättet nuförtiden? Bör fler poliser som patrullerar till fots införas igen?
Citera
2024-01-28, 07:51
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, vad kan det vara? Något som faktiskt fungerar... Mer kameraövervakning kanske? Kameraövervakning fungerar bara för att minska brottsligheten i ett område, om brottslingar vet om att den finns där och de bryr sig. Någon kan ha på sig huvtröja med huvan uppe och andningsmask... Personen går inte att identifiera och kameraövervakning blir mindre effektiv.

Nej, något som faktiskt fungerar är något vi hade i det förflutna, nämligen synliga poliser som patrullerar till fots. Jag kommer ihåg att en kvinna med utländskt ursprung i ett utsatt område, klagade på att poliser bara kör omkring i bilar. Detta har jag själv observerat sen länge...

Förr kanske 15+ år sedan eller kanske längre, gick poliser runt och patrullerade ganska ofta. Ibland hade de en hund med sig. Sen många år, kör de mest runt i bilar två och två. Det känns inte lika tryggt för privatpersoner, det är mindre effektivt och har säkert en mindre avskräckande effekt på buset.

En gång såg jag dock en polisbil som körde rakt upp på en trottoar för att gripa eller kontrollera någon. Så visst... Poliser som kör runt övervakar väl situationen på något sätt. Det känns dock inte alls lika betryggande som patruller med poliser som till fots går runt i ett område.

Jag är också ganska säker på, att detta förfarande har mest avskräckande effekt. Brottslingar är nog sällan så fräcka de skulle försöka råna någon, rycka en dams väska eller liknande med beväpnade poliser i närheten. Skulle någon råka ut för något, är polisen nära och kan snabbt ingripa...

Så faktum kvarstår... Poliser som patrullerar till fots betingar störst trygghet och avskräckande effekt i ett område. Trots detta patrullerar de inte till fots fast de brukade göra detta. Varför?

Jag antar att den främsta orsaken är deras personliga säkerhet. Det är mycket tryggare att sitta två poliser i en bil och köra runt, än att patrullera till fots i ett område. Troligen har brottsligheten och faran för poliser ökat, och de vågar inte ta risken.

Sen såklart bristande resurser... Det kräver kanske tre, fyra poliser och en hund idag för att en patrull ska vara någorlunda säker. Borta är den trygga tiden då två poliser kunde spatsera runt i ett kvarter, prata med folk och kolla att inget otillbörligt skedde...

Så vad tror ni? Är närvarande och synliga poliser den bästa garanten för trygghet från brottslighet i ett område? Varför är i så fall poliser sällan synliga på detta sättet nuförtiden? Bör fler poliser som patrullerar till fots införas igen?

Masshemvandring.

Det är det enda som kan göra Sverige till ett bra land igen.
Citera
2024-01-28, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Masshemvandring.

Det är det enda som kan göra Sverige till ett bra land igen.

Det är väl inget som kan införas direkt? Dessutom har vi problem att ens kunna skicka hem utländska medborgare som dömts till utvisning. En stor del av de som ställer till det, är också födda i Sverige. De kan inte skickas "hem"...

Fler synliga poliser som patrullerar till fots är något som har funnits och inte alls borde vara omöjligt att införa. Det skulle också med stor sannolikhet göra ett område tryggare och minska brottsligheten.

När det gäller bilar och fortkörning så visades det, att inget sänkte hastigheten mer än synliga poliser med hastighetsmätare. Var det inte också att de testade att bara sätta upp en docka och hastigheten sjönk?

Principen är lite av den samma med synlig polisnärvaro i ett område. Brottslingar vet de direkt kan åka dit och tas in och begår helt enkelt mindre brott...
Senast redigerad av Snobird 2024-01-28 kl. 08:04.
Citera
2024-01-28, 07:59
Medlem
Utvisa alla svenskar, så finns det inget att sno.
Citera
2024-01-28, 08:00
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Det är väl inget som kan införas direkt? Dessutom har vi problem att ens kunna skicka hem utländska medborgare som dömts till utvisning. En stor del av de som ställer till det, är också födda i Sverige. De kan inte skickas "hem"...

Det kan lagstiftas om det över en natt. Som t ex om NATO-medlemskapet.

Även de som råkar vara födda här, ofta av föräldrar som inte ens haft rätt att vara här - om de inte kan prata begriplig svenska och är grovt kriminella - hem med dem.

Det finns ingen annan väg till ett Sverige som är bra igen. Utan massiv hemvisning av illegala, parasiter och kriminella så kommer Sverige att bli en jättelik kåkstad.
Citera
2024-01-28, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Det kan lagstiftas om det över en natt. Som t ex om NATO-medlemskapet.

Även de som råkar vara födda här, ofta av föräldrar som inte ens haft rätt att vara här - om de inte kan prata begriplig svenska och är grovt kriminella - hem med dem.

Det finns ingen annan väg till ett Sverige som är bra igen. Utan massiv hemvisning av illegala, parasiter och kriminella så kommer Sverige att bli en jättelik kåkstad.

Kanske det men som jag skrev... T.o.m. utländska medborgare som dömts till utvisning är svåra att utvisa. Det är också "omöjligt" om deras hemländer vägrar ta emot dem. Var det inte någon politiker kanske från SD som ville villkora bistånd till att länder ska ta emot sina egna medborgare?

Poliser som patrullerar till fots och har synlig närvaro skulle med stor säkerhet ha en effekt och det är något vi haft. Är det omöjligt att införa igen? Varför "måste" poliser bara köra runt i polisbilar?
Senast redigerad av Snobird 2024-01-28 kl. 08:10.
Citera
2024-01-28, 08:09
Medlem
Citat:
Det är något av en förenkling. Först och främst så framtvingar kameror ett ändrat beteende hos kriminella. Antingen drar man sig för att ens verka i områden med kameror, eller så behöver man maskera sig så att man inte går att identifiera på något sätt. Svårare än man kan tro. Det finns exempel på när maskerade personer har identifierats genom gångsstil, ögon osv.

Med realtidsövervakning kan man dessutom skicka ut patruller som får fatt i gärningsmännen strax efter brottet, då bevisläget fortfarande är väldigt gott. Realtid kan även förebygga då man oftast ser förberedelserna.

Citat:

Det kan jag hålla med om. Poliser är lite för dåliga på att vara ute och gå.

Citat:
Kör du runt i en polisbil syns du betydligt bättre som polis än om du är ute och går, nackdelen är att man inte får en personlig kontakt med allmänheten tyvärr. Om mitt syfte är att avskräcka individer att begå brott så är det patrullering i bil som är överlägset bäst om det gäller utomhus. Man kan röra sig snabbare över områden, köra i princip överallt och synas tydligt.

Jag skulle snarare säga att när man går så syns man inte alls lika mycket på håll, vilket gör att man oftare "smyger på" kriminella eftersom dom är vana med att speja efter polisbilar.

Citat:
Är detta verkligen ett faktum? Källa?

Citat:

Haha, nej det har ingenting med att poliser ska vara oroliga som gör att vi åker runt i polisbilar och inte är ute och går. Den vanligaste orsaken är nog dels lathet och dels att man vill ha närhet till bil när man beordras på ett 112-jobb. Oftast behöver man synas maximalt i flera områden, då har man inte alltid tid att gå runt i fots i varje område, utan man vill vara så effektiv som möjligt.
Senast redigerad av mushymushy 2024-01-28 kl. 08:11.
Citera
2024-01-28, 08:21
Medlem
Men det är väl inte så svårt. Vilka gör majoriteten av brotten? När började det?
Spola tillbaka bandet, gör om gör rätt.

Med utvandring skulle vi ha 85% mindre våldsbrott,
BRÅ tog fram resultaten redan innan vi hade bombning och avrättning dagligen, att utomeuropeiska invandrare står för 85% av all våldsbrottslighet i sverige

jaaa så vad ska man göra då ?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-fodda_h91183/
Citera
2024-01-28, 08:21
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Kanske det men som jag skrev... T.o.m. utländska medborgare som dömts till utvisning är svåra att utvisa. Det är också "omöjligt" om deras hemländer vägrar ta emot dem. Var det inte någon politiker kanske från SD som ville villkora bistånd till att länder ska ta emot sina egna medborgare?

Poliser som patrullerar till fots och har synlig närvaro skulle med stor säkerhet ha en effekt och det är något vi haft. Är det omöjligt att införa igen? Varför "måste" poliser bara köra runt i polisbilar?

Det är inte "omöjligt" på något vis. Med politisk vilja kan vi skicka hem alla kriminella, illegala, parasiterande.

Om hemländerna vägrar att ta emot dem - då hyr Sverige en fängelseö någonstans. Och drar givetvis in alla eventuella bistånd till de kriminellas hemländer.
Det kommer att svida i deras plånböcker.

Vi har makten att göra det - makten att försvara vårt eget land och folk - det som krävs nu är modet att göra det.

Det är den enda vägen till att Sverige ska bli bra igen.
Citera
2024-01-28, 08:22
Medlem
grungewhores avatar
Närpolis har ingen avskräckande effekt, de verkar för tryggheten för de icke-kriminella elementen. Den effekt det skulle kunna få är att lokala invånare ökar anmälningsgraden för brott, samt vågar vittna mot kriminella.

Det är dock svårare än man tror, då det inte är en knivskarp gräns mellan en kriminell och samhället. De kriminella kan vara någons bror, barn eller förälder i en mer respekterad familj, eller med dolda hot mot ens person av de mer passiva i en klan. Social utstötning är inget man är villig att riskera, särskilt i Järva och liknande områden.

Då är det bättre med community centers med människor som är respekterade i grannskapet, kanske i samverkan med polis. Unga kriminella lyssnar mer på de som kommer från samma ställe som dem själva. Polisen är bara en uniform för dessa.
Citera
2024-01-28, 08:27
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Då är det bättre med community centers med människor som är respekterade i grannskapet, kanske i samverkan med polis. Unga kriminella lyssnar mer på de som kommer från samma ställe som dem själva. Polisen är bara en uniform för dessa.

Nej, i Sverige ska vi inte ha "respekterade" orten-folk som andra orten-folk ska lyssna på.
Dessutom är dessa "respekterade" orten-folk oftast imamer, som pga sin politiska våldsideologi islam vill icke-muslimer ont.

I Sverige ska man respektera varandra och respektera polisen och respektera myndigheter.

Blattarna kan inte göra detta, det är därför det ser ut som det gör i deras blattehemländer. Och nu här. I Sverige. Det är de alldeles för många blattarna som gör Sverige dåligt.

Enda vägen till att Sverige ska bli bra igen är att vi skickar hem de utländska personer som skapar detta olidliga kriminella och korrupta kaos här i Sverige.
Citera
2024-01-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Det är något av en förenkling. Först och främst så framtvingar kameror ett ändrat beteende hos kriminella. Antingen drar man sig för att ens verka i områden med kameror, eller så behöver man maskera sig så att man inte går att identifiera på något sätt. Svårare än man kan tro. Det finns exempel på när maskerade personer har identifierats genom gångsstil, ögon osv.

Med realtidsövervakning kan man dessutom skicka ut patruller som får fatt i gärningsmännen strax efter brottet, då bevisläget fortfarande är väldigt gott. Realtid kan även förebygga då man oftast ser förberedelserna.

Ok, men om brottslingar inte känner till det har det ingen hämmande effekt. Sen kanske någon kan identifieras trots "maskering" men det är nog betydligt svårare. Det finns ingen lag mot att ha huvtröja och andningsmask vilket gör en person hyfsat svår att känna igen.

Sen kan man undra hur övervakning i realtid fungerar? Det kräver ju ganska stora resurser gällande personal, med många kameror. Görs det av Ai... Ai är inte känd för att vara så pålitlig att korrekt identifiera avancerade situationer... Att något bara spelas in kan ha en effekt men en hel del sker på bussar trots de ofta har kameror.

Citat:
Det kan jag hålla med om. Poliser är lite för dåliga på att vara ute och gå.

Lite är kanske en underdrift... Jag har inte sett så många poliser alls patrullerande till fots under många år.

Citat:
Kör du runt i en polisbil syns du betydligt bättre som polis än om du är ute och går, nackdelen är att man inte får en personlig kontakt med allmänheten tyvärr. Om mitt syfte är att avskräcka individer att begå brott så är det patrullering i bil som är överlägset bäst om det gäller utomhus. Man kan röra sig snabbare över områden, köra i princip överallt och synas tydligt.

Ok, förutom att mindre syns från en polisbil och att folk inte känner polisen är närvarande.

Citat:
Jag skulle snarare säga att när man går så syns man inte alls lika mycket på håll, vilket gör att man oftare "smyger på" kriminella eftersom dom är vana med att speja efter polisbilar.

Kan vara så att de är mer vana vid det nu... En stor närvaro av poliser till fots skulle dock kännas tryggare för allmänheten och troligen ha en hämmande effekt på brott. Är du polis förresten?

Citat:
Är detta verkligen ett faktum? Källa?

Det baseras mest på sunt förnuft. Ett större antal poliser som har synlig närvaro i ett område skulle nog ha en ganska bra avskräckande effekt. Jag har själv varit i områden när flera poliser varit närvarande. Jag var inte direkt orolig för att utsättas för brott...

Sen fanns detta med synliga polisers effekt på fortkörning...

Citat:
Haha, nej det har ingenting med att poliser ska vara oroliga som gör att vi åker runt i polisbilar och inte är ute och går. Den vanligaste orsaken är nog dels lathet och dels att man vill ha närhet till bil när man beordras på ett 112-jobb. Oftast behöver man synas maximalt i flera områden, då har man inte alltid tid att gå runt i fots i varje område, utan man vill vara så effektiv som möjligt.

Lathet? Det är väl ingen 100% legitim anledning? Sen kanske det är mer "effektivt" att köra runt men förr fanns mer patrullerande poliser... Hade det inte varit lämpligt om fler poliser började patrullera till fots igen? Det var ju så förr så något har ändrats...
Senast redigerad av Snobird 2024-01-28 kl. 08:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in