2024-01-27, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jossw1
Appropå det, tror ni fåglar kan lida av sömnsvårigheter? Eller är människan den enda arten som kan få det.

Fan va kul fråga egentligen ahaha, ngn som vet?
Citera
2024-01-28, 10:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Fan va kul fråga egentligen ahaha, ngn som vet?
Här en tredjehandskälla till tidningen Syre med inledningsmeningen "Forskare från Australien har låtit duvor sova i sömnlabb med elektroder kopplade till hjärnan ...", tänkte du skulle gilla den (sen länkar de vidare till FoF som i sin tur inte riktigt länkar vidare till forskningsartikeln så den har jag inte sökt). Nu vet vi varför en del fåglar i stan ser så spattiga ut, de har inte sovit ordentligt.
Citera
2024-01-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Varför tror eller gissar ni att fåglar är så tysta under natten? Är dom kanske så pass artiga att dom inte vill störa andra när dom sover? Eller kanske så är dom så fega?

Man hör nästan aldrig fåglar låta under natten. Har inte googlat det, men tror inte någon eller många vet hur fåglar tänker angående det. Så vad tror ni om frågan? Varför håller fåglarna käften under natten?

Kanske dom lyssnar på tystnaden? När dom är vakna under natten?

Kanske kan ni även komma på några roliga svar även fast detta inte ligger i humorämnet. Du har väl ändå rätt att svara på frågan nästan vad du vill.

Fåglar låter när de behöver låta. För de flesta arter är det meningslöst eller rent negativt att låta på natten, alltså håller de tyst. Andra arter låter väldigt mycket på natten, som folk i tråden påpekat. Åk till en regnskog och lyssna på natten. Där är det ett jäkla liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Jossw1
Appropå det, tror ni fåglar kan lida av sömnsvårigheter? Eller är människan den enda arten som kan få det.

Varför skulle de inte kunna lida av sömnsvårigheter? Speciellt flyttfåglar under sommaren borde ha svårt att slappna av. Ljust dygnet runt, de måste hitta partner, sedan ungar i boet, konkurrenter, parasiter och rovdjur överallt.

Jag tror att man kan utgå från att alla djur som kan sova också kan ha problem med att sova.
Citera
2024-01-29, 12:05
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Varför tror eller gissar ni att fåglar är så tysta under natten? Är dom kanske så pass artiga att dom inte vill störa andra när dom sover? Eller kanske så är dom så fega?

Man hör nästan aldrig fåglar låta under natten. Har inte googlat det, men tror inte någon eller många vet hur fåglar tänker angående det. Så vad tror ni om frågan? Varför håller fåglarna käften under natten?

Kanske dom lyssnar på tystnaden? När dom är vakna under natten?

Kanske kan ni även komma på några roliga svar även fast detta inte ligger i humorämnet. Du har väl ändå rätt att svara på frågan nästan vad du vill.
När fågeln har satt sig på sin kvällskvist (ja, så heter det, faktiskt) så vet den att det är sovdags.

Först börjar de snattra och gala för full hals, på och med alla sina grannar som också har satt sig på sina kvällskvistar.
Först efter att de delat med sig av allt sitt sladder från sina dagliga äventyr så äskas tystnad.

Då blir det också tyst.

Fågeln tar då sitt huvud och stoppar in det under sin ena vinga, så att det ska bli riktigt tyst och mörkt.
Så somnar den, fågeln.

Först i närheten av gryningen - och det är inte samma gryning som för dig - så börjar fågelns inre väckarklocka ringa och väcka den.
Alla fåglar har samma inre väckarklocka så de vaknar alltid på samma tid.

Då är det fortfarande beckmörkt ute, och Gud vet vad det egentligen är som får dem att veta att det är precis då.
Astronomisk, eller nautisk, gryning - eller nåt sånt - heter det visst.
Är man utomhus så har man ingen aning om att gryningen är i antågande, för det är beckmörkt fortfarande, som sagt och inte ens vid horisonten kan man se minsta spår efter solen.

Den som har jobbat natt kanske förstår detta lite bättre än de flesta andra.
För man kan faktiskt Känna det, inom sig - i hela sig egentligen - att "Nu är natten över", nu är det ny dag, och gryningen kommer snart.
Det är en inre väckarklocka vi antagligen alla har, från vår urtid i de djupa skogarna eller på savannen.

"Grynings-serenaden" kallas detta, och det är ett välkänt fenomen - särskilt blev fågelskådare och annat löst folk.
Man kan gå ut i skogen, eller en stor park, i rätt tid på natten, och så sätter ma sig bara tillrätta.
Sen, som på en given signal så vaknar fåglarna och börjar sätta igång.

Och det är ett fruktansvärt liv.
Om man aldrig har varit med om det innan så kan man faktiskt tro att man råkat teleporterats till en Djungel, för så hörs ju ALDRIG fåglarna annars, trots att de kvittrar och har sig under dagarna som normalt.

Men då, under "Grynings-serenaden" så är det som om Hela Skogen plötsligt får liv, som av miljoner fåglar som alla visslar och gal och sjunger i ett kör, samtidigt, i munnen på varandra.

Ja, det är ett fenomen.
Ett skådespel.

Har du aldrig upplevt det så kan jag rekommendera dig att gå ut till skogen och uppleva det själv en morgon.

Tänk bara på att du får vara där i god tid, några timmar före själva soluppgången.
För det är, som sagt, totalt beckmörkt, när de vaknar.
Sen sjunger de ända tills ljuset börjar bli lite urskiljbart, så att man ser att man befinner sig i en skog.
Och natten är över.

Då slutar de, och flyger iväg ut för att jobba för brödfödan.
Citera
2024-01-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Fåglar låter när de behöver låta. För de flesta arter är det meningslöst eller rent negativt att låta på natten, alltså håller de tyst. Andra arter låter väldigt mycket på natten, som folk i tråden påpekat. Åk till en regnskog och lyssna på natten. Där är det ett jäkla liv.

Varför skulle de inte kunna lida av sömnsvårigheter? Speciellt flyttfåglar under sommaren borde ha svårt att slappna av. Ljust dygnet runt, de måste hitta partner, sedan ungar i boet, konkurrenter, parasiter och rovdjur överallt.

Jag tror att man kan utgå från att alla djur som kan sova också kan ha problem med att sova.

Vill minnas jag läst att åtminstone vissa fåglar som tornsvalan (jo, jag vet att den inte är en riktig svala och bör kallas tornseglare, men vadfan, vi säger ju "bläckfisk" och "vägglus"!) har förmåga att sova med en del av hjärnan i taget, liksom exempelvis hajar och delfiner, så att den aldrig behöver befinna sig i fullt sömntillstånd, och teoretiskt skulle kunna flyga obegränsat länge så länge den finner föda i luften!

Fascinerande, om det verkligen stämmer. Och skulle väl isåfall innebära att dess eventuella sömnproblem vore kvalitativt helt väsensskilda från våra egna.
Citera
2024-02-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Här en tredjehandskälla till tidningen Syre med inledningsmeningen "Forskare från Australien har låtit duvor sova i sömnlabb med elektroder kopplade till hjärnan ...", tänkte du skulle gilla den (sen länkar de vidare till FoF som i sin tur inte riktigt länkar vidare till forskningsartikeln så den har jag inte sökt). Nu vet vi varför en del fåglar i stan ser så spattiga ut, de har inte sovit ordentligt.

Jag letade reda på rapporten som heter "White and Amber Light at Night Disrupt Sleep Physiology in Birds", det var inte så svårt faktiskt. Här är den: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982220309374

Den ligger inte bakom betalvägg som tur är.
Senast redigerad av Proprioception 2024-02-06 kl. 12:26. Anledning: "artikeln" utbytt mot "rapporten"
Citera
2024-02-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Fåglar är styrda av ljuset, eftersom deras viktigaste sinne är synen (lite som oss människor som utvecklats från trädlevande fruktätare) och har dåligt luktsinne. Fåglar kvittrar alltid som mest intensivt när det är ljust, och den som haft fågel som husdjur vet att de tystnar om man täcker över buren.

Många däggdjur som äter fåglar, har tvärtom dålig syn och bra luktsinne.

Så fåglar som gjorde ljud ifrån sig på natten, då de har sämre förmåga att upptäcka rovdjur (och rovdjur har förhållandevis bättre förmåga att upptäcka dem), har nog sorterats bort rätt snabbt.

En teori är att detta började när däggdjur först utvecklades. Då var däggdjuren små äggtjuvar som jagades av större reptiler och dinosaurier dagtid. På natten däremot, hade de en relativ fördel eftersom de hade päls och var varmblodiga.

Snygg förklaring, det köper jag.
Citera
2024-02-11, 03:55
Medlem
I djungeln finns det massor av fåglar som är aktiva på natten iaf.

I sverige, hur många är det som sjunger när det är mörkt?
Näktergal
Vattenrall
Nattskärra
Flertalet ugglor

När det är mörkt är det ofta ganska tyst på fåglarna i sverige.
Citera
2024-02-11, 03:56
Avslutad
Vem ska fåglarna kvittra för om natten förutom katten...
Citera
2024-02-14, 11:25
Medlem
Ambelains avatar
Koltrasten är ju en sångfågel som länge varit både känd och uppskattad för sin vackert stämningsfulla aftonsång under vårkvällarna.

Men på sistone har de börjar vissla öven under vintern, mitt på natten dessutom.

Här, var jag bor (Malmö), så har jag också börjat höra koltrasten sjunga om vinternatten.
Så även i år.

För en eller kanske två veckor sedan började jag först höra den.
Och nu är det värsta serenadtävlingen i grannskapet på nätterna.

Det är ett villaområde med många inhägnade trädgårdar - som alltså kan nyttjas som säkra revir för revirbundnda koltrastar.
Det finns en del olika teorier till varför de svenska koltrastarna börjar gala om vinternatten, men just revirgrejen ser jag som ganska rimlig.

I synnerhet i trädgårdsområden.
För, som sagt, så ger ju varje trädgård en uppenbar revirindelning, och då gäller det bara att hålla sig framme så tidigt som möjligt för att garantera sig om att få ett fint revir i lagom tid tills honorna ska komma och börja visa intresse - om våren.

Koltrasten mutar alltså in revir, och har börjat med det redan så här pass tidigt om året.
Långt före vårens ankomst.

Det är ett intressant beteendemönster, med tanke på att det är nytt.
Jag vet förvisso inte om koltrasten som ever ute p landet gör likadant.
Men koltrasten har ju mer och mer blivit en stadsfågel i vilket fall som helst så.

Bara det att stadsträdgårdar sällan är de bästa för att bygga bo i, med tanke på alla kringstrykande utekatter som ju håller till där.
De tycker om fåglar som bygger bo, må ni tro.
Ju bättre ju lägre ner mot markytan boet byggs.

Vissa kan emellertid vara smarta nog att bygga sitt bo precis mellan rabatten och stängslet.
Dvs så om katten kommer och spatserar förbi, p trottoaren, så hör den ju fågelungarna som piper i ett.
Men den kan inte Nå Dem.
För ett dumt gallerstängsel står rakt i vågen.
Stackars hungriga kisse ...
Citera
2024-02-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vill minnas jag läst att åtminstone vissa fåglar som tornsvalan (jo, jag vet att den inte är en riktig svala och bör kallas tornseglare, men vadfan, vi säger ju "bläckfisk" och "vägglus"!) har förmåga att sova med en del av hjärnan i taget, liksom exempelvis hajar och delfiner, så att den aldrig behöver befinna sig i fullt sömntillstånd, och teoretiskt skulle kunna flyga obegränsat länge så länge den finner föda i luften!

Fascinerande, om det verkligen stämmer. Och skulle väl isåfall innebära att dess eventuella sömnproblem vore kvalitativt helt väsensskilda från våra egna.

Tornbläckfisken kan ju flyga i oändlighet (tills den dör) om den inte landar för att para sig. Just den eventuella evigt flygande individen får dock inga ungar, så de generna lär dö ut rätt snabbt.

Jag tror att forskningen på hur tornseglares hjärnor fungerar under sömn kan vara ganska mager, och att mycket kunskap grundar sig på overifierade resonemang. Hur som helst så är tornseglarnas upplevelse av sömn och sömnproblem ganska svårt att föreställa sig. Nästan så att jag skulle vända mig till forumet för psykedeliska droger för den frågan
Citera
2024-02-21, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Tornbläckfisken kan ju flyga i oändlighet (tills den dör) om den inte landar för att para sig. Just den eventuella evigt flygande individen får dock inga ungar, så de generna lär dö ut rätt snabbt.

Jag tror att forskningen på hur tornseglares hjärnor fungerar under sömn kan vara ganska mager, och att mycket kunskap grundar sig på overifierade resonemang. Hur som helst så är tornseglarnas upplevelse av sömn och sömnproblem ganska svårt att föreställa sig. Nästan så att jag skulle vända mig till forumet för psykedeliska droger för den frågan

Vet inte om experiment med psykedeliska droger ger såvärst mycket relevanta data! Men det unika fallet med Paul Kern, den ungerske soldaten som aldrig sov efter att ha blivit skjuten i huvudet i första världskriget, är onekligen oerhört fascinerande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in