2024-01-27, 17:56
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swolenballs
Håller med dig helt, förstår inte hur dom kan försvara dessa svin... Man blir ledsen när man ser hur många som typ stöttar pedofilerna..
Att man är emot dödstraff, innebär inte att man kan se brottets alvar, att tycka en mördare inte borde få leva är inte konstigt, men man kan ändå vara emot dödstraff.
Citera
2024-01-27, 18:04
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Medieetisk mening som vem bestämt?
Hur tillämpar du det här?

Det har de mediaorgan som är anslutna till det medieetiska systemet bestämt och reglerna tillämpas av Medieombudsmannen och Mediernas Etiknämnd. Detta normsystem utgör den etablerade medieetiken i Sverige och när det allmänt i debatten pratas om ”medieetiken” är det denna ordning som avses. Dumpen är som sagt inte anslutna till det här frivilliga systemet och kan därför hålla sig med sin egen etik.

Som jag nämnde i svaret till Gipsy-tears är gäddorna i de allra flesta fall (några undantag för politiker finns) vanliga, okända Svenssons. Därmed finns inget allmänintresse, såsom enligt medieetiken det finns om det är fråga om politiker eller annars förtroendevalda makthavare (fackpampar exempelvis) eller i övrigt höga, offentliga tjänstepersoner eller möjligen näringslivshöjdare.

Detta är utgångspunkten för prövningen av allmänintresset i avvägningen mot publicitetsskadan. Det ska mycket till enligt medieetiken för att random Svensson, om än har gjort något allvarligt klandervärt som privatperson, ska hängas ut med namn eller bild. Ofta rör det sig då om synnerligen allvarliga brott med långa fängelsestraff, typfallet är mord.

Dumpen, om jag har förstått rätt, kopplar inte definitionen av allmänintresse till person eller position, utan till handlingens art. Då menar man att det är etiskt försvarbart att hänga ut gäddorna, det vill säga det gäddorna har gjort, oavsett vilka de är, betingar ett sådant allmänintresse att det trumfar publicitetsskadan. Det är helt enkelt ett annat etiskt förhållningssätt än det medieetiska.
Citera
2024-01-27, 18:13
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Vart vill du komma?
Du är väl inte 14 år så du kan inte uttala dig för dem?
20-åringen på bussen skrek säkert inte utan orsak, förmodligen för att 55-åringen var äcklig.
Du är väl inte själv 14? Eller? Förr skrek de inte sällan hora till kvinnor, något minskat genom att utbilda dem i att det är en kränkning. Nu är pedofil på uppgång bland barnen, tidigare visste de knappast vad det var.
Citera
2024-01-27, 18:29
Medlem
Citat:
Vart vill du komma?
Du är väl inte 14 år så du kan inte uttala dig för dem?
20-åringen på bussen skrek säkert inte utan orsak, förmodligen för att 55-åringen var äcklig.

Du är hjärntvättad. 55 åringen frågade bara hur gammal hon var. Jag känner tjejen, hon är 21.
Citera
2024-01-27, 21:53
Avstängd
Storanglarens avatar
Vet inte om det tagits upp här men dumpen har startat en Youtube-kanal, kallad Dumpen live, där de pratar om publiceringar och sånt. Desstuom får man se ett samtal från en tidigare gädda som vill bygga upp ett nätverk och som ringer Sara på sen kvällstid.

https://www.youtube.com/watch?v=9iiv1K8vIuE
Citera
2024-01-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Det har de mediaorgan som är anslutna till det medieetiska systemet bestämt och reglerna tillämpas av Medieombudsmannen och Mediernas Etiknämnd. Detta normsystem utgör den etablerade medieetiken i Sverige och när det allmänt i debatten pratas om ”medieetiken” är det denna ordning som avses. Dumpen är som sagt inte anslutna till det här frivilliga systemet och kan därför hålla sig med sin egen etik.

Som jag nämnde i svaret till Gipsy-tears är gäddorna i de allra flesta fall (några undantag för politiker finns) vanliga, okända Svenssons. Därmed finns inget allmänintresse, såsom enligt medieetiken det finns om det är fråga om politiker eller annars förtroendevalda makthavare (fackpampar exempelvis) eller i övrigt höga, offentliga tjänstepersoner eller möjligen näringslivshöjdare.

Detta är utgångspunkten för prövningen av allmänintresset i avvägningen mot publicitetsskadan. Det ska mycket till enligt medieetiken för att random Svensson, om än har gjort något allvarligt klandervärt som privatperson, ska hängas ut med namn eller bild. Ofta rör det sig då om synnerligen allvarliga brott med långa fängelsestraff, typfallet är mord.

Dumpen, om jag har förstått rätt, kopplar inte definitionen av allmänintresse till person eller position, utan till handlingens art. Då menar man att det är etiskt försvarbart att hänga ut gäddorna, det vill säga det gäddorna har gjort, oavsett vilka de är, betingar ett sådant allmänintresse att det trumfar publicitetsskadan. Det är helt enkelt ett annat etiskt förhållningssätt än det medieetiska.
Som du själv skriver, en tolkningsfråga.
Jag stödjer Dumpens tolkning.
De gör skillnad och lagändringar är på väg.
Bäva bör rovdjuren.
Ser verkligen fram emot livstid för de som förmodas återfalla i brott = nästan alla förövare.
Senast redigerad av Vedklyv1980 2024-01-27 kl. 22:24.
Citera
2024-01-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Du är väl inte själv 14? Eller? Förr skrek de inte sällan hora till kvinnor, något minskat genom att utbilda dem i att det är en kränkning. Nu är pedofil på uppgång bland barnen, tidigare visste de knappast vad det var.
De fick inte prata om det tidigare, de kände skam. Det är den stora skillnaden. Besvärar det dig?
Citera
2024-01-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relaxandtakeiteasy
Du är hjärntvättad. 55 åringen frågade bara hur gammal hon var. Jag känner tjejen, hon är 21.
Att döma av ditt svar med påstående om hjärntvätt så förringar jag resten av ditt inlägg som värdelöst
Citera
2024-01-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Visst det kommer nog bli andra och strängare lagar, men det du inte förstår är att uthängning av ej dömd kommer inte att ske, av flera anledningar, bl.a. att det är förtal. Att Dumpen kan göra det ändrar inte det är förtal.

Läs detta från Aftonbladet.
Tingsrättens beslut baseras på en tolkning av EU:s databaskyddsförordning (GDPR) som påpekar att behandling av uppgifter om brottsmisstankar endast får göras under myndighets övervakning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JQz8e7/databasen-lexbase-kan-stoppas

Kanske slutet för Dumpen, men du kommer hävda att dumpen inte hanterar brottsmisstankar.

En sak är klar: Nuvarande ordning gör Sverige fulare och sämre än vad landet behöver vara. "Oi_in Can_well"

D vore la inte mer än rätt. GDPR står över svensk grundlag, och svenska domstolar har inte velat ta in förhandsavgörande för att Sverige skulle få på foten.

En drabbad får annars driva ogiltighetstalan direkt i EU-domstolen och ogitligförklara de frivilliga utgivningsbevisen då de i praktiken bryter både mot GDPR och Stadgan direkt.
Citera
2024-01-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajvargubben
D vore la inte mer än rätt. GDPR står över svensk grundlag, och svenska domstolar har inte velat ta in förhandsavgörande för att Sverige skulle få på foten.

En drabbad får annars driva ogiltighetstalan direkt i EU-domstolen och ogitligförklara de frivilliga utgivningsbevisen då de i praktiken bryter både mot GDPR och Stadgan direkt.
Pedofiler är inte grundlagsskyddade mer än att de får göra sig besvär att driva en flerårig anmälan i Europadomstolen. Grattis!
Ibland gillar jag byråkrati
Senast redigerad av Vedklyv1980 2024-01-27 kl. 22:34.
Citera
2024-01-27, 23:02
Medlem
Ankan-mannen tog upp ämnet och det är faktiskt ett genombrott. Barn har börjat våga prata om sexuella övergrepp som de drabbas av.
De är inte längre lika tysta av skam i tro att det skulle vara deras fel.
Fortfarande råder lojalitet mot sämre fungerande vuxna som försätter barn i farliga situationer men det goda är att det inte längre kan göras i samma omfattning i mörker.
Förövare har all anledning att svettas.
Dumpen har absolut bidragit till denna förändring och det tackar jag för.
Senast redigerad av Vedklyv1980 2024-01-27 kl. 23:06.
Citera
2024-01-27, 23:07
Medlem
139s avatar
Telefonsamtal blir cirka arton gånger roligare när gäddor har dialekt, som den här senaste Kalmar-tomten som bara sitter och tjafsar emot i 5 minuter.

Dumpen borde dock säga oftare att ”ja men om du nu inte har gjort eller sagt nånting fel, som du själv påstår, då har du ju inget att vara orolig för när vi publicerar dina chattloggar sen.”
Så har de sagt till vissa andra gäddor.

”Buhuuu men jag har ju inte gjort nåååt”
Ja, men då slipper du ju bekymra dig över vad din familj och vänner kommer säga när de läser vad du har skrivit att du vill göra med ett barn. Sluta grina och va en fucking man, bre.

Och det här ”hon provocerade ju fram allt!” är ett skönt argument. Om en 13-årig tjej skrev till mig ”tja asså kan du köpa ut cigg till mej så får du en avsugning” så är det ju inte direkt askomplicerat att trassla sig ur den situationen med värdigheten i behåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in