2024-01-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Det mest tragiska är att så många soldater har dött i onödan, trots att många experter och analytiker har varnat för detta länge. Med Rysslands större landyta och fler resurser är det omöjligt för Ukraina att vinna.

Ändå fortsätter man att bidra till konflikten. När huvudaktören (USA) bestämmer sig för att ändra sina mål, följer resten utan att ifrågasätta. Jag kommer aldrig att förstå mig på politikernas logik.

Visst fan är det tragiskt att så många människor dör på grund av Rysslands sviniga tilltag att attakera sitt grannland Ukraina.
Ingenting skulle dock bli bättre av om vi slutade stödja Ukraina i deeras frihets kamp
Citera
2024-01-27, 15:21
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Från Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Donbas_status_referendums

Vart ljuger jag? Dom bade om det redan 2014 och fick det till slut 2022.

Du ljuger ju iofs om helheten. Kherson och Zaporizjzja har aldrig bett om att bli upptagna i Ryssland, eller bli egna republiker heller för den delen.
Citera
2024-01-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Förstår att du blir upprörd nu när kriget inte gick som du hade tänkt det, men vissa av oss har ju vetat detta länge och har inte gått fullt ut på propagandan från väst.
Synd blir det om alla länder som ställt upp och drivit på kriget och offrat så mycket på detta.
Frågor kommer nog snart om kriget har kunnat undvikits, och då får vi nog reda på en del sanningar om hur det egentligen ligger till.
jag stödjer definitivt den svagare o invaderade parten i detta,, men hur kriget kommer gå är långt i från avgjort, detta kan ta åratal, så uttalande om att ryssland ”vunnit” är bara önsketänkande/propaganda, självklart är inte ukraina nöjda med nuvarande situation, men är putin nöjd med vad han har ställt till med för ukraina ryssland o rysslands befolkning så är han förtappad, jag hoppas för min del att ryssland havererar i armod,, o jag bedömmer denna önskan som rimlig att ske,,,
Citera
2024-01-27, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Du ljuger ju iofs om helheten. Kherson och Zaporizjzja har aldrig bett om att bli upptagna i Ryssland, eller bli egna republiker heller för den delen.

Förståeliga tankar men här är mitt sätt att se på det:

Rysslands beslut att annektera Kherson och Zaporizjzja kan ses som en del av en bredare strategi för att utöka sitt inflytande och kontroll över områden i Ukraina som anses strategiskt viktiga.

Geografisk och strategisk betydelse: Kherson ligger precis norr om det rysk-annexerade Krim och är av stort strategiskt värde för Ryssland. Kontroll över Kherson ger Ryssland tillgång till viktiga transportvägar och stärker sin position på Krimhalvön. Zaporizjzja, å andra sidan, är känd för att hysa Europas största kärnkraftverk, vilket ger området en betydande strategisk betydelse.

"Russification": Ryssland har vidtagit åtgärder för att "russifiera" dessa regioner, vilket inkluderar att dela ut ryska pass till invånarna och införa den ryska rubeln som valuta. Dessa åtgärder syftar till att integrera områdena mer direkt med Ryssland.

Militära och ekonomiska aspekter: Kontrollen över dessa områden ger Ryssland en utökad militär närvaro i regionen och tillgång till viktiga ekonomiska resurser. Detta är i linje med Rysslands bredare mål att säkra sina gränser och utöka sitt inflytande i området.

Historisk och kulturell koppling: Ryssland har ofta framfört argumentet att områdena historiskt och kulturellt är kopplade till Ryssland, och att deras agerande är ett sätt att skydda rysktalande befolkningar.
Citera
2024-01-27, 15:37
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Förståeliga tankar men här är mitt sätt att se på det:
Rysslands beslut att annektera Kherson och Zaporizjzja kan ses som en del av en bredare strategi för att utöka sitt inflytande och kontroll över områden i Ukraina som anses strategiskt viktiga.

Så annektering, helt enkelt. Erövringskrig. Behöver inte hymlas om. Krim, Donbas och Luhansk likaså, även att det till en början skedde genom hybridkrigföring spelar egentligen mindre roll.
Citera
2024-01-27, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Så annektering, helt enkelt. Erövringskrig. Behöver inte hymlas om. Krim, Donbas och Luhansk likaså, även att det till en början skedde genom hybridkrigföring spelar egentligen mindre roll.
Det är många olika vinklar att överväga här. Bland annat kan man se det som en form av hybridkrigföring, där lokalbefolkningen i området faktiskt efterfrågade ingripandet. Men det var inte bara ett ensidigt och påtvingat agerande från Rysslands sida. Så det är nyanserat, och det är viktigt att närma sig frågan objektivt.
Citera
2024-01-27, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Hade Mordor gett fan i att korsa gränsen till Ukraina hade ju stöd inte spelat någon roll....eller är du rädd för att Ukraina skulle anfalla världens största land?

Men dom kommer inte gå klara i Ryssland
Citera
2024-01-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Frågan gällde inte sveriges medlemskap, utan om något land kan ensamt hindra att nato aktiveras

Ja och det kan dom
Citera
2024-01-27, 16:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ryssland avancerar samtidigt som förlusterna går ner. Är det ukrainska försvaret brutet nu?

Med tanke på hur många gånger du skrivit det de senaste två åren måste Ryssland lyckats erövra flera hundra procent av Ukraina vid det här laget.
Citera
2024-01-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja det är väldigt tragiskt att så många människor har fått sätta livet till när utgången av kriget har varit känt sedan länge.
Du har ju länge hävdat att ”Ryssland redan har vunnit”
När vann de kriget?
Citera
2024-01-27, 16:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Någon som vet vad som small i Viborg igår? Rätt tyst om det.
7-sekundersfilmen stämmer bra med det stora stenbrottet 7.0 km NO om Torgils Knutssons Viborg slott.

Så det behöver inte alls vara något attentat eller någon militär händelse.
Citera
2024-01-27, 16:35
Medlem
Jack.Elams avatar
Ontopic tror jag

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1751246412778455142
Citat:
Russia's Leningrad region announced nighttime mobile Internet shutdowns until January 31st.

Following Pskov and Novgorod regions, 4G mobile Internet will be unavailable at night in Leningrad region. The authorities promise to limit the night Internet in these regions from January 25 to January 30. Operators explain the temporary lack of communication by reconfiguration of broadcasting frequencies, but their representatives refuse from detailed comments to journalists.

Most likely, the Internet blackouts are connected with the first attack of Ukrainian drones on Leningrad region since the beginning of the full-scale war. On January 18, 2024, UAVs attacked the St. Petersburg Oil Terminal, and on January 21 they successfully hit Novatek's terminal in the port of Ust-Luga. At the moment, St. Petersburg is the farthest point reached by the AFU drones. Earlier, ASTRA reported that residents of Leningrad region noticed the deployment of S-300 anti-aircraft missile systems in the region.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in