2024-01-27, 08:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Folk som konsekvent skriver "dem"... Det är objekt och det heter inte "dem som gör si och så". Jag tycker "dem" som subjekt är något av det värsta...

Folk som inte kan skilja mellan "de" och "dem" borde tala ut. Så pinsamt är det inte... Varför gör de på detta viset?

Jag anar att folk som konstant blandar ihop "de" och "dem", gör det för att de vet dessa ord ska användas men inte fattar hur. Då finns alternativet "dom". I kommentarer på diverse ställen på nätet eller på forum är det inte helt fel att använda... Det avslöjar i varje fall inte okunskap om dessa grammatiska regler och är på sätt och vis mer korrekt.

Fast ok... Det är inte så fruktansvärt hemskt och det viktiga är att man förstår folk... Jag retar mig dock ändå på det när jag ser det.

Vad tycker ni? Stör ni er fast tycker det är bra som det är? Eller vill ni ha en "dom-reform"?

Är ett felaktigt dem lika illa som en felstartad tråd tycker du?

(FB) Den STORA tråden om "de", "dem" och ”dom”. (/Mod.)
Citera
2024-01-27, 08:48
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Är ett felaktigt dem lika illa som en felstartad tråd tycker du?

(FB) Den STORA tråden om "de", "dem" och ”dom”. (/Mod.)

Ta det lugnt, ändå en rätt så färsk medlem.

Citera
2024-01-27, 09:03
Medlem
Jango-fetts avatar
Tycker det är fruktansvärt att folk inte kan det svenska språket. Har de inte gått i skola?
Citera
2024-01-27, 09:11
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Folk som konsekvent skriver "dem"... Det är objekt och det heter inte "dem som gör si och så". Jag tycker "dem" som subjekt är något av det värsta...

Folk som inte kan skilja mellan "de" och "dem" borde tala ut. Så pinsamt är det inte... Varför gör de på detta viset?

Jag anar att folk som konstant blandar ihop "de" och "dem", gör det för att de vet dessa ord ska användas men inte fattar hur. Då finns alternativet "dom". I kommentarer på diverse ställen på nätet eller på forum är det inte helt fel att använda... Det avslöjar i varje fall inte okunskap om dessa grammatiska regler och är på sätt och vis mer korrekt.

Fast ok... Det är inte så fruktansvärt hemskt och det viktiga är att man förstår folk... Jag retar mig dock ändå på det när jag ser det.

Vad tycker ni? Stör ni er fast tycker det är bra som det är? Eller vill ni ha en "dom-reform"?

Jag tycker dem är dumma som inte kan se skillnad.

Men det bästa vore väl en dom-reform, eftersom folk nuförtiden (dvs. ungdomen nuförtiden) antagligen tycker det är helt befängt att det finns tre olika sätt att skriva ett ord som man oftast uttalar på ett enda sätt... har nog aldrig hört någon säga "Jag ska gå och möta dem?", man säger ju "dom". Möjligtvis "de" ibland, beroende på dialekt.

Vars skickar man in an sökan för en sådan reform?
Citera
2024-01-27, 09:23
Medlem
Karl.VIIIs avatar
Tips till alla svagbegåvade som vill bli bättre på att använda "de" och "dem" korrekt:

"De" används där det också kan stå "vi".
"Dem" används där det också kan stå "oss".

Enkelt att komma ihåg. De/vi = två bosktäver, dem/oss = tre bokstäver.

Exempel:

Nu ska X äta.

Ska "de" äta, eller ska "dem" äta? Byt ut mot vi/oss:

Nu ska oss äta.
Nu ska vi äta.

Alltså ska det stå "Nu ska de äta".

Ett till exempel:

Han hånade X.

Hånade han "de" eller "dem"? Byt ut mot vi/oss:

Han hånade vi.
Han hånade oss.

Allstå blir det "Han hånade dem".
Citera
2024-01-27, 09:25
Medlem
Folketstempels avatar
Idioter tror att det är att bara byta ut dom mot dem, så blir det rätt.
Bättre att skriva dom än ett felaktigt dem.
Citera
2024-01-27, 09:29
Bannlyst
Regeln är ju så jävla luddig.

Vaffan är subjekt och vaffan är objekt?

Ge mig inte förklaringen om Vi och Oss. Hela regeln är bara larvg och folk som hakar upp sig på det (de här?) här är mongo.
Citera
2024-01-27, 09:31
Medlem
newsfilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Regeln är ju så jävla luddig.

Vaffan är subjekt och vaffan är objekt?

Ge mig inte förklaringen om Vi och Oss. Hela regeln är bara larvg och folk som hakar upp sig på det (de här?) här är mongo.

Det är väl bara att googla runt och läsa vad som står på några sidor? Hur svårt ska det vara? Visst, det finns meningar som är tvetydiga; men de allra flesta är inte det.
Citera
2024-01-27, 09:31
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:

Ja, jag tycker att det är förskräckligt och vill absolut inte ha någon dom-reform.
Senast redigerad av Franz.Biberkopf 2024-01-27 kl. 09:37.
Citera
2024-01-27, 09:35
Medlem
Citat:

Dessa språkfel gör ont i ögonen för den språkpolis som jag är. Men jag inser att det är en förändring på gång. Var den slutar är oklart. Språket förändras men inte alltid vi med det.
Det har alltd klagats på andras hantering av språket, konstigt nog gör vi fortfarande förstådda. Men jag kommer i alla fallet spjärna emot så länge jag kan. Och ha rätt roligt på vägen 😁
Citera
2024-01-27, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Det är väl bara att googla runt och läsa vad som står på några sidor? Hur svårt ska det vara? Visst, det finns meningar som är tvetydiga; men de allra flesta är inte det.
Förklaringen till att frågan de och dem ständigt dyker upp är för att majoriteten tycker den är svår.
Hur svårt ska det vara att förklara något som ni tycker är glasklart om regeln är så jävla enkel. VI ersatt med de är inte alls samma i alla lägen. Det rädda en i många lägen men inte alla.
Citera
2024-01-27, 09:45
Medlem
Själv säger jag "dom".

Var är dom?
Kolla på dom där jävla negrerna.
Dom ska fan ha stryk.
Dom där rosa skorna var jättefina.
Ska vi åka hem till dom och kolla på tv?
Satan vad dom luktar svett.

Vet inte hur mycket fel jag har här, men det är så folk pratar iaf.
Ingen säger de eller dem, det är endast när folk skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in