Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Folk som konsekvent skriver "dem"... Det är objekt och det heter inte "dem som gör si och så". Jag tycker "dem" som subjekt är något av det värsta...
Folk som inte kan skilja mellan "de" och "dem" borde tala ut. Så pinsamt är det inte... Varför gör de på detta viset?
Jag anar att folk som konstant blandar ihop "de" och "dem", gör det för att de vet dessa ord ska användas men inte fattar hur. Då finns alternativet "dom". I kommentarer på diverse ställen på nätet eller på forum är det inte helt fel att använda... Det avslöjar i varje fall inte okunskap om dessa grammatiska regler och är på sätt och vis mer korrekt.
Fast ok... Det är inte så fruktansvärt hemskt och det viktiga är att man förstår folk... Jag retar mig dock ändå på det när jag ser det.
Vad tycker ni? Stör ni er fast tycker det är bra som det är? Eller vill ni ha en "dom-reform"?
Jag tycker dem är dumma som inte kan se skillnad.
Men det bästa vore väl en dom-reform, eftersom folk nuförtiden (dvs. ungdomen nuförtiden) antagligen tycker det är helt befängt att det finns tre olika sätt att skriva ett ord som man oftast uttalar på ett enda sätt... har nog aldrig hört någon säga "Jag ska gå och möta dem?", man säger ju "dom". Möjligtvis "de" ibland, beroende på dialekt.
Vars skickar man in an sökan för en sådan reform?