2024-01-26, 19:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Estnisk militärhöjdare går ut och varnar för att ryssen planerar ett anfall mot Ukraina utanför nuvarande front. Vetifan vad man ska tro om det??

https://x.com/Flash_news_ua/status/1750946557086576973

Blir inte förvånad om det görs ett försök, är ju knapert med artilleri-ammo. Fronten längre norröver har knappast blivit prioriterad heller. Var även prat för ngn vecka sedan att "något" kunde ske. Segdragningen i Washington är inte bra...
Citera
2024-01-26, 19:51
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
När folk blir av med A-kassa, bidrag och får svårt med räntor och hyror[...]
Du tänker att svenskar lämnar över sig till ryssen när de invaderar Sverige, i hopp om att få tillbaka sin A-kassa? Du har full rätt att tycka att svenskar är dumma, men så korkade är vi inte.
Vi har bra grundskola i Sverige och det finns en bred förståelse för att ryssen är totalt opålitlig, bryter alla avtal de ingått och invaderar sina grannländer. Invasionen av Ukraina är bara ytterligare ett bevis för det.
Citera
2024-01-26, 20:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Blir inte förvånad om det görs ett försök, är ju knapert med artilleri-ammo. Fronten längre norröver har knappast blivit prioriterad heller. Var även prat för ngn vecka sedan att "något" kunde ske. Segdragningen i Washington är inte bra...
Nej alltså när det gäller i norr (Chernihiv region och Belarusgränsen) så har jag ansett det vara helt osannolikt. Men när det gäller längre österut (Sumy och Kharkiv regioner) så går det nog inte helt att utesluta nej. Snart vår så om ryssen ska hitta på något stort så måste det ske snart. Är fortfarande tveksam till att ryssen har fömåga att lyckas med något stort anfall när de inte ens har lyckats inta Vuhledar eller Avdiivka?
Citera
2024-01-26, 20:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Har man lagt på kevlar på nosen på missilerna nu? Så att de kan tränga igenom 150 m urberg.

Det var den gamla modellen, den nya direkt från Uralbergen (Man har ju sparat det bästa till sist) tränger ned till de allra djupaste NATO-bunkrarna (Där alla NATO-länders överbefälhavare är permanent stationerade) och Bio-labben på 300m djup!

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, Ukraina håller på att stabilisera situationen i Avdviika. https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Han skriver att de utökat brohuvudena i Kherson. Jag hörde på ett annat ställe att Ryssarna återtagit lite mark där i Krynky. Har de flera brohuvuden nu?
Citera
2024-01-26, 20:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Nej alltså när det gäller i norr (Chernihiv region och Belarusgränsen) så har jag ansett det vara helt osannolikt. Men när det gäller längre österut (Sumy och Kharkiv regioner) så går det nog inte helt att utesluta nej. Snart vår så om ryssen ska hitta på något stort så måste det ske snart. Är fortfarande tveksam till att ryssen har fömåga att lyckas med något stort anfall när de inte ens har lyckats inta Vuhledar eller Avdiivka?

Det är mera det fetade jag tänker på, likaså tiden på vintern. Behöver inte vara ett massivt anfall, men det kan leda till omrockeringar för ukrainska förband.., så att man blir svagare på ett annat avsnitt. Ett massivt ryskt anfall kan också ha en nackdel, att den triggar kongressen i Usa med stödet. Putin vill ha käbblet kvar.

Putin är ju inne på "the long game", och bryr ju sig inte om det blir fler förluster eller fiaskon. Syns.., detta är en logisk tidspunkt för ett anfall, i.o.m att det är mera knapert på den ukrainska sidan.
Citera
2024-01-26, 20:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var den gamla modellen, den nya direkt från Uralbergen (Man har ju sparat det bästa till sist) tränger ned till de allra djupaste NATO-bunkrarna (Där alla NATO-länders överbefälhavare är permanent stationerade) och Bio-labben på 300m djup!

Han skriver att de utökat brohuvudena i Kherson. Jag hörde på ett annat ställe att Ryssarna återtagit lite mark där i Krynky. Har de flera brohuvuden nu?

Inte vad jag känner till, jag tror att brohuvudet vid Krinky är det enda som AFU har officiellt bekräftat.

Men de håller ju på och byter lite mark med varandra så ryssarna kan ju ha fått några meter på ett ställe men förlorat lika mycket eller mer på ett annat ställe vid Krinky.
Citera
2024-01-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyDoey
De omkomnas familjemedlemmar är inte särskilt glada. Zelensky påstår att deras kära redan har utväxlats vid ett tidigare tillfälle. Problemet är att familjerna inte sett röken av dem.

Nääää, Zelensky behöver inte bevisa något. Han har redan bevisat allt.
Skäms du inte?
Oavsett vem som ska bevisa något så har du ju bevisat har att du har svårt med den nationalekonomiska propagandan.

Du har ju gjort en stor affär om Rysslands ekonomi, visa gärna hur man har ökat tillväxten.
Hur var det nu med BNP kontra tillväxt?

Som du säkert vet ser det väldigt mörkt ut för Ryssland framöver
Citera
2024-01-26, 20:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Jag sade inte att det var "bra" .. men det är bättre än alternativen, eftersom alla sådana realistiska alternativ innebär att Ukraina upphör att existera som nation i någon form, då det är ett krig de ldrig kan vinna, oavsett resurser från väst.
Struntprat. Kan Sovjet kollapsa så kan givetvis Ryssland också göra det. Sovjet var till skillnad från dagens Ryssland en riktig supermakt och ändå gick det som det gick, bla efter sviterna i nederlaget i Afghanistan.

Att man likt dig slår fast vad som kommer hända framöver och att motstånd därför är lönlöst är ganska talande för vems ärende du desperat springer och i mina öron också ett svaghetstecken att man måste be motståndaren att sluta göra motstånd, för opponentens skull då och inte för Rysslands. Det är ganska avslöjande vartåt det lutar.
Citera
2024-01-26, 20:30
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Estnisk militärhöjdare går ut och varnar för att ryssen planerar ett anfall mot Ukraina utanför nuvarande front. Vetifan vad man ska tro om det??

https://x.com/Flash_news_ua/status/1750946557086576973
Det vore isåfall ett nytt självmordsanfall. Den fronten har UAF befäst sedan de sparkade tillbaka ryssen.
Det finns en orsak till varför de inte redan testat detta. Enda möjligheten till att Ryssland lyckas med ett liknande genombrott är att Ukraina har slut på nästan allt att försvara sig med.
Citera
2024-01-26, 20:36
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Tillåter man inte det så ska man dra tillbaka alla sina soldater från Ukraina. Nu förlorar man både manskap och material vilket i sin tur försvagar säkerheten för rySSland. Troligen så är det en tidsfråga innan landet kollapsar på grund av korruption och bristande underhåll av infrastruktur.
Ja det ser ju ut så just nu! Att en ökänd propagandist som Zackarova går full Arnstad tyder på att det är jävligt illa nu.

Bra! Allt som visar hur illa det går för den ryska tattarcirkusen är bra nyheter.
Citera
2024-01-26, 20:38
Medlem
Ryssfan laddar upp runt kharkiv ja. Räknar med att Ukraina har full underrättelse om det. Får verkligen hopps Ukraina minerat utav bara fan.
Citera
2024-01-26, 20:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte vad jag känner till, jag tror att brohuvudet vid Krinky är det enda som AFU har officiellt bekräftat.

Men de håller ju på och byter lite mark med varandra så ryssarna kan ju ha fått några meter på ett ställe men förlorat lika mycket eller mer på ett annat ställe vid Krinky.
Ok! Det var ju tvärt emot vad några foliehattar i tråden påstått?

Helt plötsligt har man utökat brohuvudet? Vad är sanning och hur viktig är detta brohuvud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in