2024-01-25, 13:22
Medlem
Glitterfians avatar
Krimpodden har lagt upp ett avsnitt om fallet idag!
Citera
2024-01-25, 15:50
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glitterfian

Har kollat, men det senaste är från 13/1 (deras 100-de avsnitt) och det är bara en massa snack om dem själva.

Har du en länk, så kanske jag hittar fram?
Citera
2024-01-25, 16:17
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nu pratade jag inte om det hemska som hänt flickan, det med darknet har inte hört innan tex
Ja det är hemskt

Jag försöker lyfta myndighetspersoners och vårdpersonals professionalism för det kommer säkert hända hemska saker i framtiden med

Men nej tråden är inte mogen för det

Det där är något en viss/vissa användare verkar vilja skapa trådsanning om.
Som om inte det vore illa nog vad Z har gått igenom så ska det ändå fortsätta spinnas vidare in absurdum på vad som hänt.

Det har alltså inte kommit fram någonstans (vad jag vet) att hon skulle exponerats på darkweb.
Citera
2024-01-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy
Du har helt rätt. Som vårdpersonal behöver man inte ens prata med varandra för att utomstående ska tolka det som "skvaller"! Man är skyldig att noggrant dokumentera i det dokumentationsprogram som används, allt man ser/hör/upplever/talar med patienten om så att samtlig personal ska kunna ta del av hela händelseförloppet. Från inskrivning till hemgång. Enligt lag. Har jag, ex, varit ledig 3 dagar så ska jag bara kunna läsa dokumentationen som gjorts för att ha en 100% glasklar bild om vad som hänt de 3 senaste dagarna.
Slarvas det med dokumentationen kan man bli granskad av IVO.

Ja, trots diverse autokorrfel som jag inte orkade rätta och sen var det försent att redigera.

Men eller hur.

Att förbjuda personal att tala med varandra, kalla det "skvaller" är ju hjärndött. Undrar vad personen ifråga tycker att sjukvårdspersonalen skulle göra. De räddades bara livet på henne.

Var har det förkommit att personalen ägnade sig åt "skvaller"liksom, det undrar man ju. Ingenstans tror jag.

Ren spekulation som inte behöver mer utrymme.
Citera
2024-01-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Har kollat, men det senaste är från 13/1 (deras 100-de avsnitt) och det är bara en massa snack om dem själva.

Har du en länk, så kanske jag hittar fram?

Rätten: Föräldrarna tvingade i dottern ättika

Den här veckan tas ”Ättikafallet” upp i Krimrummet. Lyssna på hela avsnittet i spelaren nedan.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ratten-foraldrarna-tvingade-i-dottern-attika/

Scrolla neråt på sidan.
Citera
2024-01-25, 19:33
Medlem
Sherrycolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Barnen är familjehemsplacerade nu, och om föräldrarna döms till fängelse som förväntat så kan jag inte tänka mig att de återfår någon vårdnad.
Rätten till umgänge riktar sig till barnen och kan falla ut olika beroende på barnens åldrar.
Tyvärr tvingas barn i Sverige att umgås med föräldrar som skadar dem mot barnens vilka (jag tänker på Tintin-fallet.)

Äldsta flickan kommer antagligen att ges umgängesrätt om hon så önskar.
Däremot skulle jag tro att Z slipper detta.

Känns som att äldsta flickan är väldigt lojal mot sina föräldrar, iallafall utifrån när man läser förhören med henne. Utifrån den bild jag får av henne så lär hon ju önska att få träffa föräldrarna. Men sånt kan ju ändras, hon kanske är den som blivit favoriserad eller hjärntvättad vem vet.
Citera
2024-01-25, 19:39
Medlem
Sherrycolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
I lagen finns det inte några konkreta fall stipulerade som automatiskt medför att man blir av med vårdnaden. Utan istället är det tre kriterier som skall vara uppfyllda för att man skall kunna besluta om LVU. Dessa är:
1. Att det skall handla om ett missförhållande som har anknytning till barnets hemmiljö och/eller till barnets eget beteende.
2. Det skall finnas en påtaglig risk att barnets hälsa eller utveckling skadas.
3. Att vården inte kan ges på frivillig väg.

När man sedan prövar frågan om LVU så gör man det mot det enskilda barnet (dvs på respektive barn var för sig) där man utgår ifrån "barnets bästa"

Att uppfylla alla tre kriterier kan ju vara svårt speciellt den sista eftersom barn ofta är väldigt lojala mot sina föräldrar. Oerhört sorgligt finns fall som Tintin och Lilla Hjärtat. Barn som dött pga sina värdelösa föräldrar.

Känns hoppfullt att lilla Z är en överlevare och att hon nu kan få ett bättre liv utan hennes s.k föräldrar.
Citera
2024-01-25, 19:44
Medlem
Sherrycolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Du dricker inte ett glas ättika självmant, det behövs kanske fem klunkar och man spottar ut det redan efter att man fått in det i munnen.
Hon hade dessutom inga frätskador i munnen, vilket hon skulle haft om hon druckit den utan tratt.
Det finns också en vattenkran i tvättstugan.

Står i fuppen att sjukhuspersonal reagerat på att Z blivit väldigt rädd och upprörd över en tratt de använde (minns inte vad) och att de var tvungna att gömma undan den. Även fast hon säger att hon druckit ättikan själv så tror jag att de tvingat henne till med med hjälp av tratten. De kan ju ha gett henne annat med hjälp av den också vem vet? Är ju märkligt att de köpt ättika flera ggr enligt Fup också.
Citera
2024-01-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det där är något en viss/vissa användare verkar vilja skapa trådsanning om.
Som om inte det vore illa nog vad Z har gått igenom så ska det ändå fortsätta spinnas vidare in absurdum på vad som hänt.

Det har alltså inte kommit fram någonstans (vad jag vet) att hon skulle exponerats på darkweb.
Med anledning av att Z själv sagt i förhör att mamman droppat stearin på hennes underliv och att reportrarna av hänsyn till flickan inte skrev ner allt som sades i rättegången tror jag absolut hon har använts för att skapa bp.
Det där med stearinet är en känd ”beställning” bland bp-konsumenter, gjordes exempelvis i Daisys Destruction.
Citera
2024-01-25, 20:03
Medlem
Är det någon som kan uppdatera om hur flickan mår idag?
Citera
2024-01-25, 21:01
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ja, trots diverse autokorrfel som jag inte orkade rätta och sen var det försent att redigera.

Men eller hur.

Att förbjuda personal att tala med varandra, kalla det "skvaller" är ju hjärndött. Undrar vad personen ifråga tycker att sjukvårdspersonalen skulle göra. De räddades bara livet på henne.

Var har det förkommit att personalen ägnade sig åt "skvaller"liksom, det undrar man ju. Ingenstans tror jag.

Ren spekulation som inte behöver mer utrymme.

Bra där! Personal rapporterar till varandra mellan arbetspass som i flera andra verksamheter.
Användaren kan inte precisera vad ”skvallret” består av och väljer att backa i diskussionen…

De räddade hennes liv och om det förekommit sekretessbrott bör användaren uppge detta.
Citera
2024-01-26, 08:59
Medlem
Svartpalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glitterfian

Jag hade velat lyssna på hela rättegången. Nån som vet var/när detta är möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in