Som vanligt. Krigspropaganda i Sveriges Radio i morse. I Sveriges Radio som har krav på opartiskhet.
https://sverigesradio.se/artikel/zelenskyjs-narmaste-radgivare-om-ukrainas-kamp-for-overlevnad
Det vanliga budskapet. Upptrappat krig i östra Ukraina är den enda lösningen på problemen i Europa nu.
Detta inslag ger mig många frågor men inga svar.
Fråga 1. Ryssland får inte vinna detta krig. När och av vem ska det beslutas vem som vunnit? Många anser ju att Putin önskar återupprätta det gamla tsar väldet från 1800-talet. Samtidigt säjs att det är omöjligt eftersom NATO är mycket starkare militärt än Ryssland så om man anser att Putin har vunnit först när 1800 talet Ryska gränser har uppnåtts så anser de flesta militära ledare i väst att Putin inte kan vinna.
När har Ryssland förlorat kriget? När Ryssland har förlorat är väl i första hand Rysslands ledare som bestämmer. Napoleon tågade till Moskva och ansåg sig som vinnare men förlorade kriget till slut. Hitlers trupper tågade nästan till Baku men förlorade till slut.
I Afghanistan förklarade USA att Talibanerna besegrats.
Varken Biden eller Zelinski kan på egen hand förklara att Putin har förlorat och kriget är slut.
Fråga 2. Ukraina behöver mer hjälp från väst. Hur mycket hjälp kan NATO inklusive Sverige ge Ukraina innan de enl. internationell rätt kan bedömas gått med i kriget på Ukrainas sida och blivit legitima mål för Ryska motanfall?
Fråga 3. Bra för Zelinskis rådgivare att han hemma i Kiev klarar av fortsatt krig, men jag undrar fortfarande vad de som faktiskt bor i det krigsdrabbade området i östra Ukraina vill. Vill de ha fortsatt krig eller vill de ha vapenstillestånd?
Jag tror inte att mera krig nu innebär lyckligare mänsklighet i framtiden.