Citat:
Om du anser att du blivit pålurad abonnemanget
1) Stoppa möjligheten att dra pengar
2) Bestrid kostnaderna till DAZN skriftligt (men det tror jag du gjort)
3) DAZN kan stämma dig i tingsrätten, men då måste de bevisa att de inte vilselett dig.
Sannolikt går inte DAZN vidare med att stämma dig för småpengar. Skulle de göra det så se till att plocka fram de avtal du signerat etc. Det ska helst inte stå klart och tydligt i avtalet att du tecknat dig för 12 månader.
1) Stoppa möjligheten att dra pengar
2) Bestrid kostnaderna till DAZN skriftligt (men det tror jag du gjort)
3) DAZN kan stämma dig i tingsrätten, men då måste de bevisa att de inte vilselett dig.
Sannolikt går inte DAZN vidare med att stämma dig för småpengar. Skulle de göra det så se till att plocka fram de avtal du signerat etc. Det ska helst inte stå klart och tydligt i avtalet att du tecknat dig för 12 månader.
Gällande nr 3, så stämmer inte det riktigt. De måste bevisa att TS beställt tjänsten, samt att han inte betalat vilket de kan. Då måste TS påvisa hur han blivit vilseledd, hur villkoren är otydliga eller vad det nu är man använder som försvar.
Bevisbördan i civilrätt är mer delad mellan de tvistande parterna än i brottmål och kraven är betydligt lägre också.
Generellt sett har man bevisbördan på det som man påstår inför rätten.
Bolagets stämning kommer vara för att han beställt X men inte betalt och detta skall de då bevisa.
Då kommer de presentera bevis för hur han beställt produkten och sedan inte betalat.
TS försvar är då att han blivit vilseledd och han trodde att han beställde produkten/tjänsten Y och inte X.
Då måste TS visa på vilket sätt han blivit vilseledd.
Utan att ha läst villkoren kan jag inte svara på hur tydliga/vilseledande de är så jag kan inte svara på om TS troligen skulle vinna eller förlora.
Med det sagt så TROR jag efter att ha läst lite snabbt på nätet om företaget att TS möjligheter att vinna är stora baserat på andra personers uttalanden om företaget och deras avtal mm.
Då får jag chansa då. Eller bestrida om det skulle gå till inkasso. Har ingen aning om hur sånt funkar då jag aldrig haft inkasso i hela mitt liv. Jag har alltid stenkoll på min ekonomi och märkte direkt att något var skumt med DAZN. Ser andra som det tagit flera månader innan de upptäckt att de drar pengar.