2024-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om du anser att du blivit pålurad abonnemanget

1) Stoppa möjligheten att dra pengar

2) Bestrid kostnaderna till DAZN skriftligt (men det tror jag du gjort)

3) DAZN kan stämma dig i tingsrätten, men då måste de bevisa att de inte vilselett dig.

Sannolikt går inte DAZN vidare med att stämma dig för småpengar. Skulle de göra det så se till att plocka fram de avtal du signerat etc. Det ska helst inte stå klart och tydligt i avtalet att du tecknat dig för 12 månader.

Gällande nr 3, så stämmer inte det riktigt. De måste bevisa att TS beställt tjänsten, samt att han inte betalat vilket de kan. Då måste TS påvisa hur han blivit vilseledd, hur villkoren är otydliga eller vad det nu är man använder som försvar.

Bevisbördan i civilrätt är mer delad mellan de tvistande parterna än i brottmål och kraven är betydligt lägre också.
Generellt sett har man bevisbördan på det som man påstår inför rätten.
Bolagets stämning kommer vara för att han beställt X men inte betalt och detta skall de då bevisa.
Då kommer de presentera bevis för hur han beställt produkten och sedan inte betalat.
TS försvar är då att han blivit vilseledd och han trodde att han beställde produkten/tjänsten Y och inte X.
Då måste TS visa på vilket sätt han blivit vilseledd.

Utan att ha läst villkoren kan jag inte svara på hur tydliga/vilseledande de är så jag kan inte svara på om TS troligen skulle vinna eller förlora.
Med det sagt så TROR jag efter att ha läst lite snabbt på nätet om företaget att TS möjligheter att vinna är stora baserat på andra personers uttalanden om företaget och deras avtal mm.
Citera
2024-01-25, 00:48
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ett utländskt bolag kan anlita inkassobolag i Sverige precis som att svenskt bolag kan, inga problem alls.
Kronofogden däremot är lite annorlunda men från ett annat EU-land så går det via sk europeiskt betalningsföreläggande för utländska företag att gå via KFM i Sverige.
Utöver det så har Sverige avtal med andra enskilda länder.

I vanliga fall skulle jag vilja påstå att risken att bli stämd av den här typen av bolag är i princip noll och risken att förlora även om man skulle bli stämd noll.
Men jag kollade upp det här företaget lite och de verkar vara ganska stora med stora ekonomiska muskler och inte någon liten 2personers firma som det brukar handla om när de gör den här typen av "affärsupplägg".
Därför är jag inte lika säker på att de bara kommer strunta i det. Din möjlighet att vinna kan jag inte svara på utan att ha sett hur avtalet ser ut.

Efter en snabb googling kan jag dock inte förstå hur någon alls kan vilja köpa deras tjänster.
De hade 1,1 i betyg på trustpilot där 1,0 är sämsta möjliga och alla de synliga kommentarerna skrev att det var i princip en scam.
Åh fan Då får jag chansa då. Eller bestrida om det skulle gå till inkasso. Har ingen aning om hur sånt funkar då jag aldrig haft inkasso i hela mitt liv. Jag har alltid stenkoll på min ekonomi och märkte direkt att något var skumt med DAZN. Ser andra som det tagit flera månader innan de upptäckt att de drar pengar.

Fast ju större företag desto större risk att skämma ut sig i rätten. Som du ju kan se är det tusentals som råkat ut för samma sak. Så de vet ju att de scammar folk. Det är deras affärsmodell i stort sett och företaget går back flera miljoner varje år. Så även om de har ekonomiska muskler bakom sig har de inte råd att jaga alla tusentals som vägrar betala deras blufftjänst. Det är flera den inte funkar för heller. Det jag betalade för (Joshua mot Wallin i boxning) hade inget ljud i början exempelvis.

Jo jag kollade faktiskt upp dem på Trustpilot innan. Men det brukar nästan bara vara de som är sura som recenserar så tog det allvarligt men tänkte att man får vara försiktig och 1,1/5 brukar ju i verkligheten vara ett högre betyg då de som tycker det är 5/5 sällan går in och skriver en recension. Så jag var extra noga med att läsa igenom allting och exakt allt indikerade på att det var en månadstjänst jag köpte, tjänsten kallas tom. för "monthly saver" även sett andra som lyckats köpa så det bara varit för en månad och avslutat abonnemanget men sen har DAZN gått in och utan kundens godkännande ändrat tjänsten till ett års prenumeration, jag vet inte om det är vad som skett för mig men möjligt.

Så att bli utskrattade i någon rättegång tror jag inte de går med på. Men orolig över om det ska komma till inkasso.... Är ju flera andra som tagit bort kort, blockerat på PayPal osv. och alla jag läst om som gjort det för flera månader sen har till slut efter att inga pengar dragits på några månader fått mail bara om att tjänsten sagts upp pga. utebliven betalning och sen har inget mer hänt. Men den här prenumerationsmodellen verkar rätt ny. Tydligen var det nån gala med nån YouTuber (många unga som köper och inte läser igenom allting så svårare att scamma) som bara var för några månader sen. Så är rätt kort period de gjort detta.

Men ja... Jag har raderat mitt kort som tjänsten har som betalningsmetod och skulle det här gå till inkasso får jag väl bestrida det men som det verkar kommer ingenting att hända mer än att de säger upp tjänsten (som jag ändå aldrig använt efter första och sista gången för drygt en månad sen)
Citera
2024-01-25, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Åh fan Då får jag chansa då. Eller bestrida om det skulle gå till inkasso. Har ingen aning om hur sånt funkar då jag aldrig haft inkasso i hela mitt liv. Jag har alltid stenkoll på min ekonomi och märkte direkt att något var skumt med DAZN. Ser andra som det tagit flera månader innan de upptäckt att de drar pengar.

Fast ju större företag desto större risk att skämma ut sig i rätten. Som du ju kan se är det tusentals som råkat ut för samma sak. Så de vet ju att de scammar folk. Det är deras affärsmodell i stort sett och företaget går back flera miljoner varje år. Så även om de har ekonomiska muskler bakom sig har de inte råd att jaga alla tusentals som vägrar betala deras blufftjänst. Det är flera den inte funkar för heller. Det jag betalade för (Joshua mot Wallin i boxning) hade inget ljud i början exempelvis.

Jo jag kollade faktiskt upp dem på Trustpilot innan. Men det brukar nästan bara vara de som är sura som recenserar så tog det allvarligt men tänkte att man får vara försiktig och 1,1/5 brukar ju i verkligheten vara ett högre betyg då de som tycker det är 5/5 sällan går in och skriver en recension. Så jag var extra noga med att läsa igenom allting och exakt allt indikerade på att det var en månadstjänst jag köpte, tjänsten kallas tom. för "monthly saver" även sett andra som lyckats köpa så det bara varit för en månad och avslutat abonnemanget men sen har DAZN gått in och utan kundens godkännande ändrat tjänsten till ett års prenumeration, jag vet inte om det är vad som skett för mig men möjligt.

Så att bli utskrattade i någon rättegång tror jag inte de går med på. Men orolig över om det ska komma till inkasso.... Är ju flera andra som tagit bort kort, blockerat på PayPal osv. och alla jag läst om som gjort det för flera månader sen har till slut efter att inga pengar dragits på några månader fått mail bara om att tjänsten sagts upp pga. utebliven betalning och sen har inget mer hänt. Men den här prenumerationsmodellen verkar rätt ny. Tydligen var det nån gala med nån YouTuber (många unga som köper och inte läser igenom allting så svårare att scamma) som bara var för några månader sen. Så är rätt kort period de gjort detta.

Men ja... Jag har raderat mitt kort som tjänsten har som betalningsmetod och skulle det här gå till inkasso får jag väl bestrida det men som det verkar kommer ingenting att hända mer än att de säger upp tjänsten (som jag ändå aldrig använt efter första och sista gången för drygt en månad sen)

Jag tror faktiskt att risken är väldigt låg men helt säker kan man inte vara, de flesta bolag som arbetar så här är små skitföretag som lever på de få som betalar av rädsla och stämmer aldrig någon.
Den typen av företag kan man alltid skita i.
Det här verkar ju dock vara ett "seriöst" företag med flera tusen anställda som äger dyra tv-rättigheter i flera stora länder som t.ex. Japan och Kanada så då blir man ju lite mer osäker på hur de agerar med stämningar och liknande.
Citera
2024-01-25, 07:24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag tror faktiskt att risken är väldigt låg men helt säker kan man inte vara, de flesta bolag som arbetar så här är små skitföretag som lever på de få som betalar av rädsla och stämmer aldrig någon.
Den typen av företag kan man alltid skita i.
Det här verkar ju dock vara ett "seriöst" företag med flera tusen anställda som äger dyra tv-rättigheter i flera stora länder som t.ex. Japan och Kanada så då blir man ju lite mer osäker på hur de agerar med stämningar och liknande.

Jag tvivlar starkt på att de vill ha en massa folk anställda som sysslar med att dra folk inför rätta i en massa olika länder och där utgången av stämningarna är minst sagt osäker.

Däremot kan de säkert vara duktiga på att skicka ut mejl i massor som skrämmer skiten ur många.
Citera
2024-01-25, 08:32
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Mjo. Är ju dessutom ett utländskt företag. Så inkasso/kronofogd blir väl lite annorlunda där? Har aldrig någonsin beställt ett abonnemang för TV som sträcker sig över ett år. Är ju månadsabonnemang på typ allt nuförtiden och väldigt sällan jag handlar från företag som inte har någon svensk avdelning. Men min plan nu är att kortet är borttaget så de kan inte dra pengar=vad fan ska de göra? De kan ju inte skicka mig till inkasso väl? Eftersom det inte finns nåt svenskt med företaget. Tror de har bas i UK och pengarna hamnar i Amsterdam (står det på transaktionerna)

Är faktiskt väldigt många som tagit bort sina kort, fixat via PayPal (som jag inte har) eller fått banken att blockera företaget. Men också många som vill ta detta längre och folk skriver att man vill samla ihop folk och dra en "class action lawsuit" men eftersom jag inte bor i USA vet jag inte hur jag kan bidra.

I konsumentförhållanden gäller svensk lag och svensk domstol är behörig, så du behöver inte oroa dig för utländska processer eller regler.

När de inte kan dra pengar är det absolut troligaste att de börjar skicka mail med hot om rättsliga åtgärder, påminnelsefakturor och liknande. Det är inget att bry sig om, du har redan klart och tydligt förklarat för dem att du bestrider betalningsansvar.

Det finns en viss, om än liten, risk att de skickar fakturan till något inkassoföretag som skickar en faktura till dig. Det är ingen fara alls, du skriver bara till inkassoföretaget att du bestridit fakturan och då kommer inkassoföretaget inte göra något mer. Risken att de försöker driva in det via kronofogden bedömer jag som icke existerande. Men även om de gör det är det samma sak där, skriv i så fall till kronofogden att du bestridit fakturan och då kommer kronofogden inte göra något mer heller.

Då måste företaget väcka talan vid domstol för att kunna utkräva betalning. Det kommer de med 100% säkerhet inte göra av två anledningar.

1) För att det kostar dem mycket mer än vad de kan tjäna på det.
2) För att de inte skulle ha skuggan av en chans att vinna denna tvist.

Skumraskföretag skramlar gärna med tomma lådor, hotar och trycker på. Dom gör sig helt omöjliga att få kontakt med och ger bara generiska autosvar. Allt för att det får människor att ge upp och bara betala, man tycker att det är jobbigare att försöka hävda sin rätt. De initierar i princip aldrig processer. Där finns ingen lönsamhet, det är tillräckligt många som ledsnar och betalar.
Citera
2024-01-25, 10:19
Medlem
Sonny00s avatar
Ibland har jag lust att teckna något slags avtal med ett skumraskföretag bara för nöjet att se hur de agerar för att få in pengar!
Citera
2024-01-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag tvivlar starkt på att de vill ha en massa folk anställda som sysslar med att dra folk inför rätta i en massa olika länder och där utgången av stämningarna är minst sagt osäker.

Däremot kan de säkert vara duktiga på att skicka ut mejl i massor som skrämmer skiten ur många.

Större företag har ofta anställda jurister just för att hantera sådant men det är helt korrekt att nästan alla företag nöjer sig med att skicka betalningsuppmaningar.
Citera
2024-01-25, 16:25
Medlem
Priserna och villkoren framgår tydligt på deras hemsida, vet inte riktigt hur du blev lurad?
Citera
2024-01-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Priserna och villkoren framgår tydligt på deras hemsida, vet inte riktigt hur du blev lurad?

Beredd att hålla med faktiskt.

Framgår ju glasklart att "monthly" rullar på och det fortsätter dras pengar varje månad om man inte "cancel with 30 days' notice".

Samma upplägg som t.ex spotify har att det dras varje månad i all evighet om man inte själv fimpar det.

Eller hur är det du anser dig vara scamnad, TS?
Citera
2024-01-25, 23:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123

Framgår ju glasklart att "monthly" rullar på och det fortsätter dras pengar varje månad om man inte "cancel with 30 days' notice".

Samma upplägg som t.ex spotify har att det dras varje månad i all evighet om man inte själv fimpar det.

Baserat på vad Camorraro och Donner skrivit så låter det som att det inte förekommit någon form av bluff här.

TS, om du är orolig för framtida dragningar, varför inte bara säga upp abonnemanget? Då kan de garanterat inte rätteligen dra mer pengar. Du kan ju säga upp det och samtidigt notera att du inte anser att du är bunden vid något abonnemang, men att du gör detta för att stoppa vidare debitering och för det fall det skulle finnas ett bindande avtal.
Citera
2024-01-26, 02:38
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Jag gick in och köpte PPV. Då stod det nåt i stil med att man måste ha ett konto där också. Så när jag klickade mig vidare stod det att jag måste binda upp mig på en månad men kan avsluta det inom den månaden vilket jag gjorde. Noterbart är att jag köpte detta exakt samma sak två gånger för ena var åt min far och det avslutades korrekt och inga mer pengar drogs men inte mitt som plötsligt ändrats till ett årsabonnemang. Du kan läsa på hur flera andra "magiskt" helt plötsligt fått ett abonnemang hos dem trots att de avslutat långt tidigare och andra märkliga grejer. Så vad det står på deras sida (som för övrigt inte alls är särskilt klart då de kallar ett årsavtal för "monthly saver") är irrelevant då företaget ändrar folks abonnemang. Noterbart är också att det var ännu mer vilseledande tidigare tydligen. Såg en youtube-video bland en av alla Reddit-trådar på en som sparat hur det såg ut när man tecknade upp innan men nu ser det annorlunda ut. Får se om jag hittar videon.

Citat:
Ursprungligen postat av Donner123

Inte alls samma upplägg som Spotify. Spotify är månadsvis, inte årsvis. Så du kanske har missförstått du också då.... Deras "monthly" är inte per månad, det är per år. Rimligt? Nej. Men så är det. De har såklart valt att kalla det "monthly" för att lura folk att tro att det är en månad men väljer du det binder du dig då upp dig på ett år. De menar på att du sparar pengar varje månad på att köpa årsvis än om du skulle köpa månadsvis och kallar årsvis för "monthly saver" Ganska solklart vilseledande.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Baserat på vad Camorraro och Donner skrivit så låter det som att det inte förekommit någon form av bluff här.

TS, om du är orolig för framtida dragningar, varför inte bara säga upp abonnemanget? Då kan de garanterat inte rätteligen dra mer pengar. Du kan ju säga upp det och samtidigt notera att du inte anser att du är bunden vid något abonnemang, men att du gör detta för att stoppa vidare debitering och för det fall det skulle finnas ett bindande avtal.
Kan inte säga upp abonnemanget. De går inte med på det och besvarar inte mina mail längre.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-01-26 kl. 02:52.
Citera
2024-01-26, 02:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Läs deras recensioner. De har ändrat hur de framställer villkoren. Finns en youtube-video jag inte hittar nu på hur det såg ut tidigare men de har ändrat. Var några som dokumenterade det innan de ändrade.

Inte alls samma upplägg som Spotify. Spotify är månadsvis, inte årsvis. Så du kanske har missförstått du också då.... Deras "monthly" är inte per månad, det är per år. Rimligt? Nej. Men så är det. De har såklart valt att kalla det "monthly" för att lura folk att tro att det är en månad men väljer du det (iaf. som det var förut) binder du dig då upp dig på ett år. De menar på att du sparar pengar varje månad på att köpa årsvis än om du skulle köpa månadsvis och kallar årsvis för "monthly saver" Ganska solklart vilseledande.

Kan inte säga upp abonnemanget. De går inte med på det och besvarar inte mina mail längre.
Har du en kopia på hur dina villkor såg ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in