2024-01-24, 21:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Gott. Vi är överens 👍

Fick detta från min ukrainska vän i Kharkiv idag. Bara en tankeställare hur jävligt krig är..

” My cousin Lost everything, wife and daughter, apartment, everything Yesterday’s morning attack. ”
Citera
2024-01-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
För medborgarna i Kaliningrad har det väl ingen betydelse om de tillhör Ukraina?
Ukraina behöver en hamnstad vid Östersjön.
Så Ryssland kan lämna över Kaliningrad till Ukraina.
Jag tror medborgarna skulle bli glada. De kan fortsätta prata ryska.
Och Nato slipper bevaka detta område. Mindre trafik och utsläpp. Vinst för miljön också.
Då kan Ryssland fokusera på resten av Ryssland och betala skadestånd till Ukraina.

Kanon för alla inblandade.eller hur?
Jag ser ingen fördel för vare sig Ryska staten eller Putin här, så det kommer nog inte hända.
Citera
2024-01-24, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Är man vald i ett någotsånär demokratiskt val kan man inte kallas diktator. Ryssland har ju också någon form av lagstiftande organ som duman, församlingen eller rådet.

Rysslands val och lagar är bara tunn fernissa.
Citera
2024-01-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Detn här sammanställningen borde basuneras ut i media och i skolan, så jävla bra!

Jag kan lägga till putins tal i olika sammanhang på pricken liknar Hitlers, byter man bara ut " tyskland " mot " ryssland " i talen är det svårt att hitta skillnader.
Hitler var ju en frustande galning, det vet alla som sett hans tal någon gång. Putin är lågmäld och saklig, en resonabel typ. Hitler invaderade länder för att utöka sitt territorium, förföljde "lägre stående raser" och gasade ihjäl 6 miljoner judar. Putin vill bara skydda landets gränser mot Natos expansion i öst, och var därför tvingad att ta kontrollen över Ukraina. Hitler drog igång WW2, Putin vill bara skydda sitt land. Hitler angrep Österrike, Polen, Tjeckoslovakien, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Norge, Danmark och Sovjetunionen. Putin vill bara kontrollera Ukraina, vilket enkelt kunde ha undvikits genom att inte släppa in Ukraina i Nato.
Citera
2024-01-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ukrainska pravda hade först en artikel om att ukrainsk militär sa sig skjutit ner planet.

När det sen började komma uppgifter om att 65 ukrainska POW befunnit sig ombord så ändrades artikeln till att det ryska planet hade kraschat. Nu stod det inte längre något om det var Ukraina som skjutit ner det. Lite märkligt tycker jag.
"började komma uppgifter"

Du ligger efter, det är redan debunkat. Ryssland ljuger allt sämre.

Trist ändå, det brukade ju vara det enda ni kunde göra bra.
Citera
2024-01-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
"började komma uppgifter"

Du ligger efter, det är redan debunkat. Ryssland ljuger allt sämre.

Trist ändå, det brukade ju vara det enda ni kunde göra bra.

Svt aktuellt verkar gå på Rysslands linje. De gjorde inget för att förneka den iallafall.
Citera
2024-01-24, 21:34
Medlem
Citat:
Jag ser ingen fördel för vare sig Ryska staten eller Putin här, så det kommer nog inte hända.
Du märker inte att han speglar hur du brukar resonera: det spelar ingen roll för invånarna i ukraina om de tillhör ryssland el ukraina,,,osv osv,,,🤓🤓
Citera
2024-01-24, 21:38
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fick detta från min ukrainska vän i Kharkiv idag. Bara en tankeställare hur jävligt krig är..

” My cousin Lost everything, wife and daughter, apartment, everything Yesterday’s morning attack. ”

Sådant, får det att vända sig i magen. Hela familjen borta. Vad har man mera att förlora.
Vad har man mera att leva för.
Svin!
Citera
2024-01-24, 21:39
Medlem
attogs avatar
Citat:

Vad är det som säger att det måste gynna Putin?
Citera
2024-01-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Du märker inte att han speglar hur du brukar resonera: det spelar ingen roll för invånarna i ukraina om de tillhör ryssland el ukraina,,,osv osv,,,🤓🤓
Putin brukar tala om ” påhittade ” nationer o ”inga riktiga länder” etc, men att kalingrad o krim skall tillhöra ryssland det är verkligt onaturligt det är bara att titta på en karta så ser man att det är ett ” påhitt” det är som när danmark tillhörde sverige, det faller sig liksom inte väl,
Citera
2024-01-24, 21:49
Medlem
attogs avatar
Jag har nog sagt detta förr.
Ryssland kommer inte vinna detta krig.
Kriget kommer inte avgöras på slagfältet.
Faran för Putin kommer från Ryssland själva.

En som vet mera om Rysslands tillstånd,är en ryss själv. Konstantin.
https://www.youtube.com/live/FbYggTzSWgw?si=MiSXuaDfNchXtlDv

Räcker med att titta på de första 35 min.
Han förklarar var dagens Ryssland och elit kommer ifrån och att….Putins problem kommer från det ryska folket.

Jag vet ni ryssapologeter inte mår bra av att höra detta. Men ta er dessa minuter och begrunda.
Citera
2024-01-24, 21:52
Medlem
Citat:
Hitler var ju en frustande galning, det vet alla som sett hans tal någon gång. Putin är lågmäld och saklig, en resonabel typ. Hitler invaderade länder för att utöka sitt territorium, förföljde "lägre stående raser" och gasade ihjäl 6 miljoner judar. Putin vill bara skydda landets gränser mot Natos expansion i öst, och var därför tvingad att ta kontrollen över Ukraina. Hitler drog igång WW2, Putin vill bara skydda sitt land. Hitler angrep Österrike, Polen, Tjeckoslovakien, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Norge, Danmark och Sovjetunionen. Putin vill bara kontrollera Ukraina, vilket enkelt kunde ha undvikits genom att inte släppa in Ukraina i Nato.

Nja, likheterna i talet är ganska stora om du lyssnar på dem. Retoriken var naturligtvis annorlunda för snart hundra år sen än vad den är idag, men tittar du på innehållet i talen så är likheterna skrämmande stora.

Och att skydda landets gränser genom att invadera andra länder fungerar inte. Det man åstadkommer är ju bara att man flyttar den befintliga gränsen och det man uppnår med det är bara att den som finns på andra sidan gränsen blir rädd och beväpnar sig. Ville han skydda Ryssland kunde han väl ha byggt en mur runt landet. Det funkade ju ganska bra i Berlin, även om nu östtyskarna var ganska intresserade av att fly från landet. Men det problemet lär ju Putin inte ha eftersom ryssarna älskar sitt land, så en mur som håller fienderna på utsidan kunde säkert ha fungerat ganska bra. Om nu Putin verkligen tror att nån skulle vara intresserad av invadera hans kärnvapenbeväpnade u-land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in