2024-01-24, 17:47
Medlem
Den yngste datteren bodde der dette skjedde.

Gjerningsmann var heller ikke gift. Kun samboere.

Står i VG
Citera
2024-01-24, 17:53
Medlem
Rhingarikis avatar
https://www.dagbladet.no/nyheter/stort-politioppbud/80872987

Etterforskning på en gård i Løten. Samme kommune som drapene skjedde... 🤔
Citera
2024-01-24, 17:55
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
https://www.dagbladet.no/nyheter/stort-politioppbud/80872987

Etterforskning på en gård i Løten. Samme kommune som drapene skjedde... 🤔

Nej, Skogbygda i Løten har inget med Skogbygda i Nes att göra...
Citera
2024-01-24, 17:56
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Exakt. Att Steinar skulle ha råkat lämna en röklucka(?) eller annat öppet av misstag och rökförgiftat sin familj av misstag är ju inte troligt alls.

Än så länge är det ett frågetecken vad döttrarna gjorde där en tisdagsförmiddag men å andra sidan är det ju inte konstigt att döttrar besöker sin far, men man kan ju ana att han lurat dem till sig bara för att död dem.

Ja, fyfan. Jag säger det igen. Jag lider verkligen med familjen och tycker det är jättehemskt. Jag tror jag hade blivit en spillra av mitt forna jag om det hade hänt mig och att jag hade velat ta livet av mig. Kan inte förstå hur en människa (Bente eller Steinar) kan klara sig ur den här situationen med livsgnistan intakt.
En stor tröst för Bente och Sindre är att de har varandra i den tunga sorgen och att ingen av dem är ensam kvar.

Steiner är GM. Sindre är pappa till den lilla flickan.
Citera
2024-01-24, 17:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Exakt. Att Steinar skulle ha råkat lämna en röklucka(?) eller annat öppet av misstag och rökförgiftat sin familj av misstag är ju inte troligt alls.

Än så länge är det ett frågetecken vad döttrarna gjorde där en tisdagsförmiddag men å andra sidan är det ju inte konstigt att döttrar besöker sin far, men man kan ju ana att han lurat dem till sig bara för att död dem.

Ja, fyfan. Jag säger det igen. Jag lider verkligen med familjen och tycker det är jättehemskt. Jag tror jag hade blivit en spillra av mitt forna jag om det hade hänt mig och att jag hade velat ta livet av mig. Kan inte förstå hur en människa (Bente eller Steinar) kan klara sig ur den här situationen med livsgnistan intakt.
Oftast finns det någon form av psykisk ohälsa bakom den här typen av brott.
Han kanske hade visat tecken på att ha mått dåligt en tid och att det var därför döttrarna åkte dit just då. För att se till honom.
Citera
2024-01-24, 18:00
Medlem
Ser at Aftenposten skriver
– Hvorfor ble en vanlig patrulje sendt når politiet fikk melding om at det var en pågående hendelse med skytevåpen?

– Jeg kan ikke svare noe mer på de vurderingene som er gjort fra operasjonssentralen i Øst politidistrikt. Men det er jo også en del av våre undersøkelser nå, sier Metlid.
Skytevåpen må ha vært nevnt i samtalen til operasjonssentralen.

Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/O8v153/drapene-i-nes-antatt-gjerningsmann-ringte-selv-politiet
Citera
2024-01-24, 18:00
Medlem
Otto Flicks avatar
Herregud vilket sorglig historia. Inte ens den lilla bebisen undkom denne galning.

Citat:
Tirsdag formiddag ringte mannen i 60-årene til politiet.

Han fortalte at han hadde drept døtrene sine og et barnebarn, og nå skulle han ta sitt eget liv. Døtrene hans var i 20- og 30-årene. En av dem hadde en baby

Han verkar ha tjänat bra med pengar på sitt jobb på flygplatsen och hans kollegor är chockade. Undrar om hans samtal (eller en avskrift) av hans samtal med polisen blir en offentlig handling i Norge?
Citera
2024-01-24, 18:13
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malimitt
Det skjer dessverre mye man aldri kunne innbilt seg i mange familier, uansett hvor lykkelige de virker. Har selv opplevd det blant et par nære venner. Det ene var en lykkelig kjernefamilie hvor far stilte opp på alt av aktiviteter, kjørte og henta døtrene overalt, og var nesten litt overbeskyttende med dem. Kom til å tenke på det i denne saken da en nær venn av faren brukte det samme ordet om farens forhold til døtrene.

I mine venners tilfelle gjorde ikke far dette fordi han var overbeskyttende, men for å ha full kontroll over døtrene viste det seg dessverre. Først da barna var langt oppe i 20 årene fortalte de moren om alle overgrepene han hadde utsatt dem for siden de var barn.

Ja, väldigt viktig poäng, detta kan vara ett kontrollbehov och även vilken bild man vill skicka av sig själv till omvärlden.
Citera
2024-01-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
helst tog han bara livet av så många familjemedlemmar han kunde innan han tog sitt liv...

Til dere som har nevnt hevn som et motiv her så har dere helt rett.

Det ryktes at B*nte N*rdli* *eoe flyttet ut av huset nå denne helgen og inn hos en ny samboer. Trolig har det vært utroskap inni bildet. Usikkert om St*in*r K*rsl*nd *eaou har kjent til utroskapet, men utflyttingen har nok trigget en reaksjon. Mistenker at barn og barnebarn har vært der for støtte han i en vanskelig tid før han avsluttet alle + seg selv + tente på huset. Det var ingen andre enn de 4 i huset på tidspunktet.

Har dette fra sikre kilder.
Senast redigerad av daoni 2024-01-24 kl. 18:23.
Citera
2024-01-24, 18:24
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Ja, väldigt viktig poäng, detta kan vara ett kontrollbehov och även vilken bild man vill skicka av sig själv till omvärlden.
Fy fan. Det här är ju värre än vilken skräckfilm som helst. Det blir ju på något sätt mer obehagligt när alla verkar vara fullt normala, nästan urtypen av en välmående, snygg norsk familj. Vad fan hände? Varför nu liksom? Den äldsta dottern verkar ju vara över 30? Jag har aldrig hört talas om något liknande. I alla de fall jag har läst om har det antingen varit en dysfunktionell familj, hedersrelaterat eller så har barnen varit små. Helt sjuk händelse. Man går väl inte från att ha varit till ytan helt normal med välbetalt arbete (som ändå kräver att man är normalt funtad) till att mörda hela sin familj? Det är som att han plötsligt har blivit besatt av djävulen. Riktigt obehagligt.
Senast redigerad av Pebbis 2024-01-24 kl. 18:27.
Citera
2024-01-24, 18:26
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daoni

Det ryktes at B*nte N*rdli* *eoe flyttet ut av huset nå denne helgen og inn hos en ny samboer. Trolig har det vært utroskap inni bildet. Usikkert om St*in*r K*rsl*nd *eaou har kjent til utroskapet, men utflyttingen har nok trigget en reaksjon. Mistenker at barn og barnebarn har vært der for støtte han i en vanskelig tid før han avsluttet alle + seg selv + tente på huset. Det var ingen andre enn de 4 i huset på tidspunktet.

Varför i helvete ge sig på sina oskyldiga barn? Verkar ju helt galet? Han måste ju i så fall ha varit latent skogstokig i huvudet sedan innan? Jag får inte ihop det.
Citera
2024-01-24, 18:31
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daoni

Så han hämnas på B*nte genom att ha ihjäl sina döttrar och sitt barnbarn? Inte första gången något sånt sker och, dessvärre, inte sista gången heller. Jag mår illa när jag tänker på hur tjejernas sista minuter i livet måste ha varit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in