2024-01-24, 13:26
Medlem
Conceptions avatar
Tydligen så har planet varit nere i mellanöstern under den 24:e januari för att sedan vara på väg igen mot Ryssland över Turkiet.

Den mellanlandade sedan i Belgorod för att sedan fortsätta norrut.

Det är tveksamt att Ryssland har med Ukrainska krigsfångar ner till Iran och mellanöstern för att sedan flyga norrut med dem igen.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-78830#33ba78b2

Också verifierat att flygplansbeteckningen på planet ska vara Ra-78830
https://twitter.com/GloOouD/status/1750112125568073869
Citera
2024-01-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Flyget kom från mellanöstern innan och tog av från Belgorod.
https://nitter.net/NOELreports/status/1750119658353508582#m

Att Ukrainska krigsfångar skulle ha förvarats i mellanöstern känns inte troligt.
Citera
2024-01-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Ja det är spännande uppgifter ! Någonting är sjukt här, hur vågar ryssarna komma så nära gränsen när dom vet att ukraina har släpat fram en massa luftvärn där senaste tiden?

alltså jag menar om det inte var fångar ombord så hur vågade dom åka så nära? För man kan ju anta att rutten var förbestämd och att man upplyst varandra innan detta för att undgå missförstånd i utväxlingen.

En rimlig slutsats är att Rysslands version att det fanns ukrainska krigsfångar som skulle utväxlas på planet inte är trovärdig.

Det skulle inte vara första gången ryska plan störtar över eget territorium. Ukraina sköt ned flera helikoptrar över Belgorod i somras. Två plan sköts ned över svarta havet för några veckor sedan. Det finns också en möjlighet att ryskt luftvärn råkade skjuta ned planet. Man ser en rökpuff i slutet filmen som sannolikt är efter träff av luftvärnsmissiler.
Citera
2024-01-24, 13:27
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Fråga : Tror du att Ryssland kommer att tillåta en internationell haveri-kommission tillträde på platsen, genomföra obduktioner etc..

Eller blir det på samma sätt som när Prigozin damp ner ?

Jag tror att den ev haverikommisionen blir klar samtidigt med utredningen av Nordstream 2.
Det är givetvis Ryssen som skjutit ner sitt eget plan och skyller på någon annan.
Citera
2024-01-24, 13:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tydligen så har planet varit nere i mellanöstern under den 24:e januari för att sedan vara på väg igen mot Ryssland över Turkiet.

Den mellanlandade sedan i Belgorod för att sedan fortsätta norrut.

Det är tveksamt att Ryssland har med Ukrainska krigsfångar ner till Iran och mellanöstern för att sedan flyga norrut med dem igen.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-78830#33ba78b2

Också verifierat att flygplansbeteckningen på planet ska vara Ra-78830
https://twitter.com/GloOouD/status/1750112125568073869

Låter betydligt mer troligt.

Och självklart använder man inte värdefulla transportplan till att transportera krigsfångar. Borde vi inte ha lärt oss att se igenom ryssarnas helt bisarra lögner vid det här laget?
Citera
2024-01-24, 13:30
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
this just in:
Planet ska ha haft 68st IRGC personal som skulle rotera efter att ha bistått med att implementera Shahed-238 drönare i Ryssland. Detta är så klart bara rykten på internet men det harmoniserar otroligt mycket bättre med planets flyghistorik (vart det varit) innan.

Jag själv säger ingenting om sanningshalten i någonting just nu. Jag har ingen aning.
IRGC är det iranier eller vad?
Citera
2024-01-24, 13:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag tror att den ev haverikommisionen blir klar samtidigt med utredningen av Nordstream 2.
Det är givetvis Ryssen som skjutit ner sitt eget plan och skyller på någon annan.

Personligen tror jag på något tekniskt problem, som fick ödesdigra konsekvenser. Vad jag har läst så skall Ukraina ha sparsamt med luftvärn i trakterna.
Citera
2024-01-24, 13:32
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Om kärran som genom AFU eller friendly fire från ryssarna själva sköts ner kom från MENA så är det sannolikt iranska vapen i lasten. Explosionen tyder också på vapenlast.

Varför skulle ukrainska POW flygas in från MENA? De brukar åka buss från nära gränsen och hålls som mänskliga sköldar av ryssfittorna.
Citera
2024-01-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Personligen tror jag på något tekniskt problem, som fick ödesdigra konsekvenser. Vad jag har läst så skall Ukraina ha sparsamt med luftvärn i trakterna.

Det syns ett rökmoln i filmen av kraschen som med stor sannolikhet är efter träff från luftvärn.
Citera
2024-01-24, 13:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Och självklart använder man inte värdefulla transportplan till att transportera krigsfångar. Borde vi inte ha lärt oss att se igenom ryssarnas helt bisarra lögner vid det här laget?
Jo, denna får jag pudla på faktiskt. Jag påstod förut att krigsfångar inte transporteras med flyg men det gör de uppenbarligen.

Bilden visar, om det nu är krigsfångar, lastas av från ett transportflygplan med ramp av typen Il-76.
https://www.aa.com.tr/en/russia-ukraine-war/russia-ukraine-confirm-another-exchange-of-prisoners/2724254

(Fel av mig igen troligen. Bilden visar ryska krigsfångar som släppts och flugits till Moskva)

Jag kvarstår vid att Ukrainska krigsfångar troligtvis inte transporteras med flyg.
Senast redigerad av Conception 2024-01-24 kl. 13:40.
Citera
2024-01-24, 13:38
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Och du kan påvisa detta "fredsavtal"?

Jag kan också komma fram med en massa personer uttalanden om att "ryssland aldrig ville hålla några avtal". Har jag det på papper? Nej.
Har Ryssland hotat med kärnvapen. På papper eller öppet och tydligt. Nej.

Money talks, bullshit walks. Även i detta fallet.

Det finns inget "fredsavtal" oavsett hur mycket som du upprepar det.

Du behöver inte bryta ihop nu… jag sa just i mitt inlägg att vi inte vet så mycket. Man kan bara väga olika utsagor från olika parter och göra en sannolikhetsbedömning. JA, Ryssland ljuger ofta, JA, det gör väst också. Så länge det inte finns bevis så är det spekulation. Så jag påstår inte att det finns ett fredsavtal/draft och tycker också det är konstigt att Putin inte visar upp det. Dock drar jag ändå slutsatsen att den part som främst är öppen för förhandling är Ryssland och att väst från första början inte velat ha en diskussion (om något) med Ryssland. Det kan t.o.m. vara så illa att väst med sitt agerande lurat in Ryssland i det här kriget. En sak är säker, varken Ryssland eller Ukraina tycker det är superkul. Europa lider en del av detta också (i alla fall ekonomiskt). Däremot är detta mest positivt för USA. Det har tryckt tillbaka Ryssland ordentligt på många sätt samtidigt som de expanderat inflytandet från deras egna krigsmakt väsentligt. Något att tänka på (om man klarar tänka utanför boxen)
Citera
2024-01-24, 13:40
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Vem var det som inte skulle anfalla. Bara övningar i Vitryssland.
Var det US/Nato/Ukraina?

Det var Ryssland som tog till vapen, för att hävda NWO.

Haha, att dra växlar på det gör dig bara löjlig. Tro fan att de ljög om detta. Vad skulle du gjort? Är ju klassiskt om du ska mobilisera trupper nära en gräns du vill anfalla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in