2024-01-23, 22:43
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Lång historia kort men jag köpte DAZN (företag som visar boxning bl.a.) för jag ville se Otto Wallin boxas i december. Jag köpte åt både mig och min pappa. När man skulle betala kom det upp att man behövde välja ett abonnemang. Det lät konstigt tyckte jag så jag googlade företaget och såg tusentals som skrev att man skulle akta sig för att de automatiskt bakar in ett abonnemang på ett helt år. Jag läste därför igenom allting väldigt noga och trodde det var säkert men klart som fan de idag en månad senare drar pengar ändå. Jag har chattat och mailat dit men enda svar man får är från ett script för alla skriver likadant "it was clear and transparent" Eh nej det var det inte. Googla "DAZN scam" så får ni se att det är tusentals som råkat ut för samma sak och i deras recensioner syns det att massvis blivit lurade.

Då till min juridiska fråga Det är betalt med Lunar bank och de säger att de inte kan blockera något företag från att dra pengar (vilket är värdelöst för det kan andra banker) men de säger att jag kan ta bort mitt digitala kort så de inte kan dra pengar från det kortet och så kan jag bara skapa ett nytt digitalt kort sen. Men juridiskt sett kan ju DAZN gå efter mig då. För de har lurat i mig ett avtal på 12mån om att ha deras tjänst trots att det var dolt (här måste ni tyvärr googla för att se vilket fult sätt de använder sig utav) men frågan är om det inte är bäst att ta bort kortet ändå? För varför skulle ett brittiskt företag med betalning till Nederländerna gå efter mig i Sverige? Och skulle det här komma upp till rätten skulle de skämma ut sig inför hela världen och det skulle skada företaget enormt. Så tror ni det är lugnt att jag bara raderar kortet? Är extremt orolig och irriterad över detta så orkar inte med troll.
Citera
2024-01-23, 22:53
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Så tror ni det är lugnt att jag bara raderar kortet?

Japp, om du inte har avtalat en bindningstid.

EDIT: Ser nu att du har ett avtal på 12 månader. Det kan bli problem om du inte kan visa att avtalet inte var ok..
Senast redigerad av Noxyl 2024-01-23 kl. 23:02.
Citera
2024-01-23, 23:03
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
om du inte kan visa att avtalet inte var ok..
För vem?
Citera
2024-01-23, 23:13
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Alltså företaget svarar inte på några av mina frågor och flera olika upprepar bara samma fraser om och om igen. Det är ett script de skriver från för det här sker dagligen för detta företag. Det är scam. Så att få hjälp via företaget som lurat mig går inte. Jag undrar vad som juridiskt sett kan hända om jag vägrar betala och vad chansen är att de gör något åt det. Kollar man på de tusentals andra som haft samma problem är det flera som skrivit att de ändrat betalningsmetod till ett kort utan pengar eller tagit bort det kort de lagt in från början utan att de fått några problem men man blir ju ändå orolig. Att jag bor i Sverige och företaget eller dit man betalar inte är svenskt gör att det känns som att de inte kommer orka lägga tid på mig men man vet ju aldrig. Som sagt är det flera andra som gör samma sak. Om ni orkar kan ni kolla på Reddit där folk rekommenderar att ta bort kortet för det finns inget annat sätt att bli av med scam-företaget. Finns vissa som tom. avslutat ett abonnemang men företaget har förnyat det åt personen utan att personen gått med på det öht.
Citera
2024-01-23, 23:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Lång historia kort men jag köpte DAZN (företag som visar boxning bl.a.) för jag ville se Otto Wallin boxas i december. Jag köpte åt både mig och min pappa. När man skulle betala kom det upp att man behövde välja ett abonnemang. Det lät konstigt tyckte jag så jag googlade företaget och såg tusentals som skrev att man skulle akta sig för att de automatiskt bakar in ett abonnemang på ett helt år. Jag läste därför igenom allting väldigt noga och trodde det var säkert men klart som fan de idag en månad senare drar pengar ändå. Jag har chattat och mailat dit men enda svar man får är från ett script för alla skriver likadant "it was clear and transparent" Eh nej det var det inte. Googla "DAZN scam" så får ni se att det är tusentals som råkat ut för samma sak och i deras recensioner syns det att massvis blivit lurade.

Då till min juridiska fråga Det är betalt med Lunar bank och de säger att de inte kan blockera något företag från att dra pengar (vilket är värdelöst för det kan andra banker) men de säger att jag kan ta bort mitt digitala kort så de inte kan dra pengar från det kortet och så kan jag bara skapa ett nytt digitalt kort sen. Men juridiskt sett kan ju DAZN gå efter mig då. För de har lurat i mig ett avtal på 12mån om att ha deras tjänst trots att det var dolt (här måste ni tyvärr googla för att se vilket fult sätt de använder sig utav) men frågan är om det inte är bäst att ta bort kortet ändå? För varför skulle ett brittiskt företag med betalning till Nederländerna gå efter mig i Sverige? Och skulle det här komma upp till rätten skulle de skämma ut sig inför hela världen och det skulle skada företaget enormt. Så tror ni det är lugnt att jag bara raderar kortet? Är extremt orolig och irriterad över detta så orkar inte med troll.
Om du inte faktiskt ingått något avtal så är du inte betalningsskyldig. Då kan du ta bort kortet och bestrida eventuella framtida fakturor.

Efter att du bestridit så är det enda de kan göra att stämma.

Vad gäller Lunar Bank så är de skyldiga, enligt Visas regler, att utreda dispyter. Enligt deras hemsida gör de dessutom det:
https://www.lunar.app/en/personal/disputes

Om de vägrar så kontakta Visa och säg att de vägrar.

Om du enbart menar blockera framtida dragningar så är det en annan sak, men du borde be om en chargeback på de felaktiga summor de redan dragit.
Citera
2024-01-23, 23:40
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om du inte faktiskt ingått något avtal så är du inte betalningsskyldig. Då kan du ta bort kortet och bestrida eventuella framtida fakturor.

Efter att du bestridit så är det enda de kan göra att stämma.

Vad gäller Lunar Bank så är de skyldiga, enligt Visas regler, att utreda dispyter. Enligt deras hemsida gör de dessutom det:
https://www.lunar.app/en/personal/disputes

Om de vägrar så kontakta Visa och säg att de vägrar.

Om du enbart menar blockera framtida dragningar så är det en annan sak, men du borde be om en chargeback på de felaktiga summor de redan dragit.
Jo men de påstår ju att jag ingått avtal. Det är svårt att förklara men de har en modell som går ut på att lura på folk abonnemang. Så juridiskt sett skulle de kunna säga att jag blir skyldig men vad händer då om jag tar bort betalningen och vägrar betala? Antagligen kommer de inte lägga kraft för att stämma mig väl? Som sagt så är det massvis med andra som råkat ut för samma sak och enda sättet de blivit av med dem är att ta bort kortet eller spärra dem via PayPal, be banken blockera dragning från dem osv. Vissa har fått hot om att de kommer bli betalningsskyldiga men så har de ignorerat det i flera månader och till slut har deras konto raderats och de har inte behövt betala något mer.

Jag menar blockera framtida dragningar.
Citera
2024-01-24, 07:29
Medlem
Sonny00s avatar
Det är antagligen helt riskfritt att spärra kortet för framtida dragningar. De lär väl överösa dig med allt mer hotfulla mejl om inkasso, advokater, kronofogde och stämning. Dessa är bara att ignorera.

Vad grundar jag det på? Helt enkelt på att jag aldrig har hört talas om att ”gråzons-företag” någonsin stämmer folk för dessa förhållandevis små summor det handlar om. Det är alldeles för mycket jobb och initiala kostnader för dem för att det ska vara värt det. Det ingår helt enkelt inte i affärsidén.
Citera
2024-01-24, 08:27
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Då till min juridiska fråga Det är betalt med Lunar bank och de säger att de inte kan blockera något företag från att dra pengar
Om du anser att du blivit pålurad abonnemanget

1) Stoppa möjligheten att dra pengar

2) Bestrid kostnaderna till DAZN skriftligt (men det tror jag du gjort)

3) DAZN kan stämma dig i tingsrätten, men då måste de bevisa att de inte vilselett dig.

Sannolikt går inte DAZN vidare med att stämma dig för småpengar. Skulle de göra det så se till att plocka fram de avtal du signerat etc. Det ska helst inte stå klart och tydligt i avtalet att du tecknat dig för 12 månader.
Citera
2024-01-24, 08:52
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Jo men de påstår ju att jag ingått avtal. Det är svårt att förklara men de har en modell som går ut på att lura på folk abonnemang. Så juridiskt sett skulle de kunna säga att jag blir skyldig men vad händer då om jag tar bort betalningen och vägrar betala? Antagligen kommer de inte lägga kraft för att stämma mig väl? Som sagt så är det massvis med andra som råkat ut för samma sak och enda sättet de blivit av med dem är att ta bort kortet eller spärra dem via PayPal, be banken blockera dragning från dem osv. Vissa har fått hot om att de kommer bli betalningsskyldiga men så har de ignorerat det i flera månader och till slut har deras konto raderats och de har inte behövt betala något mer.

Jag menar blockera framtida dragningar.

Ta bort kortet. Det enda som kommer hända är att de kanske skickar några mail och hotar med inkasso/kronofogde, mer energi än så lägger de inte på detta. Det är för resurskrävande att väcka talan och dessutom skulle de inte ha skuggan av en chans att vinna.

Om bara alla hade vägrat betala och inte vikt ner sig när skitföretag försöker blåsa dom så hade det inte funnits så jävla många företag som sysslar med det.
Citera
2024-01-24, 13:34
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om du anser att du blivit pålurad abonnemanget

1) Stoppa möjligheten att dra pengar

2) Bestrid kostnaderna till DAZN skriftligt (men det tror jag du gjort)

3) DAZN kan stämma dig i tingsrätten, men då måste de bevisa att de inte vilselett dig.

Sannolikt går inte DAZN vidare med att stämma dig för småpengar. Skulle de göra det så se till att plocka fram de avtal du signerat etc. Det ska helst inte stå klart och tydligt i avtalet att du tecknat dig för 12 månader.
1. Har tagit bort kortet. Vågar inte ens lägga dit ett nytt inför nästa månad. Som tur var är det ett gratiskort digitalt. Använder det som sparkonto+om jag glömt ta med kortet och betalar via mobilen där då mitt ordinarie bankkort inte funkar med Google Wallet. Men är rädd att de ska in och rota på kontot och om de ser att jag fått ett nytt kort börja dra pengar därifrån. Men kanske lite för nojig.

2. Menar du på mail? Jag har bestridit på typ 10 mail och skrivit med deras chat. De svarar mig inte ens längre utan får samma bot,/script-medddelande nu från olika personer. Inte en enda fråga har de svarat på mer än att de skrivit typ "du ska betala för ett år" och ignorerat alla motfrågor och alla motbevis jag skickat.

3. Ja därför hoppas jag nästan att de skulle göra det för fy fan vad många de vilselett och de skulle se riktigt dåligt ut för företaget och kan inte tänka mig någon domstol som skulle döma i deras fördel.

Men som du säger kommer det med största sannolikhet inte att hända.
Citera
2024-01-24, 13:45
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Ta bort kortet. Det enda som kommer hända är att de kanske skickar några mail och hotar med inkasso/kronofogde, mer energi än så lägger de inte på detta. Det är för resurskrävande att väcka talan och dessutom skulle de inte ha skuggan av en chans att vinna.

Om bara alla hade vägrat betala och inte vikt ner sig när skitföretag försöker blåsa dom så hade det inte funnits så jävla många företag som sysslar med det.
Mjo. Är ju dessutom ett utländskt företag. Så inkasso/kronofogd blir väl lite annorlunda där? Har aldrig någonsin beställt ett abonnemang för TV som sträcker sig över ett år. Är ju månadsabonnemang på typ allt nuförtiden och väldigt sällan jag handlar från företag som inte har någon svensk avdelning. Men min plan nu är att kortet är borttaget så de kan inte dra pengar=vad fan ska de göra? De kan ju inte skicka mig till inkasso väl? Eftersom det inte finns nåt svenskt med företaget. Tror de har bas i UK och pengarna hamnar i Amsterdam (står det på transaktionerna)

Är faktiskt väldigt många som tagit bort sina kort, fixat via PayPal (som jag inte har) eller fått banken att blockera företaget. Men också många som vill ta detta längre och folk skriver att man vill samla ihop folk och dra en "class action lawsuit" men eftersom jag inte bor i USA vet jag inte hur jag kan bidra.
Citera
2024-01-24, 17:41
Medlem
Citat:
Mjo. Är ju dessutom ett utländskt företag. Så inkasso/kronofogd blir väl lite annorlunda där? Har aldrig någonsin beställt ett abonnemang för TV som sträcker sig över ett år. Är ju månadsabonnemang på typ allt nuförtiden och väldigt sällan jag handlar från företag som inte har någon svensk avdelning. Men min plan nu är att kortet är borttaget så de kan inte dra pengar=vad fan ska de göra? De kan ju inte skicka mig till inkasso väl? Eftersom det inte finns nåt svenskt med företaget. Tror de har bas i UK och pengarna hamnar i Amsterdam (står det på transaktionerna)

Är faktiskt väldigt många som tagit bort sina kort, fixat via PayPal (som jag inte har) eller fått banken att blockera företaget. Men också många som vill ta detta längre och folk skriver att man vill samla ihop folk och dra en "class action lawsuit" men eftersom jag inte bor i USA vet jag inte hur jag kan bidra.

Ett utländskt bolag kan anlita inkassobolag i Sverige precis som att svenskt bolag kan, inga problem alls.
Kronofogden däremot är lite annorlunda men från ett annat EU-land så går det via sk europeiskt betalningsföreläggande för utländska företag att gå via KFM i Sverige.
Utöver det så har Sverige avtal med andra enskilda länder.

I vanliga fall skulle jag vilja påstå att risken att bli stämd av den här typen av bolag är i princip noll och risken att förlora även om man skulle bli stämd noll.
Men jag kollade upp det här företaget lite och de verkar vara ganska stora med stora ekonomiska muskler och inte någon liten 2personers firma som det brukar handla om när de gör den här typen av "affärsupplägg".
Därför är jag inte lika säker på att de bara kommer strunta i det. Din möjlighet att vinna kan jag inte svara på utan att ha sett hur avtalet ser ut.

Efter en snabb googling kan jag dock inte förstå hur någon alls kan vilja köpa deras tjänster.
De hade 1,1 i betyg på trustpilot där 1,0 är sämsta möjliga och alla de synliga kommentarerna skrev att det var i princip en scam.
Senast redigerad av Aramir2 2024-01-24 kl. 17:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in