Citat:
Ursprungligen postat av
Matroy
Det är sant, rören låg ungefär i mitten i golvet och isolerade lika mycket över som under.
Rör-i-rör var något nytt. Men hur ser det ut i dina ändar? Det kan ju orsaka problem om det börjar spruta ut vatten ur ändarna också tänker jag.
Mina ändar är öppna, så fördelen för min del är att det syns om innerröret börjar läcka, ändarna slutar i utrymmen som tål fukt så det måste bli ett STORT läckage om det ska leda till en vattenskada. Alternativt att det får läcka länge när jag inte är hemma.
Citat:
Nackdelen med att lägga värmekabel i rör är ju att man förlorar vattentryck, speciellt när själva röret är så litet.
Du tror inte på min idé då att lägga värmekabeln i ett plaströr?
Nu är jag ju inte kunnig på detta utan sköter mest om mitt eget hus och övriga byggnader.
Men spontant känns det som du kommer att "isolera" värmekabeln från vattenröret om du lägger den i ett eget rör bredvid. Det skulle kräva mer värmeeffekt för att klara uppgiften.
Normalt så har man värmekabeln inuti vattenröret eller lindad utanpå, det finns också isolerade PEM vattenrör med ingjuten värmekabel i alla fall för nergrävda 32mm rör.
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/pem-slang-isolerad-med-varmekabel-3
Du kan inte gå upp i dimension den biten som riskerar att frysa, så att en värmekabel ryms i röret?