Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Delvis historiska skäl. Det finns sedan länge en tydlig gräns mellan öst- och västslaver. De slaviska stater som skriver språket med latinska bokstäver och där katolicism/protestantism är dominerande religion har länge hört till den väst- och centraleuropeiska kultursfären och varit tämligen integrerade med övrig europeisk utveckling (upplysningstid, reformation), medan de slaviska länder som använder kyrilliska alfabetet och där religionen är ortodox länge haft en helt annan inriktning. Denna kulturella konflikt har sin grund långt tillbaka i tiden. Sedan kom de sovjetiska härjningarna och gjorde de västslaviska folken än mer avogt inställda till det ryska.
Så, ja, Putin och Ryssland har egentligen all anledning att fundera över vad de själva vållat av den situation som lett till att alla "vännerna" från Warszawapakten föredrar Natos sällskap före Rysslands.
Du har rätt i detta.
Vad jag vill lyfta fram, är att en granne(läs: Ryssland) som uppträder vänligt, kommer inte få grannar(läs: Ukraina) som oroar sig över sin säkerhet och därmed inte behöver gå till
polisen(läs:Nato)
Borde inte folk fundera mera på detta?
Istället är det elaka Nato/Väst/EU/Nuland m fl som ligger bakom detta.
Om jag är vänlig mot grannen i mitten, så kommer den att söka sig till mig, istället för den elaka grannen på andra sidan. Jag tvingar ingen till mig. De kommer frivilligt och p g a att den andra grannen är elak.
Elakheterna stavas 1991, 1994 2015 x 2...m.m.