2024-01-23, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Apropå tornflygningen.

Vad heter han som landar 0:13 in i filmen, i övre vänstra hörnet?
Första gången jag ser piloten komma med i bild. Trodde att de försvann i atomer i samband med "take off".
Falköga där, såg den okände soldaten först efter att du påpekat det.
Citera
2024-01-23, 14:30
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/GlasnostGone/status/1749776339412873486
Citat:
Where is Chief of the General Staff of Russia's Armed Forces, General Gerasimov? Not seen since Jan 4th when #Ukraine struck a command post in occupied #Crimea. Now other senior Russian commanders are carrying out duties he'd usually perform.

För att vara helt ärlig, jag bryr mig inte ett dugg om Gerasimov. Han var en nolla, hans största förtjänst är att vara lojal med Putin. Men jag har sett dessa tweets i flödet och man, eller i alla fall jag börjar undra. Inte kan det vara så att Ukraina har plockat honom?
Citera
2024-01-23, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/GlasnostGone/status/1749776339412873486

För att vara helt ärlig, jag bryr mig inte ett dugg om Gerasimov. Han var en nolla, hans största förtjänst är att vara lojal med Putin. Men jag har sett dessa tweets i flödet och man, eller i alla fall jag börjar undra. Inte kan det vara så att Ukraina har plockat honom?
Då hade vi nog fått höra det.
Citera
2024-01-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Varför skulle man anfalla Finland? Finland är inte Ukraina. Ryssland har inget med Finland att göra. I Ukraina har Ryssland en viktig flottbas, Sevastopol, som man kommer förlora om Ukraina går med i Nato. Separatister i ukrainska Donetsk och Luhansk ville bli en del av Ryssland, det skulle inte ske vid ett Natomedlemskap. Det finns ett kulturellt och historiskt band mellan länderna. Flera ukrainska presidenter har velat ha nära relationer med Ryssland.

För att Finalnds gräns ligger vid Rysslands gräns? Anfaller man Finland kunde de inte gå med eftersom NATO inte accepterar länder som ligger i krig redan. Om man nu är så rädd för att NATO får gränser nära Ryssarna borde ju Den Finska gränsen vara något av ett mardrömsscenario för Putin.
Citera
2024-01-23, 14:36
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag är inte särskilt intresserad av den här frågan eftersom jag tycker att de olika parternas ansvar framgår med önskvärd tydlighet.

Jag kan inte visa dig någon papperslapp men kan avslutningsvis konstatera att såväl Zelenskys tidigare talesperson, O. Arestovych, samt parlamentsledamoten, D. Arahamiya, har bekräftat att Väst "tvingade Kiev att vägra fredsförslaget".
Nej det har de inte bekräftat! Sluta sprida falska rykten!
Citera
2024-01-23, 14:41
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Då hade vi nog fått höra det.

Jag vet inte och det är det som intresserar mig nu.

Om Ukraina har plockat han, så stod han ganska högt på stegen även om han var en idiot. Men varför kan inte Ryssland erkänna det i så fall? Jag hävdar inte att jag snubblat över någonting stort här, men det skulle vara lite roligt att läsa om en operation mincemeat signerat Budanov.

Citera
2024-01-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Osäker på om du svarade på något av mina påståenden
Men håller med dig.

Något som jag saknar är analysen av Putin/Ryssland, i detta påstående om Nato.
Man pekar finger på Nato. Det är ju bekvämt, för Putin. Blir nästan legalt, vad han har gjort. Nästan...i v f för de som anser att Geopolitik, NWO och Mearsheimer ska får rita kartan.

Ja, många länder har gått med i Nato. Varför?
Vad är orsaken till att alla dessa länder har känt behov av att söka sig till Nato och inte till Ryssland?
Putin/Ryssland borde peka fingret på sig själva och ifrågasätta varför alla gamla kompisar, inte vill vara kompis längre.

Varför anser alla dessa östeuropeisk länder att de vill höra till väst/Nato/EU?
Är det en slump?

Delvis historiska skäl. Det finns sedan länge en tydlig gräns mellan öst- och västslaver. De slaviska stater som skriver språket med latinska bokstäver och där katolicism/protestantism är dominerande religion har länge hört till den väst- och centraleuropeiska kultursfären och varit tämligen integrerade med övrig europeisk utveckling (upplysningstid, reformation), medan de slaviska länder som använder kyrilliska alfabetet och där religionen är ortodox länge haft en helt annan inriktning. Denna kulturella konflikt har sin grund långt tillbaka i tiden. Sedan kom de sovjetiska härjningarna och gjorde de västslaviska folken än mer avogt inställda till det ryska.

Så, ja, Putin och Ryssland har egentligen all anledning att fundera över vad de själva vållat av den situation som lett till att alla "vännerna" från Warszawapakten föredrar Natos sällskap före Rysslands.
Citera
2024-01-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men vem skall kasta honom under bussen? Vissa menar att han har kontroll över alla. Denna tidigare fängslade oligark menar att Putin ensam håller i makten.
https://www.youtube.com/watch?v=fypBI2ovxP8

Tror det fanns punkter där de inte kunde enas alls. Krim och Donbas gränser från 2014; Putin var inte villig att lämna det och Ukraina var inte beredda att inte återfå dem. Det andra är demilitarisering och NATO. Putin krävde nog ett militärt svagt Ukraina, och Ukraina kan inte gå med på det för då startar Putin bara kriget igen senare (Som de redan gjort 2 gånger).

Kyrkor, nazister, etniska ryssar, ryska språket etc. är bara argument; de är inte viktiga för Putin.

Det visar lite småaktigheten i deras stormaktsdrömmar. De kör hela sin armé i botten för en hamn i det instängda innanhavet Svarta havet. Turkiet har redan en större flotta där och två NATO-länder till. Svarta havet ger inga strategiska fördelar för Ryssland. De är redan utspelade och neutraliserade där. Som snart i Östersjön.

Precis. Ryssapologeterna upprepar med en dåres envishet hur strategiskt viktig Sevastopol är. Den hamnen var strategiskt viktig fram till början av 1900-talet, idag är hamnen mer eller mindre värdelös eftersom den är innesluten i ett innanhav. Vid en eventuell global konflikt är en flotta som befinner sig där dödsdömd.

Naturligtvis har Sevastopol stor symbolisk betydelse för ryssarna, men militärt strategiskt viktig är den enbart om Ryssland tänker sig en militär konflikt med Turkiet eller Rumänien.
Citera
2024-01-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nu är du inne på neutraliteten och säkerhetsfrågan.
Ser ingen lösning på Ukrainas behov i ditt förslag.

Jag menar enbart att all osäkerhet som uppkommit, såväl i Ryssland som i omvärlden, är en följd av Rysslands agerande. Innan Ryssland gav sig på Ukraina (2014, alltså) var allt lugnt och säkert för alla. Och Ukraina fungerade (tack vare sin interna instabilitet) de facto som en sorts neutral buffertzon mellan Ryssland och Polen, även om det i o f s inte var Ukrainas avsikt att vara det.
Citera
2024-01-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Varför skulle man anfalla Finland? Finland är inte Ukraina. Ryssland har inget med Finland att göra. I Ukraina har Ryssland en viktig flottbas, Sevastopol, som man kommer förlora om Ukraina går med i Nato. Separatister i ukrainska Donetsk och Luhansk ville bli en del av Ryssland, det skulle inte ske vid ett Natomedlemskap. Det finns ett kulturellt och historiskt band mellan länderna. Flera ukrainska presidenter har velat ha nära relationer med Ryssland.

Du menar väl "oviktig flottbas"?

Att nu på 2000-talet ha en stor flotta instängd i ett innanhav är gränsande till korkat. I en väpnad konflikt med Nato utplånar Nato den flottan inom ett par timmar eftersom den inte kan komma undan någonstans.

Och man hade inte behövt lämna flottbasen före år 2042 hur som helst eftersom hyresavtalet sträcker sig fram till dess.
Senast redigerad av Auric 2024-01-23 kl. 16:08.
Citera
2024-01-23, 15:32
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Alltså. Har tanks spelat ut sin roll HELT eller är det bara pissryzzka vagnar som är totalt jävla värdelösa? Lagrar de all ammo i och utanför tornet? Se denna träffen från en FPV. Hela jävla vagnen bortsprängd på en halv sekund!

https://www.reddit.com/r/CombatFootageUkraine/comments/19dou96/russian_tank_instantly_turns_into_a_pile_of_scrap/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3
Citera
2024-01-23, 15:37
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag är inte särskilt intresserad av den här frågan eftersom jag tycker att de olika parternas ansvar framgår med önskvärd tydlighet.

Jag kan inte visa dig någon papperslapp men kan avslutningsvis konstatera att såväl Zelenskys tidigare talesperson, O. Arestovych, samt parlamentsledamoten, D. Arahamiya, har bekräftat att Väst "tvingade Kiev att vägra fredsförslaget".

För att inte vara särskilt intresserad av frågan, så har du ändå en del tankar kring frågan. Ovanligt mycket. Men, men.

"Fredsavtalet" har en avgörande punkt i konflikten, då det kan visa den faktiska viljan med konflikten.
Putin kunde använda detta för sin sak, om det fanns ett vettigt förslag.
På samma sätt skulle Boris m fl få svårigheter om det fanns ett vettigt förslag. Inte minst skulle stödjet för Ukraina, kunna vara annorlunda.

Det är mycket snack. Om detta avtal.
Vad olika parter har för total insikt i alla frågor, vet vi inget om.
Det har påståtts att det fanns ett påskrivet utkast. Någon påskrift av något, finns/fanns inte. Arestovych har själv förnekat något sådan. "hade inget mandat att skriv på något". Självklart hade han inte detta och det fanns bara två person som kunde skriva på någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in