2024-01-23, 17:07
Medlem
slowattacks avatar
Mådde riktigt illa av rapporteringen från försvarets slutplädering.

Kan inte riktigt förstå hur ett "jag vet inte hur detta har hänt" är bättre än ett erkännande. Som förälder är det ens jävla ansvar att se till att ha koll på skador, även om man nu inte har orsakat dem själv. Skulle bli helt förkrossad om något av mina barn hade bara en av de uppräknade skadorna och jag inte varit där och kunnat skydda mitt barn. Hade jag själv mått så dåligt att barnen blev lidande hade jag ringt soc eller BUP eller vad fan som helst akut och skrikit efter hjälp. Att svara "jag vet inte" och "hör med min partner" är bevis nog på att man inte brytt sig ett skit om barnet. Kanske inte juridiskt men för vem som helst med sunt förnuft.
Citera
2024-01-23, 17:08
Avslutad
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/foraldrarna-eniga-i-fallet-om-attiksforgiftade-flickan-i-eslov/

Citat:
Domare Linda Palmenäs dröjde nära fyra timmar innan hon beslöt att föräldrarna ska stanna kvar i häktet i väntan på dom. Tingsrätten beslöt också att båda två ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning, vilket betyder att domen kommer att dröja.

Varför tog det extra lång tid för domaren att besluta om häktning? Ska det ses som positivt eller negativt?
Citera
2024-01-23, 17:09
Medlem
Taggads avatar
Är paret fortsatt häktade blir det fällande dom och motsatsen friande. Vad som kvarstår är staffet - rättsvård eller fängelse.
Senast redigerad av Taggad 2024-01-23 kl. 17:12.
Citera
2024-01-23, 17:16
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/foraldrarna-eniga-i-fallet-om-attiksforgiftade-flickan-i-eslov/

Varför tog det extra lång tid för domaren att besluta om häktning? Ska det ses som positivt eller negativt?

Handlade kanske om att tingsrätten skulle besluta om RPU för båda föräldrarna. Undrade detsamma.
Citera
2024-01-23, 17:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:

Precis, man blir ju nervös om det öht fanns något tvivel 😕
Citera
2024-01-23, 17:19
Medlem
smickras avatar
Citat:

Det är väl ingen som har bråttom?

Nu blir det RPU och pappan blir dömd till fängelse och mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Sanna mina ord
Citera
2024-01-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Mådde riktigt illa av rapporteringen från försvarets slutplädering.

Kan inte riktigt förstå hur ett "jag vet inte hur detta har hänt" är bättre än ett erkännande. Som förälder är det ens jävla ansvar att se till att ha koll på skador, även om man nu inte har orsakat dem själv. Skulle bli helt förkrossad om något av mina barn hade bara en av de uppräknade skadorna och jag inte varit där och kunnat skydda mitt barn. Hade jag själv mått så dåligt att barnen blev lidande hade jag ringt soc eller BUP eller vad fan som helst akut och skrikit efter hjälp. Att svara "jag vet inte" och "hör med min partner" är bevis nog på att man inte brytt sig ett skit om barnet. Kanske inte juridiskt men för vem som helst med sunt förnuft.

Hon har ju inget samvete och kommer hon med alternativa förklaringar kan de slås hål på. Hon har en lite större chans att komma undan i vissa delar genom att inte säga nånting.
Citera
2024-01-23, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Handlade kanske om att tingsrätten skulle besluta om RPU för båda föräldrarna. Undrade detsamma.

Ja jag var osäker på om det beslutet tas av domaren eftersom det stod att Tingsrätten beslutat, men isf så är det nog positivt. Hoppas innerligt på livstids tvångsvård för båda, det vore en välsignelse för mänskligheten.
Citera
2024-01-23, 17:31
Medlem
Geggigt ärende. Föräldrarna ÄR verkligen inte så psykiskt sjuka att de ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård. Känns som att domaren halar ut på processen för att hon inser att föräldrarna inte kommer att kunna dömas så hårt som de borde utifrån sunt förnuft. Det här fallet är inte alls lika solklart som Amanda med bonusbarnen. Det finns inte lika mycket teknisk bevisning och inga utomstående objektiva egentliga vittnen. Det är ytterst tveksamt om det kan bevisas att föräldrarna tvingat i Z ättikan. Det påstås inte ens att det handlar om mordförsök, vilket borde vara fallet om det är så att de hällt i Z ättikan.
Citera
2024-01-23, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Precis, man blir ju nervös om det öht fanns något tvivel 😕

Jag tror knappt det finns en gnutta tvivel i detta fallet. Glasklart att föräldrarna är skyldiga.

Frågan är bara vilket straff de ska få.
Citera
2024-01-23, 17:41
Medlem
Taggads avatar
Citat:

Tidsaspekten indikerar oenigt rätt vilket inte nödvändigtvis betyder att det slutar i oenigt domslut.
Senast redigerad av Taggad 2024-01-23 kl. 17:46.
Citera
2024-01-23, 18:20
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det är väl ingen som har bråttom?

Nu blir det RPU och pappan blir dömd till fängelse och mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Sanna mina ord
Normalt brukar domslut offentliggöras efter 14 dgr.
I detta ärende ska båda de häktade genomgå RPU, vilket lär göra att meddelandet om domslut fördröjs något ytterligare.

Har tidigare hoppats på att båda skulle dömas till 12 års fängelse, men trott på 10 år som mer realistiskt.

Tror att pappan döms till 10 års fängelse och att mamman efter RPU döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Vi bör komma ihåg att detta kan vara första instansen i en rättsprocess, där jag känner mig ganska övertygad om att de två GP kommer att överklaga domen till HR.

Skönt att i morse höra på Nyhetsmorgon i TV4 att flickan Z, efter omständigheterna mår "någorlunda" bra, och har börjat i skolan enl. info ifrån fosterföräldrarna.
Man mår dåligt när man tänker på vilket livslångt trauma som hon lär bära med sig, även om hon skulle få världens bästa rehabhjälp!

Bamsekram till en utsatt men härdad tjej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in