Citat:
1. "Varför skulle det vara säkert? Och vad är det som säger att en advokat alltid är bra på försvarar-taktik? De flesta människor är som bäst högst mediokra på sina jobb" - Tja, kanske för att 99,99% av alla brottsmisstänkta personer inte är advokater eller jurister. Sedan kan såklart en advokat vara jävligt dålig eller lägga upp en felaktig försvarartaktik. Men i de målen jag följer (och dom är många!) så tycker jag ofta att advokaterna jobbar på ett relevant och modernt sätt och för en linje/taktik som är lämplig för det aktuella målet.
Och du är advokat/jurist?
Citat:
2. "Det där stämmer inte. Det finns många sätt att lägga upp ett riktigt bra korsförhör. Vissa av de bästa korsförhör jag sett är långa. Och vissa av de sämsta var korta" - Absolut kan det vara så. Men nu var ju detta ett svar på ett påstående om att för få frågor ställdes. Det jag menar med detta är att en advokat i ett förhör endast ställer frågor som den vet/kan svaren på - och då handlar det givetvis om frågor/svar som styrker försvarets teori/påstående och därmed gagnar klienten.
Det där stämmer ju inte överhuvudtaget. Advokater ställer naturligtvis frågor de inte vet svaret på också, av många anledningar.
Och hade advokaten här velat fria sin klient hade hon ju ställt de frågor vi gjort här inne. Som vi enkelt kommit fram till på fritiden, utan högvis med pengar i ersättning.
Citat:
3. "Jag förstår inte hur du landar i den slutsatsen när fup är full av omständigheter som en bra advokat skulle kunna använda för att fria sin klient. Såvida de inte hade otur i TR att få dåliga domare och nämndemän så är det här målet nästan en garanterad vinst för en duktig försvarare" - Jag vill bara förtydliga att jag inte på något sätt är insatt i detta fallet/tråden, utan endast hoppade in här för att en skribent skrev ett PM och bad om svar på frågor kring den tilltalads överklagan och ansökan om att byta advokat. Det jag kommenterar är alltså endast överklagan och den tilltalads synpunkter på sin advokat.
Ändå har du ju väldigt dålig koll på hur det fungerar…
Citat:
...och jag tycker nog att ett mail bestående av påståenden som t ex "att hon aldrig förberedde mig inför rättegången", "Hon hävdade att jag inte behöver förberedas då jag endast behöver tala sanning för att frias...", "Att hon i tingsrätten avstod från att ställa frågor till både vittnen och målsägande om delar av deras historier som behövde ifrågasättas, utan någon förklaring", "Hon har även vid flera tillfällen givit mig information som inte stämmer, bland annat att vid en överklagan kan man ej begära att ställa nya frågor till vittnen eller målsägande" tyder på att advokaten har brister i att på ett tydligt, begripligt och lättförståeligt sätt förklara processen och sina tillvägagångssätt för en person som inte har erfarenhet av sådana här sammanhang. Eller vad tycker du själv? :-)
Bra då kan vi räkna med att motsatsen gäller.
Snarare talar ju mailet om att advokaten saknar erfarenhet av sådana här sammanhang. Om det inte är så att hon inte vill försvara sin klient….