2023-07-10, 21:17
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jediflip
Alltså, har man en historia med svår smärtproblematik oavsett om det är ett resultat av trauma eller andra bakomliggande sjukdomar finns det också med största sannolikhet journaler som styrker det.
Och det är precis vad Aurea kräver av dig som patient. Betalar man också fakturorna (som förvisso förfaller 5 dagar efter läkarbesök/receptförnyelse) så rullar det på utan problem.

Det är ganska enkelt ändå. Har fått hjälp av dem i månader nu utan någonting att anmärka på.

Är väl det här med ”bluff-fakturor” som dom menar är ett problem.

Citat:
Många vittnar om att de jagas med bluffakturor och falska hot om kronofogden. Patienter berättar hur de tvingas betala 600 kronor för telefonsamtal med kliniken som inte ens kopplats fram.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/eJvRwM/hon-lurar-pa-cannabis-till-barn-och-dementa

https://www.etc.se/inrikes/cannabisklinik-hotar-kroniskt-sjuka-med-kronofogden-vill-bara-doe?fbclid=IwAR28juIELASWmUvzxDVn5M7uw o2Il31HjbAfvPOJTS0MdhIqZtEC0YuA_2M

Sista länken leder till en 🔒 artikel.
Citera
2023-07-16, 00:38
Medlem
jediflips avatar
Det lät väldigt suspekt, och så klart klandervärt om det är något de satt i system?! Det är som sagt inget jag fått erfara.. än, och jag hoppas det fortsätter så.
Citera
2023-07-16, 01:14
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Är väl det här med ”bluff-fakturor” som dom menar är ett problem.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/eJvRwM/hon-lurar-pa-cannabis-till-barn-och-dementa

https://www.etc.se/inrikes/cannabisklinik-hotar-kroniskt-sjuka-med-kronofogden-vill-bara-doe?fbclid=IwAR28juIELASWmUvzxDVn5M7uw o2Il31HjbAfvPOJTS0MdhIqZtEC0YuA_2M

Sista länken leder till en 🔒 artikel.

Lite väl sensationalistiskt av ETC även om de har rätt i sin poäng.

Liksom:
Citat:
Bland diagnoserna som kan behandlas listas fibromyalgi, artros och cerebral pares – trots att det är emot Läkemedelsverkets rekommendationer.

Ja och Läkemedelsverkets rekommendationer går emot forskningen som säger att de bör ha tillgång till cannabis.

Citat:
En annan läkare står nu i höst åtalad efter att polisen hittat kokain, MDMA och marijuana i hens lägenhet, samtidigt som hen var anställd på kliniken.

Och? Relevans?

Citat:
I början av 2021, ett halvår efter att Aureum Healthcare öppnat, larmar apotekspersonal Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) om att kliniken skrivit ut cannabis till flera patienter som saknar relevant diagnos.

Enligt IVO ja... Problemet är ju att Sverige inte erkänner alla diagnoser som skulle hjälpas av cannabis. Där bör man ju istället belysa det de gör som någonting bra och modigt (även om de som sagt har rätt i sin poäng angående lurendrejeriet).

Citat:
Man skriver recept till kända missbrukare och ett flertal barn.

Och? Har inte kända missbrukare och barn rätt till medicin som hjälper dom? Rätt sunkig människosyn av ETC här.

Citat:
Efter att ha granskat 60 patientfall konstaterar Ivo att inte en enda av de aktuella patienterna borde ha fått cannabis på recept.

Återigen, enligt IVO. Märklig infallsvinkel av ETC. Vadå konstaterar? Gå på Sverige istället som är så efter.
Senast redigerad av OdCaBo 2023-07-16 kl. 01:34.
Citera
2023-08-03, 01:03
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Skriver ett litet inlägg här!

Har på det stora hela inte haft några större problem med Aurea. Det har känts som om man har att göra med vilken vanlig vårdcentral som helst. Råkade ut för lite tekniska bekymmer i samband med videosamtal men inget som Aurea kan klandras för (app-strul - det är ena jäkla klossmongon som skriver app-kod nuförtiden verkar det som). Ett dokument med doseringsschema kom aldrig fram till min mail och jag skrev även till dom ang detta men fick aldrig något svar (min läkare beklagade dock detta på telefon vid senare tillfälle men denna detalj spelade ingen större roll för min del eftersom jag fått OK info från läkaren). Upplevde aldrig att läkaren försökte pusha mej att fortsätta med behandlingen onödigt länge vilket var positivt (annars kan man ju misstänka sådana fula metoder när det handlar om vinstmaximering). På mitt initiativ så gav jag dronabinol och cannabidiol en lite längre tid än den av läkaren rekommenderade (jag testade även ganska höga doser för att utesluta chansen att det började funka först på en hög nivå). Jag fick mest biverkningar av dessa och kan konstatera att THC samt CBD ligger på sas fel frekvens för mej. Det finns nu ganska många substanser som jag upplever har rejäl potential som jag testat men som ligger på lite fel frekvens för att nå min smärtproblematik helt (kratom är ett annat exempel). En delvis personlig teori är att detta beror på att en del av min smärta inte är "smärta som sådan" utan en felaktig signal i nervsystemet som egentligen signalerar något annat tex kliande/klåda men som är så kraftig att nervsystemet registrerar den som smärta (finns oxå en ganska ny teori från Australisk forskning om att IBS med dominerande smärta åtminstone till stor del beror på överaktiva känsel-celler i tarmarna - en biomarkör är troligen på gång). Tyvärr återstår det väl decennier av forskning ytterligare innan en effektiv medicin dyker upp till sådan här smärtproblematik samt ME/CFS-problematik som jag oxå lider av. Jag fortsätter mitt sökande efter substanser och behandlingar som kan lindra. Kan här oxå nämna att den relativt låga dosen dagligt morfin som jag står på sedan några år tillbaka verkligen gör mycket positivt för mej i vardagen. Detta tillsammans med några vanliga kosttillskott gör min tillvaro dräglig. Absolut inte toppen eller "bra" på något sätt men dräglig och OK.

Avslutningsvis så även om jag själv inte reagerar positivt på THC så har jag blivit mer och mer liberal med åren delvis eftersom många av mina medpatienter reagerar positivt på cannabis. Jag blir mer och mer bitter med åren när jag ser hur förlegad skräckpropaganda fortsätter gå före sunt förnuft och modern forskning.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2023-08-03 kl. 01:07.
Citera
2023-08-04, 00:26
Medlem
Parasit99s avatar
”Ja hej det är läkare NN, jag vill kolla hur det går för dig med medicinerna.”
”Jo tack, de funkar fint.”
”Några biverkningar?”
”Nä, inga alls”
”Okej, då skriver jag ut nya recept”.
Så kortfattade är mina regelbundna samtal med kliniken. Var femte vecka ringer en läkare, samtalet är över inom tre minuter. En faktura mejlas därefter på 600 spänn. Jag får i gengäld en ny omgång oljor, motsvarande 9500 kr. Själv betalar jag ingenting, allt går på högkostnadsskyddet.
Medicinen är effektiv mot mina besvär, men kliniken har ingen som helst ambition att testa utsättning eller nedtrappning. Jag vet inte längre om medicinen är verksam, har använt den i några år. Har blivit beroende av dronibanol, utan den blir det sömnlösa nätter. Dessutom skönt att vara lite påtänd om kvällarna. Kliniken har bara ett intresse: att tjäna så mycket som möjligt.
Citera
2023-08-21, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Parasit99
”Ja hej det är läkare NN, jag vill kolla hur det går för dig med medicinerna.”
”Jo tack, de funkar fint.”
”Några biverkningar?”
”Nä, inga alls”
”Okej, då skriver jag ut nya recept”.
Så kortfattade är mina regelbundna samtal med kliniken. Var femte vecka ringer en läkare, samtalet är över inom tre minuter. En faktura mejlas därefter på 600 spänn. Jag får i gengäld en ny omgång oljor, motsvarande 9500 kr. Själv betalar jag ingenting, allt går på högkostnadsskyddet.
Medicinen är effektiv mot mina besvär, men kliniken har ingen som helst ambition att testa utsättning eller nedtrappning. Jag vet inte längre om medicinen är verksam, har använt den i några år. Har blivit beroende av dronibanol, utan den blir det sömnlösa nätter. Dessutom skönt att vara lite påtänd om kvällarna. Kliniken har bara ett intresse: att tjäna så mycket som möjligt.

Så fungerar det om du har en smärtläkare som skriver ju medicin med. Är det inte bra att någon hjälper smärtpatienter med något som är hälsosammare än morfinpreparat mm.
Beroende? Det blir max 1 vecka 10
dagar med sömnbesvär och lite svettnigar. Det går inte att jämföra med ett rikligt beroende som det blir av tex morfinpreparat.
Jag tror den som gnäller inte har tillräckligt stora problem.
Citera
2023-09-07, 00:47
Medlem
Hur går det för er? Får ni det på recept?
Vad kostar det att hålla receptet flyttade per år?
Vad kostar medicinen? Gäller högkostnadsskyddet?

Hur nöjda är ni som varit i kontakt med dessa läkare?

Hur pass stora problem måste man ha för att bli beviljad denna gudagåva till växt?

Mvh bean
Citera
2023-09-11, 15:46
Medlem
Parasit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Så fungerar det om du har en smärtläkare som skriver ju medicin med. Är det inte bra att någon hjälper smärtpatienter med något som är hälsosammare än morfinpreparat mm.
Beroende? Det blir max 1 vecka 10
dagar med sömnbesvär och lite svettnigar. Det går inte att jämföra med ett rikligt beroende som det blir av tex morfinpreparat.
Jag tror den som gnäller inte har tillräckligt stora problem.
Du har rätt. Det var enkelt att sluta med dronabinol.
Citera
2024-01-06, 16:05
Medlem
Extremeflys avatar
Ser att företaget öppnar allt fler kliniker runtom i Sverige nu. Någon som varit på sådan klinik? Utreder dom ryggsmärtor eller behandlar enbart redan ställda diagnoser av andra vårdaktörer?
Citera
2024-01-06, 18:41
Medlem
SvartaVargens avatar
Har dålig erfarenhet av Aerum. Några anledningar nedan:
• dyra onödiga möten varje månad 600kr-1200kr vilket man likaväl kan köpa cannabis för (fullspectrum)
• isolat, som lindrar symptomen precis som Big Pharmas , men läker ej kroppen.
• du blir förmodligen av med licens på eventuella vapen, möjligen körkort och får därmed ta det juridiskt om du har otur
• över 12000kr om året kan du likaväl köpa 200g cannabis

Giriga okunniga feta läkare som ringer 2 min och fakturera 30-60min samtal.

Girigt företag, men möjligen med ett bra syfte i grunden som sedan tagits över av ondskefulla människor precis som i läkemedelsindustrin.

Cash is king
Citera
2024-01-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Har dålig erfarenhet av Aerum. Några anledningar nedan:
• dyra onödiga möten varje månad 600kr-1200kr vilket man likaväl kan köpa cannabis för (fullspectrum)
• isolat, som lindrar symptomen precis som Big Pharmas , men läker ej kroppen.
• du blir förmodligen av med licens på eventuella vapen, möjligen körkort och får därmed ta det juridiskt om du har otur
• över 12000kr om året kan du likaväl köpa 200g cannabis

Giriga okunniga feta läkare som ringer 2 min och fakturera 30-60min samtal.

Girigt företag, men möjligen med ett bra syfte i grunden som sedan tagits över av ondskefulla människor precis som i läkemedelsindustrin.

Cash is king

Det är effektivare att vapa cbd-buds än att ta deras Dronabinol-olja. Medicinsk cannabis i Sverige hade varit på en annan plats idag om inte detta gäng kommit in och stökat.
Citera
2024-01-23, 16:09
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Det är effektivare att vapa cbd-buds än att ta deras Dronabinol-olja. Medicinsk cannabis i Sverige hade varit på en annan plats idag om inte detta gäng kommit in och stökat.

Håller med. Eller riktig cannabis, man får 10g per månad för kostnaden av deras videosamtal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in