2024-01-22, 14:26
Medlem
Asus Aspire E17 vill försöka laga datorn en sista gång men er hjälp? Innan jag köper en ny. Använder inte den så mycket så vill egentligen inte lägga så mycket pengar på en ny.

Lämnade in min dator för lagning. Visade sig vara hårddisk som jag råkat skada laptopen.
Detta började nog 2021 ungefär. Denna tekniker frågade dom om jag behövde spela på datorn. Svarade då nej för just för tillfället använde jag den endast till arbete. Han satte då in en gammal använd hårddisk från en stationär datorn på 500g( kanske varit mindre)
Ett år senare blev jag sugen på att gå in och och kolla gamla spel med skins osv på Steam (csgo) fick då Bluescreen med felkoder jag inte kommer ihåg. Fläkten lät som ett flygplan sen dog datorn.

Hörde då av mig till samma kille som lagade datorn för ett år sen och han sa då att jag behövde en ny bättre hårddisk. Tänkte då att jag skulle laga och fixa detta själv och lära mig lite på vägen.
Köpte först en portabel hårddisk och spelet startade och kunde gå in men fick Bluescreen för överbelastning? Sen köpte jag en 1000gb Kingston från NetOnNet. Monterade den och försökte igen kommer inte ihåg om det ändrades här med felkoder men någonstans på vägen har det kommit en som heter scenesystem_002 som är den nuvarande felkoden men har varit andra på vägen..

Hur som helst försökte jag ladda ner olika drivrutiner från Nvidia och Intel. Var även.i kontakt med Intels tekniker, han sa att det bästa är att lämna in den till den teknikern från förra året. Han höll på med datorn i flera dagar och slutsatsen är att han sa att det inte gick för att datorn inte hittar skärmen typ? Och att den inte hittar 64 bitar eller nåt sånt. Han pratar tyvärr inte så bra svenska så svårt att få en förklaring vad som är fel. Han försökte nog prata bort det för att få tid till annat egentligen..
har sen försökt återställa Windows. Men utan få bort problemet. Har även i perioder försökt googla mig till vissa tipps.
Gå in och ändra i csgo / steam filer
Testat köra spelet i felsäkert läge.
Återställa Windows
Osv har någon tips på hur hur jag kan få datorn att funka ? I övrigt funkar datorn superbra så länge jag inte ska spela..
Citera
2024-01-22, 14:46
Medlem
sommarlovs avatar
Varför byter du inte hårddisk till en SSD som är ny och funkar?
Och tar bort dammet i kylaren??
Citera
2024-01-22, 15:15
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Börja med att installera om hela burken, sen tar vi det därifrån
Citera
2024-01-22, 15:32
Avslutad
Eftersom den funkar bra sålänge du inte spelar kan det ju även vara fel på grafikkort eller möjligen ram minne
Citera
2024-01-22, 18:25
Medlem
PeterNosters avatar
Aspire E17 är en serie datorer som kan ha olika processorer och grafikkort. Har du mer av modellbeteckningen?

Processor: AMD A-Series A6-6310, Intel Core i7 5500U, Intel Kaby Lake i5-7200U
Grafikkort: AMD Radeon R4 (Beema), NVIDIA GeForce 840M, NVIDIA GeForce 940MX
Skärm: 17.30 tum
Vikt: 3kg
Pris: 469, 700, 800 kr

Vilken Windows är det, 32 eller 64-bitars? Vissa spel supportar inte längre 32-bitars.

Tänk på att en hårddisk bara används för att lagra spelet och eventuell spelresultat.
Programmet körs i RAM-minnet.
Citera
2024-01-23, 10:10
Medlem
musicbangers avatar
Vad menar du med att du har försökt ladda ner drivrutiner? Ladda ner Geforce Experience, jag ogillar det personligen, men där får du drivrutiner för just ditt grafikkort. Avinstallera CS och steam och ta bort mappen helt och installera om.
Citera
2024-01-23, 13:33
Medlem
En liten goggling gav : Scensystem_002

Det här är för dota2 men det borde fungera lika för CounterStrike...

------------------------------------

Go to, (Drive):\Steam\steamapps\common\dota 2 beta\game\bin, then in Win32 and Win64 folders delete all the DLL files named SceneSystem or SceneSystem_002.

Then Verify integrity of game files, steam would download these files again.

------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Hattrick123
Asus Aspire E17 vill försöka laga datorn en sista gång men er hjälp? Innan jag köper en ny. Använder inte den så mycket så vill egentligen inte lägga så mycket pengar på en ny.

Lämnade in min dator för lagning. Visade sig vara hårddisk som jag råkat skada laptopen.
Detta började nog 2021 ungefär. Denna tekniker frågade dom om jag behövde spela på datorn. Svarade då nej för just för tillfället använde jag den endast till arbete. Han satte då in en gammal använd hårddisk från en stationär datorn på 500g( kanske varit mindre)
Ett år senare blev jag sugen på att gå in och och kolla gamla spel med skins osv på Steam (csgo) fick då Bluescreen med felkoder jag inte kommer ihåg. Fläkten lät som ett flygplan sen dog datorn.

Hörde då av mig till samma kille som lagade datorn för ett år sen och han sa då att jag behövde en ny bättre hårddisk. Tänkte då att jag skulle laga och fixa detta själv och lära mig lite på vägen.
Köpte först en portabel hårddisk och spelet startade och kunde gå in men fick Bluescreen för överbelastning? Sen köpte jag en 1000gb Kingston från NetOnNet. Monterade den och försökte igen kommer inte ihåg om det ändrades här med felkoder men någonstans på vägen har det kommit en som heter scenesystem_002 som är den nuvarande felkoden men har varit andra på vägen..

Hur som helst försökte jag ladda ner olika drivrutiner från Nvidia och Intel. Var även.i kontakt med Intels tekniker, han sa att det bästa är att lämna in den till den teknikern från förra året. Han höll på med datorn i flera dagar och slutsatsen är att han sa att det inte gick för att datorn inte hittar skärmen typ? Och att den inte hittar 64 bitar eller nåt sånt. Han pratar tyvärr inte så bra svenska så svårt att få en förklaring vad som är fel. Han försökte nog prata bort det för att få tid till annat egentligen..
har sen försökt återställa Windows. Men utan få bort problemet. Har även i perioder försökt googla mig till vissa tipps.
Återställa Windows
Osv har någon tips på hur hur jag kan få datorn att funka ? I övrigt funkar datorn superbra så länge jag inte ska spela..
Citera
2024-01-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattrick123

Återställa Windows

Skulle vi kunna få en print på systeminformation på din dator?
Citera
2024-01-28, 19:53
Medlem
calvinclowns avatar
Formatera och installera om datorn. Ladda sen ner steam och installera på valfritt ställe. Begär nytt lösenord och logga in på steam.
Citera
2024-02-13, 01:26
Medlem
Sorry glömde av mitt inlägg är inte så ofta på flashback. Dessa tips på Google har jag testat, allihopa inget funkar . Försökt ändra om i steams filmer uppdatera nvidia osv osv .
Har också försökt återställa hela datorn från scratch? Windows? Utan att lyckas komma in på cs go.. gav upp efter att jag skrev detta inlägget. Men kanske ska starta datorn till helgen och ge det en ny match 😄
Citera
2024-02-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Skulle vi kunna få en print på systeminformation på din dator?

Ska ta fram detta . Vilken information vill du ha ? tack
Citera
2024-02-13, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför byter du inte hårddisk till en SSD som är ny och funkar?
Och tar bort dammet i kylaren??

Bytade till en ny ssd när jag fick märkbara komplikationer. Förstod inte där och då att snubben skulle slänga in en defekt? Hårddisk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in