2024-01-23, 12:48
Medlem
BluePrinces avatar
En kompis eller bekant snarare bad mig öppna ett konto på någon app som heter Coinbase Wallet för att hjälpa henne med en överföring av bitcoin. Jag fick en överföring jag inte fattade något av med ett värde av $0.00, skickade screenshots sedan kom hon tillbaka och sa att hon måste betala $2700 avgift för att få tillgång till de $4000 hon köpt bitcoin för. Hon hade hittat det på Facebook av alla ställen. Det låter ju som solklar scam.

Nu vill hon att jag delar med mig av adressen så hon kan skicka pengarna.

Vad ska jag göra???
Säga att jag avinstallerat appen och inte kommer ihåg mitt login, eller ge henne adressen och riskera att hon förlorar ännu mer pengar?
Senast redigerad av BluePrince 2024-01-23 kl. 12:52.
Citera
2024-01-23, 12:52
Avslutad
Hon kan aldrig förlora pengar genom att du ger ut din adress. Å andra sidan kan hon inte få tillbaka cash genom att hon har din adress heller.

Att folk går på sånt här 2024…
Citera
2024-01-23, 12:59
Medlem
SexgalenZombies avatar
Är det så svårt att säga nej? Varför då?

Vad säger hon när du säger att hon är lurad? Varför har du förståndshandikappade vänner?
Citera
2024-01-23, 14:05
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
En kompis eller bekant snarare bad mig öppna ett konto på någon app som heter Coinbase Wallet för att hjälpa henne med en överföring av bitcoin. Jag fick en överföring jag inte fattade något av med ett värde av $0.00, skickade screenshots sedan kom hon tillbaka och sa att hon måste betala $2700 avgift för att få tillgång till de $4000 hon köpt bitcoin för. Hon hade hittat det på Facebook av alla ställen. Det låter ju som solklar scam.

Vad ska jag göra???
Säga att jag avinstallerat appen och inte kommer ihåg mitt login, eller ge henne adressen och riskera att hon förlorar ännu mer pengar?

Det där låter som en swap scam.

Hon kommer föra över pengarna till dig, sen kommer "hon" och säger att det löste sig!!! Skicka tillbaka pengarna.

Litet senare kommer din verkliga kompis fråga vart pengarna tog vägen.

EDIT: Det ÄR en swap scam. Och en inte helt ovanlig. Nån har övertalat din kompis om att hon typ "måste bevisa att sitt konto är aktivt och föra över pengar. MEN att hon kan ju 'fråga nån hon litar på så hon inte måste ge pengarna till nån skum'... Sen skapar dom ett konto som ser exakt ut som hennes och är snabbare än hon om att be om pengarna tillbaka.

Säg till din kompis att hon håller på att bli lurad och du inte känner för att vara medhjälp åt dom som försöker stjäla hennes pengar.
Citera
2024-01-23, 14:09
Medlem
Citat:

Vad ska jag göra???
SCAM. Stor röd flagga! Behövs det förklaras mer.
Citera
2024-01-23, 14:28
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Hon kan aldrig förlora pengar genom att du ger ut din adress. Å andra sidan kan hon inte få tillbaka cash genom att hon har din adress heller.

Att folk går på sånt här 2024…

Om hon skickar dem ytterligare $2700 förlorar hon ju ännu mer pengar menar jag. Om jag säger att jag inte har login eller något sparat kan hon inte använda mig i alla fall utan får öppna eget konto.

Fattar inte heller att folk går på sånt. På ett sätt tycker jag darwinism kan få råda, vill hon fortfarande skicka dem mer pengar fast hon grät igår över sina 4000€ och aldrig skulle göra bitcoin affärer igen så ja, hon är vuxen och det är hennes val. Om det vore en nära vän skulle valet vara enkelt, jag skulle vägra, men den här tjejen är lite av en female player så jag kanske bara ska låta karma ha sin gång...
Citera
2024-01-23, 14:30
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det där låter som en swap scam.

Hon kommer föra över pengarna till dig, sen kommer "hon" och säger att det löste sig!!! Skicka tillbaka pengarna.

Litet senare kommer din verkliga kompis fråga vart pengarna tog vägen.

EDIT: Det ÄR en swap scam. Och en inte helt ovanlig. Nån har övertalat din kompis om att hon typ "måste bevisa att sitt konto är aktivt och föra över pengar. MEN att hon kan ju 'fråga nån hon litar på så hon inte måste ge pengarna till nån skum'... Sen skapar dom ett konto som ser exakt ut som hennes och är snabbare än hon om att be om pengarna tillbaka.

Säg till din kompis att hon håller på att bli lurad och du inte känner för att vara medhjälp åt dom som försöker stjäla hennes pengar.

TACK! Jag ska försöka förklara detta för henne. Vill hon ändå fortsätta så är det verkligen hennes egen skuld om hon blir blåst.
Citera
2024-01-24, 20:37
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:

Vad ska jag göra???

Fler röda flaggor än en kommunistparad, tycker du borde lära henne lite om säkerhet på internet.
Bitcoins på FB, jo, det låter säkert.
En liten del av mig vill att du ska hjälpa henne, en del måste lära sig den hårda vägen, men en annan del säger att det blir synd om henne som inte begriper bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in