Citat:
Ursprungligen postat av
BluePrince
En kompis eller bekant snarare bad mig öppna ett konto på någon app som heter Coinbase Wallet för att hjälpa henne med en överföring av bitcoin. Jag fick en överföring jag inte fattade något av med ett värde av $0.00, skickade screenshots sedan kom hon tillbaka och sa att hon måste betala $2700 avgift för att få tillgång till de $4000 hon köpt bitcoin för. Hon hade hittat det på Facebook av alla ställen. Det låter ju som solklar scam.
Nu vill hon att jag delar med mig av adressen så hon kan skicka pengarna.
Vad ska jag göra???
Säga att jag avinstallerat appen och inte kommer ihåg mitt login, eller ge henne adressen och riskera att hon förlorar ännu mer pengar?
Det där låter som en swap scam.
Hon kommer föra över pengarna till dig, sen kommer "hon" och säger att det löste sig!!! Skicka tillbaka pengarna.
Litet senare kommer din verkliga kompis fråga vart pengarna tog vägen.
EDIT: Det ÄR en swap scam. Och en inte helt ovanlig. Nån har övertalat din kompis om att hon typ "måste bevisa att sitt konto är aktivt och föra över pengar. MEN att hon kan ju 'fråga nån hon litar på så hon inte måste ge pengarna till nån skum'... Sen skapar dom ett konto som ser exakt ut som hennes och är snabbare än hon om att be om pengarna tillbaka.
Säg till din kompis att hon håller på att bli lurad och du inte känner för att vara medhjälp åt dom som försöker stjäla hennes pengar.