2024-01-21, 22:41
  #17317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Får jag fråga dig en annan sak, du som är Tesla Bull men inte MR mongo.

Jag har inga problem med att investera i ett företag med förhoppning om framtida försäljning.

Men du tror väll inte att det finns minsta möjliga sannolikhet att Tesla skulle kunna värderas till 34T inom 6 år?


Saker kan ju värderas till allt möjligt.

Men att det faktiskt skulle hända tror jag inte.
Citera
2024-01-22, 09:36
  #17318
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Wall Street kommer att behöva uppdatera sina analyser och räkna in värdet av Teslas Optimus snart nog. Samarbetet mellan BMW och Figure validerar Teslas ambitioner som för inte så längesen avfärdades som inte så mycket mer än Elons tokiga ideer. Nu verkar Tesla istället triggat ett riktigt race, inte för att det inte funnits satsningar från små aktörer, men för att de nu backas upp med resurser. I Europa skriver lilla uppstickaren Figure avtal med BMW, som nyligen meddelat att de kommer satsa på en humanoid robot som arbetare i sina fabriker. Den kinesiska staten finansierar roboten Kepler som är svaret på Teslas Optimus. Både Kepler och Figure-01 ser dock mer ut som Teslas tidigare version Bumblebee, som var byggd med klumpigare ställdon från tredjepartstillverkare, men Tesla tillverkar nu sina egna.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-22 kl. 09:51.
Citera
2024-01-22, 10:49
  #17319
Medlem
Tesla anställda har i all hemlighet (över 10 år) utvecklat återvinning av batterier i USA. Redwood Materials heter firman. De bara slänger ner batterier i masugnen och tar ut alla metaller igen. De förlorar ca 1% lithium varje gång de recyklar. Alla metaller finns kvar i batterierna. Det sker ingen atomklyvning i batterierna. ALLT finns kvar i ett slitet batteri. Ett dåligt batteri har bildat "sprickor" och inget annat. Ingen metall har försvunnit. - På längre sikt innebär detta att Tesla inte behöver gruvbrytning. De andra företagen är inte ens i närheten.

https://www.youtube.com/watch?v=uo3Vqwe2U34

ALLT ska recyklas och tillverkas utan underleverantörer lokalt på varje världsdel med egenproducerad el. Det sa Musk redan för 10 år sedan. Det är Teslas mål och dit når de nog inom 10 år.

För övrigt har Ford avskedat 70% av all personal som tillverkar EV. (trots kollektivavtal) De kan inte hänga med Teslas effektivitet och varje EV-bil de säljer förlorar de över 30 000 dollar. De klarar inte av att konkurrera med Tesla helt enkelt på det området. Även Toyota säger samma sak.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-01-22 kl. 10:51.
Citera
2024-01-22, 13:31
  #17320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla anställda har i all hemlighet (över 10 år) utvecklat återvinning av batterier i USA. Redwood Materials heter firman.
Fwiw så är redwood en separat firma.

Men de är en cool och användbar grej. Cirkularitet inom batterier är oerhört viktig. Hoppas redwood får snurr på businessen 👍
Citera
2024-01-22, 18:24
  #17321
Medlem
raskenss avatar
Ett typiskt exempel på hur Tesla och Musk bluffar och matar ut en bombmatta av bluffer och vita lögner för att pumpa upp värdet:

https://www.businessinsider.com/reactions-tesla-robot-folding-shirt-question-video-real-2024-1?r=US&IR=T

Nej Otimus gjorde ingenting autonomt och Muskowitch erkände roboten inte kan vika skjortor.
Citera
2024-01-22, 19:02
  #17322
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett typiskt exempel på hur Tesla och Musk bluffar och matar ut en bombmatta av bluffer och vita lögner för att pumpa upp värdet:

https://www.businessinsider.com/reactions-tesla-robot-folding-shirt-question-video-real-2024-1?r=US&IR=T

Nej Otimus gjorde ingenting autonomt och Muskowitch erkände roboten inte kan vika skjortor.

Tänk så mycket mer publicitet Tesla får av att ha gjort detta lilla "misstag" så att även haters hjälper till att sprida information om Optimus existens. Elon och Tesla älskar dig.
Citera
2024-01-22, 19:22
  #17323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tänk så mycket mer publicitet Tesla får av att ha gjort detta lilla "misstag" så att även haters hjälper till att sprida information om Optimus existens. Elon och Tesla älskar dig.
På samma sätt som Nikola fick publicitet när de rullade ner en lastbil för en kulle och fick de att de ut som den drev sig själv.

Men väldigt smutsigt av tesla att försöka få de att se ut som roboten kan göra detta själv när de i själva verket är teknik som funnits i 60-70 år.
Citera
2024-01-22, 19:27
  #17324
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
På samma sätt som Nikola fick publicitet när de rullade ner en lastbil för en kulle och fick de att de ut som den drev sig själv.

Men väldigt smutsigt av tesla att försöka få de att se ut som roboten kan göra detta själv när de i själva verket är teknik som funnits i 60-70 år.

Det finns nog en liten hatt av folie över till dig också.
Citera
2024-01-22, 20:44
  #17325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det finns nog en liten hatt av folie över till dig också.

Du svara andra väldigt mycket, hur går det med den där analysen? Fanns det någon produktionskostnad, eller var allt bara hitte på?
Citera
2024-01-22, 22:05
  #17326
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Du svara andra väldigt mycket, hur går det med den där analysen? Fanns det någon produktionskostnad, eller var allt bara hitte på?

Haha, har du inte hittat det än!!?
Fan va kass du är. 😂
Citera
2024-01-22, 23:16
  #17327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha, har du inte hittat det än!!?
Fan va kass du är. 😂

Du länkade videon.
Du bad mig säga vad som var fel med den.
Du bad mig specifikt om vad som var fel med Tesla bot delen.

Så, hade analysen någon produktionskostnad?
Eller håller du med om att det är en ganska grov miss i den "analysen"?
Citera
2024-01-23, 00:25
  #17328
Medlem
BästeHrMongolids avatar
FSD v12 är en big deal. 2024 kan bli intressant. Som grädde på moset har Jim Cramer sagt att han tror kursen kommer kollapsa. Med andra ord så finns alla förutsättningar för uppgång.

https://www.youtube.com/live/A_aMtP20qY0?si=KJJJ_am00ToL-kVU

https://twitter.com/stocktalkweekly/status/1749467815411589395?t=NU5T_xtrhogt-MNm_Zi8NA&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in