2024-01-22, 10:03
Medlem
TallPinneKottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Haha jag sa redan innan att jag inte trodde på det. Psykiatrin tjatade länge om att dom ville kolla upp ifall jag va bipolär och jag sa nej hela tiden. Men sen gav jag med mig. Dom brydde sig inte ett dugg om vad jag trodde själv utan säger att det är vanligt i början att inte tro på det men att man kommer acceptera det med tiden.
Angående medicinen så var det bara lamotrigin jag provade. Nu är det Litium som är på tapeten men är inte direkt sugen.
Inte alls bra när vården inte tar en på allvar och lyssnar...

Citat:
Jag har ADHD sen tonåren.
Det här får mig att ana oråd. Har en polare med ADHD. Han har ibland extrema nog humörsvängningar att jag undrat om han inte borde utredas för bipolär, men då har jag fått höra att han hört med vården och att det enligt dem ska vara omöjligt att ha både ADHD och bipolär. Eftersom han har ADHD så finns det alltså inte ens anledning att utreda för bipolär.

Nu har jag inte själv läst på om just detta, men om vården här vägrar utreda pga att han redan har diagnosen ADHD så känns det ju jättekonstigt att vården där du är insisterade på att du skulle utredas för bipolär...

Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Vänd dig till den som satt diagnosen. Läkare brukar gå att resonera med. Om inte, be om en second opinion.hos annan mottagning.
Jag håller med användaren ovan. Om de vägrar ta dig på allvar och gå med på omprövning där du fått diagnosen så ska du 100% höra med en annan mottagning. Oavsett hur nära i tid sen du fick diagnosen (Om det skulle vara för nära i tid av nån konstig anledning så lär de ju säga det så vet du sen hur länge du måste vänta innan du nästa gång kan höra av dig).
Låt andra mottagningen veta också allt du skrivit här:
1. Du har sedan tidigare ADHD vilket känns som det stämmer.
2. Diagnosen bipolär känns fel.
Och allt om mediciner som inte hjälper och besvär du fått av den här diagnosen som du misstänker är fel.
Citera
2024-01-22, 10:29
Medlem
Psykologi har blivit pseudovetenskap, psykologer i Sverige har jag helt tappat förtroendet för, de är bara knarklangare åt den ängsliga medelklassen som inte kan eller vågar få tag på riktiga droger.
Citera
2024-01-22, 11:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Det är ju många som gör omprövning och får den borttagen

Du fattar ju inte vad jag skriver.
Citera
2024-01-22, 12:04
Medlem
Jag är också Bipolär och efter ett halvår så har jag fortfarande inte ställt in rätt dos av medicinen, äter Lithium, vad fick du föreskrivet? Det är ju ett pyssel att ställa in rätt dos av medicinen och vilken dos man mår bra av, är individuellt. Har du verkligen gett medicin ett ärligt försök?
Citera
2024-01-22, 12:16
Medlem
Citat:
Man har inte psykoser i typ 2
Oavsett vad är det ändå en psykossjukdom och du bör ha mycket större känslighet för psykoser än en person som inte är bipolär.

Bipoläritet är en psykossjukdom.
Citera
2024-01-22, 13:22
Medlem
Port-charlottes avatar
Spelar väl ingen som helst roll med en bipolär diagnos,du kan göra allt du vill utom att pli pilot och en del andra yrken
Citera
2024-01-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
De flesta missförstår vad en diagnos är. Det är den slutsats som en viss läkare ställer, efter observationer av en viss person, vid en viss tidpunkt. En diagnos är inte något som är varaktigt över tid, den är frusen i tiden. Slutar du uppvisa tecken på bipolär typ 2, så kommer nästa läkarbesök att innebära en annan diagnos, eller ingen alls.

Det faktum att du vid ett tillfälle fick diagnosen bipolär typ 2 kan man inte ändra på. Den sorts revisionism får inte en läkare ägna sig åt.
Jo, en diagnos kan vara registrerad som permanent. Den finns inte bara i pappret för just det enskilda läkarbesöket.
Citera
2024-01-22, 16:57
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowY4you
Får jag fråga varför du vill det?

Jag vet att tyvärr för många det är ett tabu att tala om en psykisk diagnos, inte ens talad om att ha en. Jag har själv ADHD och PTSD (fick den första för 2 år sedan och den andra ett år sedan och jag är 41 ) och nu har jag fått mycket mer förståelse om mig själva som hjälper mig till det positiva. Jag skittar i den där tabun och många vet att jag har dem.

Nu springer jag ej rund med en info skylt när jag skall på jobb intervjun ä, men senare berättar jag.

Jag har adhd-diagnos sen jag va 17 år så det är inte så att jag skäms för diagnoser. Den har jag alltid varit öppen med. Det är bara det att bipolär känns fel. Svårt att förklara varför.
Citera
2024-01-22, 16:59
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Men om medicinerna inte funkar (antar att du har provat några st..) så borde det vara skäl för läkaren att inse att du är fel diagnoserad. Eller..? 🤔

Har bara provat en medicin ett kort tag så jag har egentligen inte gett det en chans ordentligt. Ska börja med den andra medicinen nu men känner ingen lust för det...
Citera
2024-01-22, 17:04
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Har bara provat en medicin ett kort tag så jag har egentligen inte gett det en chans ordentligt. Ska börja med den andra medicinen nu men känner ingen lust för det...

Ok. Men testa den här nya då och funkar inte den så har du ju mer kött på benen så att säga.
Citera
2024-01-22, 17:08
Medlem
3Godisars avatar
Bara för att behandlingen inte hjälper, behöver inte det betyda att du inte har diagnosen.

Du är inte ensam, så att säga.
Det är inte så att psykiatrin på något sätt kan varken bota eller behandla alla.
Citera
2024-01-22, 17:09
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallPinneKotte
Inte alls bra när vården inte tar en på allvar och lyssnar...

Det här får mig att ana oråd. Har en polare med ADHD. Han har ibland extrema nog humörsvängningar att jag undrat om han inte borde utredas för bipolär, men då har jag fått höra att han hört med vården och att det enligt dem ska vara omöjligt att ha både ADHD och bipolär. Eftersom han har ADHD så finns det alltså inte ens anledning att utreda för bipolär.

Nu har jag inte själv läst på om just detta, men om vården här vägrar utreda pga att han redan har diagnosen ADHD så känns det ju jättekonstigt att vården där du är insisterade på att du skulle utredas för bipolär...

Jag håller med användaren ovan. Om de vägrar ta dig på allvar och gå med på omprövning där du fått diagnosen så ska du 100% höra med en annan mottagning. Oavsett hur nära i tid sen du fick diagnosen (Om det skulle vara för nära i tid av nån konstig anledning så lär de ju säga det så vet du sen hur länge du måste vänta innan du nästa gång kan höra av dig).
Låt andra mottagningen veta också allt du skrivit här:
1. Du har sedan tidigare ADHD vilket känns som det stämmer.
2. Diagnosen bipolär känns fel.
Och allt om mediciner som inte hjälper och besvär du fått av den här diagnosen som du misstänker är fel.

Din kompis eller hans läkare ljuger. Det inte alls ovanligt med kombinationen adhd och bipolär. Tyvärr... Lätt att googla fram om du inte tror mig.

Jag känner mig lite lugnare idag kring det här än vad jag va igår när jag skrev tråden så jag tänker försöka ge andra medicinen en chans och sen ger jag mig på en omprövning om det fortfarande känns fel om ett par månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in