2024-01-22, 10:40
Medlem
Jag anser att lämna in bilen för service främst är för att hålla uppe bilens andrahandsvärde. Att göra den säljbar om det senare behövs och få stämpel i boken.
Samt att du inte kan eller vill göra något arbete själv.

Tänk istället att man köper en några år begagnad bil i gott skick som är servad på verkstad och stämplad ordentligt.

Sedan byter man olja och filter årligen. Byter tändstift och andra filter på givet intervall. Kontrollerar däckens mönsterdjupet och lampor, byter torkarblad. Man kan hitta service-kontrollpunkterna på nätet och följa de viktigast punkterna (Såklart man låter verkstad byta kamrem i rätt tid om en sådan finns)

Man har en egen felkodsavläsare och har köpt bilens verkstads-handbok. Sedan låter man bilprovningen hitta felen som 2or. Man åtgärdar dem själv, men är det svårare jobb beställer man tid på verkstad för enbart detta. Eventuellt då be verkstaden att släcka 2:an

Besiktning måste man ändå göra. Ombesiktning brukar rabatteras till 200-300kr.

Allt förutsätter att du har tid, kunskap och vilja att fixa lite själv. Bilen är inte kritiskt för dej och du klarar dej några dagar om något behöver fixas. Du gör inte ofta kritiska långresor och du har fri/billig bärgning på försäkringen.

Du tänker använda den länge, förmodligen fram till skrot eller tills att den blir en billig bruks-bil till en 18-åring etc.

I ovan scenario, varför åka till verkstaden och utföra (dyr) service?
Citera
2024-01-22, 10:45
Medlem
ValkPaddas avatar
Hur mycket håller man egentligen värdet uppe jämfört med besparingen?

En service kan ju vara riktigt jäkla dyr.
Citera
2024-01-22, 10:50
Moderator
Siegfrids avatar
Därför att du vill att bilen ska fungera klanderfritt och vara trafiksäker?

Dessutom säger du emot dig själv:
Citat:
Tänk istället att man köper en några år begagnad bil i gott skick som är servad på verkstad och stämplad ordentligt.
Varför köper du inte istället en några år begagnad bil som inte är servad på verkstad och stämplad? Blir ju billigare enligt dig, du kommer ju inte att fortsätta att serva och stämpla boken?
Citera
2024-01-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Allt förutsätter att du har tid, kunskap och vilja att fixa lite själv. Bilen är inte kritiskt för dej och du klarar dej några dagar om något behöver fixas.

Om man har tid, kunskap och vilja så verkar det helkorkat att lämna bilen till en verkstad. Saknas någon av dessa förutsättningar, exempelvis tid och vilja är det smartast att lämna in bilen till en verkstad. Varför man ska låta en verkstad byta kamrem förstår jag dock inte.

Det är som med brödbakning, har man tid, vilja och kunskap är det enkelt att baka bröd själv istället för att köpa dyrt, färdigt bröd från affären. Det är som med allt helt enkelt, bara man vill och har kunskap så slipper man anlita proffs.

Att låta besiktning hitta fel åt en verkar rejält punchigt. Har man kunskap hittar man givetvis dessa själv då det inte är överdrivet mycket som gås igenom på besiktningen. Det är ju inte så att dom kollar om olika drivremmarbörar se slitna ut osv.
Citera
2024-01-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Varför köper du inte istället en några år begagnad bil som inte är servad på verkstad och stämplad? Blir ju billigare enligt dig, du kommer ju inte att fortsätta att serva och stämpla boken?

Ts har ju tänkt att ha bilen tills den skrotas alternativt ge den till någon 18-åring som tydligen ska ha en billig bil.
Senast redigerad av Moderatorhora 2024-01-22 kl. 11:21.
Citera
2024-01-22, 10:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Ts hat ju tänkt att ha bilen tills den skrotas alternativt ge den till någon 18-åring som tydligen ska ha en billig bil.
Då borde det vara bättre att köpa en oservad billig bil från början? Service var ju bara för att höja andrahandsvärdet? Eller tror inte TS att andra än denne kan greja med bilar så att det blir bra?
Citera
2024-01-22, 11:20
Medlem
Citat:
Då borde det vara bättre att köpa en oservad billig bil från början? Service var ju bara för att höja andrahandsvärdet? Eller tror inte TS att andra än denne kan greja med bilar så att det blir bra?

Jag vet inte om Ts har tänkt speciellt mycket. Tänker att hans sätt att tänka går att applicera på det mesta i livet. Varför anlita en målare för att tapetsera om ett rum t.ex om man ha tid, vilja och kunskap? Man behöver ju inte ens anlita en byggfirma för att bygga ett hus om man bara har, tid, vilja och kunskap. I min tråd nämnde jag även brödbak där man också verkligen kan spara pengar om man har just tid, vilja och kunskap.

Nackdelen med att serva bilen själv ser jag isåfall att man högst troligtvis måste köpa en massa verktyg om man inte redan har det. Är även skönt med en ordentlig lift men då börjar kostnaderna dra iväg.
Citera
2024-01-22, 11:32
Medlem
Underhåll/tillsyn/service på bilen gör man för att bibehålla driftsäkerheten över lång tid.
Låter man en märkesverkstad göra och fylla i serviceboken bibehåller man lackgaranti och rostskyddsgaranti(som annars inte gäller).
Har man låtit märkesverkstad utföra service, och fått det antecknat, har man lättare att komma i åtnjutande av Goodwill vid problem.
Detta senare gäller speciellt tyska bilar.
Japanska har inga problem, utom kanske med rostskyddsgarantin, då bilen närmar sig 12 år.

5 år/5.000 mil utan service inga som helst problem att köra en ny japansk bil utan något driftstörningar.
För den som är ekonomiskt sinnad - på kort sikt - och som byter bil ofta.

Men visst påverkar det värdet på bilen om det framgår att den servats av märkesverkstad enligt servicebok, och att detta finns dokumenterat - i alla fall beträffande tyska och svenska bilar.

Honda, Suzuki, Toyota kan man köpa utan bevis på underhåll - det är kvalitetsbilar.

Många exempel i flera biltidskrifter har skrivits om VAG:s njugghet vid deras välkända och dyra problem med motorer, växellådor och rostangrepp.
Om man, av någon för mig okänd anledning, väljer att köpa en tysk bil, så se till att servicehäftet är fullbokat.
Köp heller aldrig en tysk bil som är äldre än 5 år och är körd över 5.000 mil.
Citera
2024-01-22, 11:37
Medlem
Citat:
Därför att du vill att bilen ska fungera klanderfritt och vara trafiksäker?

Dessutom säger du emot dig själv:

Poängen är att bilen är i bra skick när man tar över den. Att oljan verkligen är bytt de första åren etc

Min poäng är inte att ta över en totalt tveksam bil
Citera
2024-01-22, 11:40
Medlem
För några år sedan snackades om detta å de flesta kom fram till att efter 10000mil kan det kvitta med stämplar.
Citera
2024-01-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
För några år sedan snackades om detta å de flesta kom fram till att efter 10000mil kan det kvitta med stämplar.

Jo har också hört detta
Om man har kvar bilen tills slutet, vem skall man då visa stämplarna för? Då kunde man lika gärna skippat från början.
Citera
2024-01-22, 12:00
Medlem
Som i min bok finns flera stämplar där det bara är bytt olja å filter.. Många gör nog så... Jag byter själv med det kan ju inte alla göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in