Citat:
Ursprungligen postat av
Sssiamesia
På vilket sätt besvärar det dig att ha en diagnos, TS? En diagnos är egentligen bara ett samlingsnamn för det tillstånd du bedömts ha vid tillfället, det är inget som nödvändigtvis förändrar din situation, dina symptom eller ditt mående. Du är du, oavsett vad vården eventuellt kallar ditt symptomkomplex.
Ett tillstånd där det är vanligt att man som patient skaffar sig olika diagnoser för att sedan vara missnöjd med dem och försöka söka andra svar på sina problem, är borderline, emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Skulle du kunna höra hemma i det spektrat?
Oavsett- jag tycker du ska ta fasta på att du är din egen person och att en diagnos inte är något undergörande. Vare sig du äter mediciner, går på samtal, eller skiter i allt, så är du ditt eget ansvar, och ditt liv och ditt mående är ditt ansvar. Det är til syvende och sist du själv som behöver styra din egen skuta. Att springa hos vården, när man som du inte ens verkar tycka att det är givande, är inte något man måste hålla på med här i livet. Du kanske behöver hitta på något annat med ditt liv och med dig själv? Ge dig ut i världen och upptäcka dig själv istället för att vänta på att någon annan- vården/samhället/mamma/valfritt alternativ - ska ge dig en diagnos och "hjälp". I slutänden är det du själv som behöver göra jobbet med dig själv oavsett.
Nej.. jag fick adhd diagnos i tonåren (för ca 14 år sen) och bipolär 2 för några månader/ett halvår sen. Båda gångerna tog det tid för att jag stretade emot. Så det är verkligen inte jag själv som har jagat diagnoser.
Adhd accepterade jag ganska snabbt och har alltid känt mig "hemma" i. Det är bara den här bipolära jag inte tycker känns rätt.
Så du har fel i ditt påstående att jag springer till vården och söker bekräftelse.