2024-01-21, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Annons bedrägeri på Facebook marketplace

Jag tror, med tanke på att det just är bedrägeri att dom kommer göra en utredning, det här med pengar är alltid ett känsligt ämne i Sverige.

Polisen har troligen startat en utredning för att samla in bevis mot dig, sen om du har otur kommer dom kalla dig på förhör.

Finns det dock inget att bevisa, då kommer dom lägga ned det eftersom det inte går att bevisa att något brott har begåtts.
Citera
2024-01-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeathMetalislife
Jag tror, med tanke på att det just är bedrägeri att dom kommer göra en utredning, det här med pengar är alltid ett känsligt ämne i Sverige.

Polisen har troligen startat en utredning för att samla in bevis mot dig, sen om du har otur kommer dom kalla dig på förhör.

Finns det dock inget att bevisa, då kommer dom lägga ned det eftersom det inte går att bevisa att något brott har begåtts.

Så vanligtvis kommer en kallelse på
Post tex ”du är misstänkt bedrägeri” så får man gå ditt och så tittar dom ? Det är alltså vid grövre bedrägerier eller omfattande bedrägerier där anhållan och häktning kopplas in ?
Citera
2024-01-21, 19:51
Medlem
Citat:
Så vanligtvis kommer en kallelse på
Post tex ”du är misstänkt bedrägeri” så får man gå ditt och så tittar dom ? Det är alltså vid grövre bedrägerier eller omfattande bedrägerier där anhållan och häktning kopplas in ?

Har du sålt något till någon utan att ge dom produkterna?
Citera
2024-01-21, 19:52
Medlem
Citat:

Nej men personen i fråga menar på det så det har blivit en dispyt helt enkelt och denne har upprättat en anmälan
Citera
2024-01-21, 19:52
Medlem
Citat:

Eller fått pengar utan ge dem varorna?
Citera
2024-01-21, 20:04
Medlem
Citat:
Nej men personen i fråga menar på det så det har blivit en dispyt helt enkelt och denne har upprättat en anmälan

Du har ju inte begått något brott, om du inte t.ex tagit imot pengar utan att ha skickat köparens vara.

Då är det bara en dispyt, då kan du vara lugn eftersom ett brott inte begåtts och det kommer polisen inte att utreda.

Men om köparen sen påstår att du försökt lura honom, då gör han i sin tur ett brott själv faktiskt, det är förtal.

Du borde säga det till köparen,att om han fortsätter hitta på så känner du ingen annan väg än att anmäla honom för förtal.

Men om jag förstår det hela rätt så har du inte begått ett brott.
Citera
2024-01-21, 20:07
Medlem
Citat:
Du har ju inte begått något brott, om du inte t.ex tagit imot pengar utan att ha skickat köparens vara.

Då är det bara en dispyt, då kan du vara lugn eftersom ett brott inte begåtts och det kommer polisen inte att utreda.

Men om köparen sen påstår att du försökt lura honom, då gör han i sin tur ett brott själv faktiskt, det är förtal.

Du borde säga det till köparen,att om han fortsätter hitta på så känner du ingen annan väg än att anmäla honom för förtal.

Jo fast kruxet är att jag har ju tagit emot pengar och personen i fråga påstår sig inte ha fått varan så visst kan de väl bli ord mot ord jag menade ju på att postnord gjort något fel personen i fråga verkar också väldigt lömsk och så vidare men hur som haver så har jag i vart fall enligt hans polis anmälan lurat dvs bedrägeri genom att sälja något som inte finns .
Citera
2024-01-21, 20:10
Medlem
Citat:
Jo fast kruxet är att jag har ju tagit emot pengar och personen i fråga påstår sig inte ha fått varan så visst kan de väl bli ord mot ord jag menade ju på att postnord gjort något fel personen i fråga verkar också väldigt lömsk och så vidare men hur som haver så har jag i vart fall enligt hans polis anmälan lurat dvs bedrägeri genom att sälja något som inte finns .

Har du spårningnumret till paketet kvar? Eller kvitto på att du lämnat in paketet?
Citera
2024-01-21, 20:11
Medlem
Citat:

Händer ju faktiskt att postnord gör fel osv dem är ju i allmänhet inte kända för att vara top i vart fall, fast nu står jag med satans jobbig kund och undrar hur det är generellt med annons bedrägerier teoretiskt så kan han ju anmäla mig sen visar det väl sig antar jag men ja någonstans verkar paketet ha kommit bort
Citera
2024-01-21, 20:12
Medlem
Citat:
Har du spårningnumret till paketet kvar? Eller kvitto på att du lämnat in paketet?

Nae de var där skon klämde att jag inte sparade kvittot
Citera
2024-01-21, 20:20
Medlem
Citat:
Nae de var där skon klämde att jag inte sparade kvittot

Ja då blir det lite svårare.

Du borde kunna ringa till Postnord och försöka hitta ditt paket,för om du har skickat in paketet så har ju postnord gjort något.
Tycker du borde kunna ringa och fråga postnord på något sätt, ring imorgon.

Skriv till din köpare att du håller på att kolla upp med PostNord vart paketet är.
Citera
2024-01-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ja då blir det lite svårare.

Du borde kunna ringa till Postnord och försöka hitta ditt paket,för om du har skickat in paketet så har ju postnord gjort något.
Tycker du borde kunna ringa och fråga postnord på något sätt, ring imorgon.

Skriv till din köpare att du håller på att kolla upp med PostNord vart paketet är.

Jo det ör dock väldigt krångligt och köparen är en super bitter typ ångrar jag sålde tilll denne men ah nu är det som det är ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in