2024-01-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Då kan vi i.a.f. säga att inte hela 42649 ligger nere. Tror ingenting där ligger nere efter en snabb titt.

Menade inte att de ligger nere utan mer vilka tjänster som de erbjuder...
Citera
2024-01-21, 18:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.k.karlsson
Menade inte att de ligger nere utan mer vilka tjänster som de erbjuder...

Fast det kanske är därför inget under just AS42649 ligger nere...
Citera
2024-01-21, 18:27
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Har funkat i 1000 år och kommer alltid att funka.

Då kommer värdetransportföretaget kalla in extrapersonal att jobba helg och köra ut kontanter.

rånrisk har alltid funnits.

Det är inte pengarna det är fel på utan rånare som skall avlägsnas och låsas in.
Folk har ju röstat för det så det blir en övergångsperiod tills de är inlåsta.

Och nej det är inte för att klara några dagars nertid.

Kontanter är basservicen i all handel och alla butiker som inte har basservicen att ta emot landets valuta man bor i borde få näringsförbud och höga böter.

Det är bara bankuslingarna som blir rika på att sälja lufttjänster som kortbetalning och swish avgifter och slippa ha svensk anställd personal som vi får betala flera gånger om.

Och när typ 1% av all betalning sker med kontanter - är det fortfarande "basservicen" då? Detta system ska alltså upprätthållas in absurdum till år 2598 trots att ingen använder det? Låter det rimligt?

Eller låter det rimligare att komma på något bättre, som folk faktiskt använder och/eller som inte kräver så extremt mycket administration och kringtjänster som kontanter?
Citera
2024-01-21, 18:32
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
AS42649 hade lite annat roligt också ja. Kivra, Payex, Handelsbanken, Coop och Folksam bland annat. Adlibris också och där har de faktiskt www.adlibris.com som är uppe. Då kan vi i.a.f. säga att inte hela 42649 ligger nere. Tror ingenting där ligger nere efter en snabb titt.

Handelsbanken hade stora problem med driftstörningar i fredags, men det behöver ju nödvändigtvis inte haft med detta att göra.
Citera
2024-01-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Så går det när man förlitar sig helt på en tredjeparts leverantör av IT-tjänster. När ska företag inse att bygga en egen IT-infrastruktur är billigare och säkrare i längden? Givetvis attackerar man de större aktörerna för att man får flera flugor i en smäll.

Alltid haft egen IT-infrastruktur vilket inte bara är säkrare (om man vet vad man gör), men också mycket billigare att underhålla. Aldrig varit offer av någon sådan typ av attack. Har gått igenom flertalet security audits från olika företag dessutom och de har aldrig hittat något kryphål. Aldrig haft ett enda intrång och då har mina webbplatser miljoner besökare i veckan.

Så hur kommer det sig att jag, en ensam individ, lyckats bygga större och säkrare IT-system än Rusta, Filmstaden, m.fl.? De är tvättäkta amatörer. Hoppas de lärt sig en läxa. Drivit onlineföretag (ehandel) i snart 10 år med omsättningar över en halv miljard på flera företag. Aldrig i mitt liv skulle jag använda någon annans tjänster för hela min backend-infra.

Räcker att en anställd (med behörighet) hos firman har en insider för att kunna knäcka skiten. Och du som kund (Filmstaden, Rusta, m.fl.) har ingen aning om vad som sker hos dem, och kan inte påverka något.

Stackars stackars Fredrik Björk. Vad menar han egentligen? De kan inte göra någonting. "Jobbar" innebär att de rullar tummarna och att de mailar en gång i timmen "Är det fixat? //Mvh, Anna-Karin på Kundtjänst". De är totalt körda för de har sin IT-infrastruktur hos tredjepart. Kan t.o.m. se det framför mig, nu springer mellancheferna runt som yra hönor (med en puls på 150) i kontoret hos Granngården m.fl. och säger åt deras kundtjänst att svara på kundmail så fort det går, och att maila Tieto varje halvtimma för statusrapport. De går runt där med sina skjortor som är 2 storlekar för små och bakåtslickat hår.

... Inse att de inte kan göra någonting. Allt hänger nu på Tieto. Och det kan dröja veckor innan de säkrat skiten. De kommer aldrig heller dela med sig av alla detaljer till de drabbade företagen. Kunderna kommer aldrig förstå omfattningen av attacken, förän hela deras kunddatabas ligger ute på darkweb för tusen kronor. Därför ska man aldrig förlita sin verksamhet på någon annans system. Gör man det ska man åtminstone ha en backup plan.

Har Tieto en enda infiltrerad ryss t.ex. så kan hela deras affärsverksamhet kollapsa, vilket innebär att alla deras kunder drabbas. Pinsamt att så stora företag använder tredjepartsleverantörer för deras IT-infrastruktur. Riktigt riktigt pinsamt. De har pengarna att anställa folk för att bygga det in-house. Men de har väl såpass dålig systemarkitektur att det inte går att göra om utan att paja hela skiten, så de kör med det gamla vanliga för att "funkar det så ändrar vi inget". Nackdelen är ju att det inte funkar bara Återigen, amatörer.

Byt ut ledningen hos samtliga bolag som förlitar sig på bl.a. Tieto för sin backend.

Om sisådär ett halvår kommer väl nyheten att alla kunduppgifter hos Rusta, Filmstaden, m.m. har läckt på darkweb. Hade inte förvånat mig det minsta.

För att ingen bryr sig om företag med mindre anställda än 1000. Ännu mindre enmansföretag, helt orimligt att använda resurser för det. Ditt svar angår inte någon än enmansföretag
Citera
2024-01-21, 18:35
Medlem
Sjukt mycket Off-topic om kontanter eller inte i tråden här - kan den konversationen fortsättas i lämplig tråd för det?

Vad vet vi om attacken sakligt?

Det är en ransomware som primärt drabbar ETT datacenter. Där hostas IFS vilket alla drabbade bolag har som Supply Chain system. Vad jag vet fungerar det alldeles utmärkt att ta betalt, fungerade i eftermiddags.

Problemet är väl för företagen att kassorna är kopplade med lagersystem så att om en Arboga 10.2 stämplas ut på kvittot så uppdateras det i lagersystemet så att du kan se online hur många av varan som finns i specifik butik.

Att koppla isär systemen för att validera kort och kunna ta betalt är inte problemet. Tycker synd om alla som jobbar på dessa ställen som antagligen kommer behöva inventera om sina butiker om inte TietoEvry lyckas återställa...

Hade varit SATAN stressad om jag satt på TietoEvry just nu. Inte första gången de åker på en sån här smäll...
Citera
2024-01-21, 18:37
Avslutad
Det slog mig efter flera inlägg om kontanter i denna tråd att man plockade bort användningen av kontanter i Sverige. Pågrund av rån, men egentligen invandring. Rättså sjukt egentligen.
Citera
2024-01-21, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
I Sverige är det än så länge bara en merit att vara kvinna, inte svart eller gay. Att vara kvinna är dock enormt meriterande.

Ja, de flesta VDar inom IT är kvinnor. Dessutom vet de oftast inte hur man skapar ett nytt textdokument på laptopen utan hänvisar till sin assistent som därefter ringer IT supporten.
Vilken skojarbransch asså! Och dessutom handlar IT numera om överlevnad eftersom alla våra pengar finns i någon bajsserver i en grotta.
Citera
2024-01-21, 18:42
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Jag hoppas att detta gör att fler företag inser ridlen att köra sina grejer hos någon annan och tillsammans med flera andra kunder i en delad miljö
Räcker att några datastores blir krypterade så är man hyfsat rökt

Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Problemet är ju att om man ska ha helt separerad hårdvara för att drifta varje kund så blir det oförsvarligt dyrt. Alltså fruktansvärt dyrt. Vilka får betala för det? Inte är det bolagen själv utan det är ju vi konsumenter. Kanske inte systembolaget med ica, coop, rusta m.fl

Vart skrev Kuken10 att man skulle göra det? Jag tror att du tolkar hans inlägg som fan tolkar bibeln. Om jag har rätt så menar Kuken10 naturligtvis att man ska köra sakerna in house/on prem.
Citera
2024-01-21, 18:46
Medlem
Min brors kusins avatar
Fick precis reda på att mitt jobb var drabbat, vi betalar ut lön för ca 50% av de statligt anställda. Tur att man jobbar h emma i morgon....
Citera
2024-01-21, 18:47
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Klart det hade hjälpt. När ska folk och verksamheter fatta att vi inte kan gå över till ett digitalt system helt och hållet utan att ha en fungerande back-up i form av kontanter (som fungerat i flera decennier!!!) samt analoga kvitton i just såna här situationer. Ska alternativet annars vara att samhället blir helt lamslaget för att någon fjunig datanörd lyckats nästla sig in någonstans där denne inte borde?

Men pucko. Det är inte kortterminalerna som inte fungerar. Det är hela kassasystemet som ligger nere. Därför hade inte kontanter fungerat heller. Coop drabbades av en liknande attack häromåret och de tar kontanter i vanliga fall.
Citera
2024-01-21, 18:52
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Men snälla. Om "kortapparaterna" ligger nere, så har de ju "pajat". Då kan man inte betala med sitt magiska kreditkort. Men kommer du med några mynt, betalar bananen, de slänger in mynten i kassan, så är det klart. Inte lätt för en generation Y att förstå tydligen.

När betalade du en en kassa senast? Tror du att som ser ut som på 30-talet?? Är kassasystemet av kan du varken betala med kontanter eller kort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in