2024-01-19, 18:31
Medlem
En fup är en allmän handling om jag förstår rätt?Vilket innebär att man har rätt att försöka begära ut handlingar i ett visst ärende.

Ärendet blir sekretessprövat, så långt är jag med.. Om de nu beslutar att sekretessbelägga största delen av hela ärendet, får man ut fupen i maskad form eller kan de neka att skicka ut något alls?

Vad krävs för att en fup blir helt sekretessbelagd?

Vet någon?
Citera
2024-01-19, 19:31
Medlem
"Gällande handlingar hos polisen (som är en myndighet) gäller sekretess för uppgifter om enskilda som syftar till att förebygga, utreda eller ingripa mot brott och uppgifter som inte kan röjas utan att det står klart att den enskilde eller någon närstående till denna lider skada om uppgiften kommer ut (35 kap 1 § OSL)."

Källa
Citera
2024-01-19, 19:44
Medlem
Det är inte handlingen i form av ett papper eller en datafil som avses utan de uppgifter som ingår i handlingen. Därför ska uppgifter lämnas ut i den omfattning sekretessbestämmelserna medger det.
Citera
2024-01-19, 20:27
Medlem
Vitiss avatar
Jag beställde ett FUP.
Mycket enkelt.
Jag mailade polisen och angav vilken dom det gällde, och fick förundersökningsprotokollet med posten några dagar senare.
Uppgifter som där var sekretess elagda var resultat från RMV (Riksmedicinalverket).
Citera
2024-01-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Det är inte handlingen i form av ett papper eller en datafil som avses utan de uppgifter som ingår i handlingen. Därför ska uppgifter lämnas ut i den omfattning sekretessbestämmelserna medger det.

Förstår....
Men kan de besluta om att inte skicka ut ett enda papper från en fup?
Citera
2024-01-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .anvandare1.
Förstår....
Men kan de besluta om att inte skicka ut ett enda papper från en fup?
TF ger dig egentligen bara rätt till att ta del av handlingen (uppgifterna) på stället (där de förvaras). Det är förvaltningslagen som säger att Polisen ska ge dig service, exempelvis mejla pdf. Men om det är omständligt för dem kan de säga att du får ta del av uppgifterna på plats, maskat. Du har rätt att få kopior, eventuellt mot avgift. Det regleras i en förordning.

Citera
2024-01-23, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
TF ger dig egentligen bara rätt till att ta del av handlingen (uppgifterna) på stället (där de förvaras). Det är förvaltningslagen som säger att Polisen ska ge dig service, exempelvis mejla pdf. Men om det är omständligt för dem kan de säga att du får ta del av uppgifterna på plats, maskat. Du har rätt att få kopior, eventuellt mot avgift. Det regleras i en förordning.

Tack för utförligt svar

Jag blir dock nekad att ta del av något överhuvudtaget. Tycker det är konstigt.
Något borde man ha rätt attta del av.
Citera
2024-01-23, 09:31
Medlem
Citat:
Tack för utförligt svar

Om du blir nekad kan du begära skriftligt avslagsbeslut där Polisen måste hänvisa till lagrum. Detta kan du sedan överklaga till kammarrätten. De ger dig då rätt i de delar du har rätt att ta del av uppgifterna. Många myndigheter nekar som regel på muntliga framställningar. De får inte det, men kommer undan med det så länge det inte finns skriftligt. Ofta nekar de bara på ren rutin, de har annat att göra och känner inte att de hinner sätta sig in i materialet.
Citera
2024-01-23, 10:57
Medlem
Citat:
Tack för utförligt svar

Myndighetspersonen (diariet) kan besluta att inte lämna ut handlingen om allt för mycket i den är awkretessbelagt. Sedan är inte FUP offentliga förrän rätten får dem, så du kan inte gå till polisen eller åklagarmyndigheten och begära ut den. Du måste begära ut den från domstolen.
Citera
2024-01-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Myndighetspersonen (diariet) kan besluta att inte lämna ut handlingen om allt för mycket i den är awkretessbelagt. Sedan är inte FUP offentliga förrän rätten får dem, så du kan inte gå till polisen eller åklagarmyndigheten och begära ut den. Du måste begära ut den från domstolen.

Okej tackar.
Är nedlagda utredningar offentliga?
Citera
2024-01-23, 22:15
Medlem
Citat:
Okej tackar.

De utgör allmänna handlingar och generellt sett är de offentliga men det sker en enskild prövning i varje enskilt fall så en nedlagd förundersökning kan alltså vara sekretessbelagd i sin helhet eller delvis.
Citera
2024-02-02, 06:45
Medlem
Citat:
Okej tackar.

Nej. Det är allmänna handlingar, offentliga handlingar innehåller inte uppgifter som omfattas av sekretess.

För nedlagda förundersökningar föreligger presumtion om sekretess, se 35:1 i OSL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in