2024-01-21, 16:38
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Några gånger till så kanske några partier vågar börja höja rösten att åtminstone större butiker skall ha "reservrutiner" att kunna hantera kontanter igen.

Dags att logga in på både dator och mobilen och se om Filmstaden eller Rusta verkar börja fungera först.

En privatägd biografkedja måste väl själv få upprätta en recovery plan för sådana här händelser utan politiska pekpinnar?
Citera
2024-01-21, 16:41
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Kontanter hade inte hjälpt i detta läge.

Klart det hade hjälpt. När ska folk och verksamheter fatta att vi inte kan gå över till ett digitalt system helt och hållet utan att ha en fungerande back-up i form av kontanter (som fungerat i flera decennier!!!) samt analoga kvitton i just såna här situationer. Ska alternativet annars vara att samhället blir helt lamslaget för att någon fjunig datanörd lyckats nästla sig in någonstans där denne inte borde?
Citera
2024-01-21, 16:44
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Ägaren har alltid nycklar till butiken så in går det alltid att komma på ett eller annat vis.

Tro det eller ej men det finns (flera nu mera) system som är nyckellösa och inte fungerar att öppna när det blir fel med mekaniska lås som styrs elektroniskt.

Dessa system blir slitna och börjar gärna krångla efter några år, knappast något som t.ex. butikskedjor åtgärdar - även detta blir en kostnad.
Citera
2024-01-21, 16:45
Medlem
Necriss avatar
Det är inte bara tietos betalningssystem som är drabbat, vårdsystemet lifecare är också nere.
Citera
2024-01-21, 17:06
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Klart det hade hjälpt. När ska folk och verksamheter fatta att vi inte kan gå över till ett digitalt system helt och hållet utan att ha en fungerande back-up i form av kontanter (som fungerat i flera decennier!!!) samt analoga kvitton i just såna här situationer. Ska alternativet annars vara att samhället blir helt lamslaget för att någon fjunig datanörd lyckats nästla sig in någonstans där denne inte borde?

Känns som vi behöver något slags lokal digital valuta som inte kräver uppkoppling, typ kontanter i telefonen. Problemet är väl att verifiera så att de inte är förfalskade, antagligen lättare sagt än gjort...
Citera
2024-01-21, 17:08
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jävla massa tjafs om ehandelssystem här.

OnT: Är Stockholm drabbat? Tietoevry driftar tydligen deras system.

Om du menar kommunen så tycks åtminstone tycks deras webbsidor vara uppe som vanligt och jag skulle tro att det hade rapporterats om den saken om även de varit drabbade.

För övrigt, när det gäller sårbarheten som det spekulerats om här så hittar jag inget om den när det kommer till AS29672, vilket borde vara den AS kommunens servrar hamnar under.
Citera
2024-01-21, 17:10
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Fast detta är ett hittepå från företagens sida.

Eftersom många i regeringen är så mutade och jobbar för att bankerna ska sno allt folket har i att slippa ha personal och kontor och att slippa hantera landets valuta och sen ta kortköpsavgifter och swishavgifter på varje köp och dyrare årsavgifter och hittepåavgifter.

Ett avtal ska ingås mellan 2 personer.

Kanske din arbetsgivare kan avtala att du får hälften i lön från och med nästa månad genom att hänvisa att det är ett avtal.

Han har satt 1 a4 papper i fikarummet som informerar om att du kommer att få hälften i lön från och med nästa månad.

Det är ett avtal då han informerar om det på papperet när du kommer till fikarummet.

1avtal ska diskuteras fram och överenskommas med motparten.
MAn kan inte säga att man kommit fram till 1 avtal genom att ha satt upp en lapp.

Den mutade regeringen tillämpar inte att sedlar och mynt egentligen är lagliga betalningsmedel inom landet(enligt lagen).

I andra länder i europa är det kontanttvång om man ska bedriva vanlig butik gentemot privatkunder.

Fast nog är det alltid två parter/personer som ingår i ett köp av en vara eller tjänst. Att en privat affärsidkare redan innan ett "avtal" ingås med en kund har specificerat att denne inte kommer att acceptera kontakter som betalning förändrar ju inte den saken.
Citera
2024-01-21, 17:11
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Känns som vi behöver något slags lokal digital valuta som inte kräver uppkoppling, typ kontanter i telefonen. Problemet är väl att verifiera så att de inte är förfalskade, antagligen lättare sagt än gjort...
Jo....eller nääää.... Vi Har ju redan en lokal valuta. Kallas KONTANTER!!! Har fungerat i decennier....och gissa vad. Det fungerar FORTFARANDE. Gäller för dessa verksamheter att anpassa sig till att återgå till kontanter som betalningsalternativ så behöver vi inte ha övervakningsmodell Kina i Sverige.
Citera
2024-01-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Kontanter hade inte hjälpt i detta läge.

Inte hos lata företag som granngården och sf bio nä för de har inte basservicen att hantera landets kontanter man bor i och de jobbar för bankerna och globalisterna.

I sf bio hade man enkelt kunna sälja obokade sittplatser för biofilmerna om man hade tagit landets valuta man jobbar i.

I andra butiker är det bara att börja prismarkera varorna och sätta personalen i arbete så kan man börja sälja varor.

Block,penna och liten låda för kontantväxel och saken är klar.

En hel del kassor går dessutom att öppna utan el också för växel.
Citera
2024-01-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Om du läser inlägget kan du se att jag specifikt sa alla inte hamnar runt 400 SEK/månad. Det är vad min webbplats kostar att driva, med betalsystem. Alla har olika uppsättningar. Stadium har jag ingen aning om vad de har för uppsättning, men jag kan enkelt hosta en liknande sida utifrån deras funktionalitet för hundralappar per månad på den skalan de är på. På sin höjd, en tusenlapp, för den traffik de har. Och då har jag full kontroll över all data på servern.

Allting kostar, både tid och pengar, men att sätta upp en egen lösning är inte så värst dyrt. Problemet är att många väljer att göra det dyrt för sig genom att lägga till massa funktioner som inte behövs. En ehandel (nu pratar vi om webbplatsen) behöver inte mer än produktkatalog, kundvagn och betallösning, kanske en önskelista ("wishlist") och möjlighet för användare att registrera sig för att kunna se ordrar enkelt, t.ex. Det finns mer simpla lösningar än så dessutom. Allt detta kan du göra för hundralappar per månad.

Genom att cacha statiskt innehåll (bilder, scripts/css, fonts) och använda en CDN, exempelvis Netlify eller Cloudflare, kan du reducera mängden bandbredd ganska rejält. Jag har en gräns på 20 TB/månad och det är jag inte ens nära att nå. Utöver det har jag några TB extra för bildmaterial och annat hos bl.a. Cloudflare och Netlify, vilket är gratis. Vill du betala kan du göra det, och då kan du få betydligt mer bandbredd, för en hundring extra.

Gällande prestanda: för att avlasta servern och databasen kan du lägga mycket logik på klientsidan. Exempelvis väljer jag att lagra hela min produktkatalog i minnet (Redis) och skickar ut den som en JSON sträng till klientsidan. Väl på klientsidan printar jag ut produkterna och kunden kan sortera/filtrera där. Det hade i detta fallet varit onödigt att göra sortering på backendsidan och hämta från databasen. Nu pratar vi ehandel. Man ska generellt sett använda databasen för sådant, men när det är en produktkatalog om några hundra produkter behövs det inte. Pratar inte om miljarder rader i någon databas nu. Eftersom det är såpass lite data vi pratar om, att lägga det i en JSON sträng på klienten är minimalt med data och avlastar allt med produktfiltrering/sök från servern. Genomsnittlige användaren på webbplatsen använder en mobil eller dator med tillräckligt med RAM och CPU för att spela spel. Självklart kan de hantera några kilobyte med text. Gör man flera sånna här småsaker så drar man ned på kostnaderna ganska bra. Sidladdningstiderna är dessutom väldigt snabba. Sidan laddar på ca. 20-50ms beroende på var man befinner sig, tack vare all optimering jag gjort (compression, användning av CDN, användning av AVIF-bilder istället för PNG/JPG/WebP, osv.), använder inga tredjepartsscripts (Google Ads). Jag trackar kunderna så lite som möjligt eftersom jag vet att ingen gillar sådant. Statistik samlar jag in, men det behöver inte vara någon sofistikerad grej. Absolut noll externa scripts om man kollar källkoden på mina sidor.

När du väl gjort allt en gång så kan du återanvända det för fler företag/webbplatser. Det är inte så värst dyrt att underhålla skiten. Mycket automatiseras och jag får mail varje dag med statusrapport om allt som sker på servern. Jag uppdaterar inte webbplatserna (lägger till funktioner m.m.) inte mer än några fåtal gånger per år. Det enda som görs är säkerhetspatchar vilket tar minuter att göra. Eftersom mina sidor inte har tusen jäkla endpoints så är det väldigt liten risk att något går fel. En hacker hade heller inte orkat lägga ned tid på att försöka lista ut skiten eftersom min lösning är unik. Visserligen finns det fler som har samma upplägg, men om man jämför med Tieto som har tusentals kunder, så är det mer sannolikt de attackerar dem istället för mig. De får 1000x mer data där.

Backar du dina miljöer eller litar du på din redundans?
Citera
2024-01-21, 17:16
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Det är inte bara tietos betalningssystem som är drabbat, vårdsystemet lifecare är också nere.
Det är väldigt mycket som är drabbat som inte har med just betalningssystem att göra.

Vad jag kan se är det i stort sett allt (säger i stort sett eftersom jag inte kan kolla allt) på både AS25473 (/19-nätet) och AS34950 (allt?). Och notera: Bara för att något är drabbat betyder det inte att hemsidan är nere. Det kan vara andra tjänster som hostas där bara.

Några exempel från
https://bgp.tools/as/25473#prefixes
Polygon, Stadsporten, Sweden Sneakers Point, KTA studies, Stadium, Stadium Outlet, NetRelations, Habia Teknofluor, Uppsala Monitoring Centre (WHO-partner), Contiga, Kylma, NCC, Lesswire, X antal golfklubbar, Rusta, Everest Outdoor, SOC Sportswear & Mediq t.ex.

Några exempel från
https://bgp.tools/as/34950#prefixes
Stadium, Prator, Rusta, Primula, Anticimex, BMW/Mini, Granngården, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, Transtema, Kitron, Byggmax, ICE Services, Retursystem, Securitas, Velinge & Vellingebostäder t.ex.

Har inte kollat omfattningen på fler AS än så än.
Citera
2024-01-21, 17:19
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Jo....eller nääää.... Vi Har ju redan en lokal valuta. Kallas KONTANTER!!! Har fungerat i decennier....och gissa vad. Det fungerar FORTFARANDE. Gäller för dessa verksamheter att anpassa sig till att återgå till kontanter som betalningsalternativ så behöver vi inte ha övervakningsmodell Kina i Sverige.

Jo, fast kontanter kräver ju en helt annan administration än en digital valuta. Det är inte bara att ta emot kontanter och lägga på hög tills systemet fungerar - det är väldigt mycket jobb med kontanter, rånrisk, påfyllning av växelkassa, inlämning av dagskassa, etc. etc. Svårt att försvara som backupsystem rent ekonomiskt och praktiskt, bara för att klara några dagars nertid vart 10'e år. Och hur bra kommer det funka när helt plötsligt 1000 butiker behöver kontanter från banken/värdetransportföretaget eftersom alla blivit hackade samtidigt... det är orealistiskt som backupsystem, kommer inte funka den dagen det behövs om det inte använts på flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in