2024-01-21, 13:11
Medlem
SoCos avatar
Granngården förtjänar det så jävla hårt, kontantfri jävla skitbutik som inte bryr sig om sina kunder för fem öre.
Citera
2024-01-21, 13:15
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Så är det absolut. TietoEvry är ett av de IT-bolag som verkar för mest att kvoteringen kvinnor och män ska vara lika till antal och nu får dom betala priset för det. IT hade onekligen varit framtiden om man verkade för kompetens i stället för kvotering.
Har blivit erbjuden jobb där, jag är varken svart, gay eller kvinna.
Citera
2024-01-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Med den mängden besök och trafik så skull jag säga att det kostar mer än 400 kr. Runt en tusenlapp är betydligt rimligare. Sen jämför du i tråden att Stadium skulle kunna lägga 400 kr i månaden istället för att anlita ex. TietoEvry för X kronor. Den ena summan exkluderar den tid du personligen lägger på att bygga ditt system. Den andra summan inkluderar kostanden för TietoEvrys anställda + övertidsbetalt etc. när det behövs support på kvällar helger osv. Att du inte räknar med kostnaden för dig själv gör jämförelsen helt oduglig.

Eftersom du älskar att direkt ge dig på min och andra i trådens kompetens så tänker jag att jag kan svara lite med samma mynt. Du tror att du är något geni på IT-infrastruktur för att du ensamt driver lite e-handel. Du verkar dock ha ganska dålig koll på hur IT-infrastruktur fungerar ute i den riktiga världen, ute på storföretag med många anställda. Det är fullständigt orimligt att ett storföretag skulle lägga 400 kr på sin IT-infrastruktur.

Om du läser inlägget kan du se att jag specifikt sa alla inte hamnar runt 400 SEK/månad. Det är vad min webbplats kostar att driva, med betalsystem. Alla har olika uppsättningar. Stadium har jag ingen aning om vad de har för uppsättning, men jag kan enkelt hosta en liknande sida utifrån deras funktionalitet för hundralappar per månad på den skalan de är på. På sin höjd, en tusenlapp, för den traffik de har. Och då har jag full kontroll över all data på servern.

Allting kostar, både tid och pengar, men att sätta upp en egen lösning är inte så värst dyrt. Problemet är att många väljer att göra det dyrt för sig genom att lägga till massa funktioner som inte behövs. En ehandel (nu pratar vi om webbplatsen) behöver inte mer än produktkatalog, kundvagn och betallösning, kanske en önskelista ("wishlist") och möjlighet för användare att registrera sig för att kunna se ordrar enkelt, t.ex. Det finns mer simpla lösningar än så dessutom. Allt detta kan du göra för hundralappar per månad.

Genom att cacha statiskt innehåll (bilder, scripts/css, fonts) och använda en CDN, exempelvis Netlify eller Cloudflare, kan du reducera mängden bandbredd ganska rejält. Jag har en gräns på 20 TB/månad och det är jag inte ens nära att nå. Utöver det har jag några TB extra för bildmaterial och annat hos bl.a. Cloudflare och Netlify, vilket är gratis. Vill du betala kan du göra det, och då kan du få betydligt mer bandbredd, för en hundring extra.

Gällande prestanda: för att avlasta servern och databasen kan du lägga mycket logik på klientsidan. Exempelvis väljer jag att lagra hela min produktkatalog i minnet (Redis) och skickar ut den som en JSON sträng till klientsidan. Väl på klientsidan printar jag ut produkterna och kunden kan sortera/filtrera där. Det hade i detta fallet varit onödigt att göra sortering på backendsidan och hämta från databasen. Nu pratar vi ehandel. Man ska generellt sett använda databasen för sådant, men när det är en produktkatalog om några hundra produkter behövs det inte. Pratar inte om miljarder rader i någon databas nu. Eftersom det är såpass lite data vi pratar om, att lägga det i en JSON sträng på klienten är minimalt med data och avlastar allt med produktfiltrering/sök från servern. Genomsnittlige användaren på webbplatsen använder en mobil eller dator med tillräckligt med RAM och CPU för att spela spel. Självklart kan de hantera några kilobyte med text. Gör man flera sånna här småsaker så drar man ned på kostnaderna ganska bra. Sidladdningstiderna är dessutom väldigt snabba. Sidan laddar på ca. 20-50ms beroende på var man befinner sig, tack vare all optimering jag gjort (compression, användning av CDN, användning av AVIF-bilder istället för PNG/JPG/WebP, osv.), använder inga tredjepartsscripts (Google Ads). Jag trackar kunderna så lite som möjligt eftersom jag vet att ingen gillar sådant. Statistik samlar jag in, men det behöver inte vara någon sofistikerad grej. Absolut noll externa scripts om man kollar källkoden på mina sidor.

När du väl gjort allt en gång så kan du återanvända det för fler företag/webbplatser. Det är inte så värst dyrt att underhålla skiten. Mycket automatiseras och jag får mail varje dag med statusrapport om allt som sker på servern. Jag uppdaterar inte webbplatserna (lägger till funktioner m.m.) inte mer än några fåtal gånger per år. Det enda som görs är säkerhetspatchar vilket tar minuter att göra. Eftersom mina sidor inte har tusen jäkla endpoints så är det väldigt liten risk att något går fel. En hacker hade heller inte orkat lägga ned tid på att försöka lista ut skiten eftersom min lösning är unik. Visserligen finns det fler som har samma upplägg, men om man jämför med Tieto som har tusentals kunder, så är det mer sannolikt de attackerar dem istället för mig. De får 1000x mer data där.
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-21 kl. 13:25.
Citera
2024-01-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Precis. Mina webbplatser är customgjorda, antingen är det Node.js + Express + EJS, eller så görs de i .NET (Razor/Blazor). Jag undviker de senaste trenderna inom JS med alla ramverk. React har jag tröttnat på, jag föredrar simplicitet. Node + Expresss + EJS, det duger gott och väl. Jag kör vanlig vanilla JavaScript och CSS. TypeScript, React, Vue, Svelte och allt det där behöver jag inte. Det är en smaksak helt enkelt. Det enda som behövs för själva webbplatsen är web server + databas + koppling till betalsystem (via API).

För lager och logistik hyr jag plats hos en 3PL:are, d.v.s. tredje-parts logistik. Har kontrakt med tre stycken 3PL-bolag. Två i Europa och en i USA. Kostnad för 3PL varierar enormt eftersom det beror på hur många produkter man behöver lagra, om de ska packa in något extra i paketen, om du vill betala en fast summa eller per paket, m.m. Idag betalar jag ca. 26500 SEK/månad för 3PL på största webbplatsen. Det inkluderar plock & pack, påfyllnad av varor, bokning till speditörer. Frakten betalar jag själv (separat). Genom att kontinuerligt sälja produkter och fylla på, så behöver jag inte öka kvadratmetrarna i lagret. Man får känna av hur mycket man behöver beställa in. Främst säljer jag kläder (tröjor, t-shirts, byxor) men även mindre saker. Några år sedan när jag gick över till 3PL hyrde jag en mindre yta och på den tiden kostade det runt 5000 SEK/månad för samma lösning.

Lager och logistik behöver man dock inte lägga ned mycket pengar på i början. När jag började för ca. 10 år sedan hade jag varorna hemma i vardagsrummet. På den tiden åkte jag till postombudet varannan dag och postade varorna själv. Hade egen etikettskrivare och körde med DHL Express/DHL Freight. Efter ett tag började jag beställa upphämtning från dem så jag slapp åka till postombudet. Efter det gick jag över till 3PL så småningom. Alla börjar ju från noll. Man får känna av när man behöver uppgradera sin logistiklösning. 3PL är helt klart mest prisvärt eftersom man slipper ha eget lager, anställda, försäkringar och avtal med alla speditörer. De löser den biten åt mig. Skulle något hända med lagret kan jag byta till ett annat eller en annan 3PL-leverantör.

Nu med automatisering (AutoStore) är det billigare än någonsin med lagerlösningar dessutom.
Nu är det jue lite fler system inblandat i denna "incident" här än en simpel webbapplikation.
I Filmstadens & Granngårdens fall lär minst deras ERP system vara drabbat.
Ja man kan göra ERP system med bara en simpel webapp och en databas, men de flesta företag köper in sina ERP system och gör dem inte själva och dem systemen är inte bara en simpel webbapp & en databas.
Citera
2024-01-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool

Sen är en annan viktig poäng att ta med sig i detta fall att det är helt meningslösa webbutiker som drabbats. Visst det är ingen bra reklam för Tietoevry men man får också anta att Filmstaden kanske inte är de som prioriterar risken att biljettsystemet går ner en gång var 53:e år som som sitt största problem. Skulle de satsa på IT-säkerhet likt försvarsmakten så hade en biobiljett kostat 350 kr.
Så är det, varje 9:a i tillgänglighet ökar kostnaden exponentiellt. Att stå stilla någon dag med ett antal års mellanrum är helt ok för de flesta verksamheter.
Citera
2024-01-21, 13:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
I Sverige är det än så länge bara en merit att vara kvinna, inte svart eller gay. Att vara kvinna är dock enormt meriterande.

Har förvisso ingen direkt erfarenhet av IT-branschen men som man är min erfarenhet att kvinnor generellt har MYCKET mycket bättre både kompetens, ansvarstagande och professionalism än män. Av alla dåliga erfarenheter jag har inom min bransch så är 95% orsakade av män. Män är i mycket högre grad än kvinnor lata, gör bara minsta möjliga, försöker slippa ansvar och håller inte avtalade tider. De bästa kollegorna jag har är kvinnor, både kompetensmässigt och trovärdighetsmässigt. Flera av mina manliga kollegor måste hållas i handen konstant, kommer med otroligt banala detaljfrågor hela tiden, och levererar inte kvalitet eller i tid trots noggranna och återkommande genomgångar, medan jag till flera av mina kvinnliga kollegor kan ge en uppgiftsbeskrivning på två rader och bara någon dag senare få ett komplett resultat (ibland till och med mer/bättre än vad jag efterfrågat).

Jag är som sagt man själv men är inte imponerad av män generellt i arbetslivet. Som projektledare har jag hellre kvinnor i min organisation, män endast när man kan sätta dem på mindre ansvarsfulla poster. Möjligen för att jag har för höga förväntningar på männen men det har jag i så fall på kvinnor också (och, absolut finns det klåpiga, mjäkiga kvinnor också men de tar åtminstone oftast mer ansvar än män ändå).
Citera
2024-01-21, 13:42
Medlem
Gavves avatar
Det mesta (om inte allt) som hostades på AS25473 och AS34950 verkar ligga nere. På 34950 finns/fanns den sårbara Ivanti-servern i.a.f. tillsammans med Vellinge, Cancerfonden, Unionen, Primula och en hel del annat.

På AS25473 finns bland annat Rusta, Stadium och mer Primula.

Kanske intressant för någon som vill efterforska lite och se vad som är nere.
Citera
2024-01-21, 13:45
Medlem
Coop drabbad?
Kunde inte genomföra mina köp.

Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Är det inte märkligt att man inte kan betala med kontanter i sådana här situationer? Gör de inte samhället väldigt sprbart?

Jo, definitivt! Vad tänkte de egentligen.
Senast redigerad av kaffekoppen 2024-01-21 kl. 13:55.
Citera
2024-01-21, 13:49
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Det mesta (om inte allt) som hostades på AS25473 och AS34950 verkar ligga nere. På 34950 finns/fanns den sårbara Ivanti-servern i.a.f. tillsammans med Vellinge, Cancerfonden, Unionen, Primula och en hel del annat.

På AS25473 finns bland annat Rusta, Stadium och mer Primula.

Kanske intressant för någon som vill efterforska lite och se vad som är nere.

AS***** är alltså servrar? Fysiska burkar? Ligger dom olika kunderna senare på olika VM?

Låter ju helt sjukt att ha så många ägg i samma korg. Innan detta hade jag gissat på att Stadium med flera körde eget stål i egna eller hyrda rack.
Citera
2024-01-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Enligt lagen måste man ha ett kassasystem uppkopplat mot skatteverket. En vanlig manuell kassaapparat är inte godkänt längre. Och att skriva upp allting för hand är naturligtvis inte rimligt.

Men inte online. Offline-lådan är stor som en 7" surfplatta. Så kassapparaten är viserligen "uppkopplad" men inte på det viset som de flesta menar med uppkopplad.

Vad tänker du på med manuell kontra automatiskt? Du skall få ut en dagsrapport, kvitto och skicka data till offline-lådan.

Man kan också skriva kontantfaktura om man vill det.
Citera
2024-01-21, 13:51
Medlem
Barentss avatar
Jag har helt egen server för min hemsida med egna lösningar. Jag har en upptid på närmare 100% de senaste 25 åren. Men det sker oavbrutet attacker från många håll i världen och det gäller att ha en del koll och inte tappa säkerheten genom att installera produkter med luckor som "alla andra" använder. Så jag har mest skräddarsydd programvara, jag är datakonsult.
Citera
2024-01-21, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
AS***** är alltså servrar? Fysiska burkar? Ligger dom olika kunderna senare på olika VM?

Låter ju helt sjukt att ha så många ägg i samma korg. Innan detta hade jag gissat på att Stadium med flera körde eget stål i egna eller hyrda rack.

AS är nät...

https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_system_(Internet)

https://ipinfo.io/AS25473

https://ipinfo.io/AS34950
Senast redigerad av dismisswall 2024-01-21 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in