2024-01-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Varför är då kommatecknet där?

Här är ett exempel på en person som friades:

https://sverigesradio.se/artikel/3999543

Det är alltså ok att ha motorn igång när man dammsuger bussen för att den är smutsig - borde det inte då vara lagligt att köra på tomgång för att få bort imma i bilen (smutsigt i bussen = inte trafikfarligt, imma i bilen = trafikfarligt).

Funktionen som tar bort imman på insidan är ju inte värme utan bara torr luft från luftkonditioneringen som får bort imman.

Han blev friad eftersom bussen tydligen var tvungen att vara igång för att kunna bli dammsugen/städad vilket är nödvändigt för att bruka bussen.

Funktionen som tar bort imman än inte nödvändig då det går att göra för hand utan att ha bilen igång.
Det är även helt klart en anläggning som avser uppvärmning.
Citera
2024-01-20, 19:25
Medlem
Fyfaans avatar
Aldrig hört talas om att någon bryr sig eller att någon åkt dit. Kör på tomgång vid behov bara.
Citera
2024-01-20, 20:56
Medlem
Tjoflos avatar
När jag kör igång min dieselvärmare på morgonen, då är det ungefär som en tomgångskörning. De hade aldrig installerat sådana om det inte var godkänt att värma bilen innan färd.
Citera
2024-01-20, 21:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Varför är då kommatecknet där?

Här är ett exempel på en person som friades:

https://sverigesradio.se/artikel/3999543

Det är alltså ok att ha motorn igång när man dammsuger bussen för att den är smutsig - borde det inte då vara lagligt att köra på tomgång för att få bort imma i bilen (smutsigt i bussen = inte trafikfarligt, imma i bilen = trafikfarligt).

Funktionen som tar bort imman på insidan är ju inte värme utan bara torr luft från luftkonditioneringen som får bort imman.
Det är inte ovanligt att man använder kommatecken för att dela upp längre meningar i författningar. Men att utelämna ett "eller" om det skulle vara relevant där skulle man inte göra.

För svar på resten se Aramir2s inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Han blev friad eftersom bussen tydligen var tvungen att vara igång för att kunna bli dammsugen/städad vilket är nödvändigt för att bruka bussen.

Funktionen som tar bort imman än inte nödvändig då det går att göra för hand utan att ha bilen igång.
Det är även helt klart en anläggning som avser uppvärmning.
Citera
2024-01-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag vet faktiskt inte hur man skulle se på det. Svensk juridik är i allmänhet inte like benägen att låta folk komma undan med hårklyverier som amerikansk juridik är (iaf i filmer och TV-serier), så jag skulle inte våga säga med säkerhet att man klarar sig om man gör som du skriver.

Ja precis, i Sverige så är det lagens mening som är viktig, inte som i anglosaxisk tradition har jag uppfattningen att lagen är mer exakt vad som står.
Citera
2024-01-20, 21:38
Medlem
flashmaners avatar
Utan att ha studerat förarbetena till lagen skulle jag påstå att syftet har en avgörande betydelse.

Det är t.ex. inte olagligt att stå vid ett rödljus med motorn på i mer än en minut, vilket det skulle vara om all form av "tomgångskörning" vore förbjuden.

Det är alltså rimligt att utgå ifrån att det är tillåtet att starta motorn i syfte att göra bilen körbar i laglig mening. Dvs du får enligt lagen inte köra bilen om du inte kan se ut genom framrutan på grund av imma, och behöver därför starta bilen och låta den gå för att få bort imman. Syftet är då säkerhetsskäl och att uppfylla lagen.

Du får däremot inte stå på tomgång när du väntar på barnen utanför skolan. Men du borde få starta motorn för att få bort den imma som bildats på rutorna under tiden du stod utan motorn på, för att kunna köra iväg från platsen på ett säkert sätt.

"Nöden har ingen lag", brukar det heta, och det gäller faktiskt i viss mening, du får alltså köra bilen på tomgång för att undvika att orsaka dig själv fysisk skada, ex.vis. förfrysning. Räkna med att alla som stod i den där "bilkön" på E22an häromveckan körde sina motorer för att hålla sig varma, och att ingen av dem kommer åtalas för det.
Citera
2024-01-20, 21:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Tog en titt på hur det ser ut i texten, och såhär ser det ut:
"Förbränningsmotor får i stillastående fordon hållas igång utomhus i
högst en minut. Detta gäller inte:
 om trafikförhållanden föranlett fordon att stanna i t.ex.
trafikkö
 om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande, driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning. Bästa teknik ur miljö- och
hälsoskyddssynpunkt ska användas.
Omedelbart tomgångskörningsförbud gäller dock fordon som
stannats vid broöppning.
"

Det är ganska tydligt att de syftar specifikt på att driva en anläggning som inte avser uppvärmning i andra punkten. Komma-tecknet betyder inte att det är två olika saker. Det skulle behövas ett "eller" efter komma-tecknet för det.

Nu känner jag mig bekväm att säga att jag är övertygad om att man inte kan använda sig av undantaget för att köra värmen på tomgång.

Den där meningen är grammatiskt tokig.

Citat:
om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande, driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning.

Den borde lyda

Citat:
om motorn hålls igång för att i den mån som behövs driva en annan anläggning än sådan som avser uppvärmning.

Om det är så man menar.
Om man med "fordonets ändamålsenliga brukande" försöker förmedla att det skall vara ett fordon vars ändmål är att driva en sådan annan anläggning, då borde de ha skrivit det. Alltså något i stil med

Citat:
om motorn hålls igång på ett fordon vars ändamål är att driva en annan anläggning än sådan som avser uppvärmning, och fordonet brukas ändamålsenligt.

Så som meningen nu är skriven går det inte att entydigt avgöra vad som faktiskt avses, och jag lutar åt att de faktiskt menar det du, helt korrekt, anser skulle ha behövt ett "eller". Svaret finns väl i förarbetena.

Men hallå där. Så här kan man i alla fall tolka texten, inser jag ju nu!

Fordonet hålls ändamålsenligt igång för att driva den anläggning som avlägsnar imma från fordonets vindruta. Denna anläggning avser inte uppvärmning.
Citera
2024-01-20, 22:03
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Såhär tolkar jag det:
Du får köra på tomgång i en minut, du får ha igång tomgången i längre än en minut vid normal trafik där köer uppstår. Stäng av motorn vid broöppning. Du får inte ha igång motorn för t ex att förvärma bilen. Imma, is, frost och snö ska du skrapa/torka bort själv.

Rationella snuthoror vänder andra kinden till, idioter bryr sig.
Citera
2024-01-20, 22:24
Avslutad
Citat:
Har också funderat på detta.

Ibland blir det ju omöjligt att köra iväg med en bil utan att bryta mot något förbud.

Man kan skrapa rutan men om det immar igen så måste man starta bilen och köra defrosten - oftast längre än en minut = man bryter mot lagen (tomgångskörning).
Det finns metoder att förhindra imma. De är kanske inte de bekvämaste i världen, och men heller inte fullständigt orimliga.

Plus att man möjligtvis skulle kunna hävda att du själv har försatt dig i situationen genom att parkera bilen där det inte finns motorvärmare.

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fordonet hålls ändamålsenligt igång för att driva den anläggning som avlägsnar imma från fordonets vindruta. Denna anläggning avser inte uppvärmning.
Testa den ursäkten i en rättegång och återkom med resultatet
Citera
2024-01-21, 00:40
Medlem
Bassplays avatar
Har någon här fått böter för man står och skrapar för länge på tomgång? Om polis eller vem det nu är som löser sånt skulle åka fram till mig när jag står och skrapar är det ju bara säga. Jag började precis, men är snart klar.

Olagligt kanske och jag tycker inte vi ska stå på tomgång i onödan men några minuter för att värma motor och skrapa det får man tåla.
Citera
2024-01-21, 01:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Den där meningen är grammatiskt tokig.

Den borde lyda

Om det är så man menar.
Om man med "fordonets ändamålsenliga brukande" försöker förmedla att det skall vara ett fordon vars ändmål är att driva en sådan annan anläggning, då borde de ha skrivit det. Alltså något i stil med

Så som meningen nu är skriven går det inte att entydigt avgöra vad som faktiskt avses, och jag lutar åt att de faktiskt menar det du, helt korrekt, anser skulle ha behövt ett "eller". Svaret finns väl i förarbetena.

Men hallå där. Så här kan man i alla fall tolka texten, inser jag ju nu!

Om man skulle bryta ut rekvisiten ur den meningen så skulle det bli att motorn hålls igång för att:
1. driva anläggning,
2. anläggningen inte avser uppvärmning, och
3. det endast görs i den mån som behövs för fordonets ändamålsenliga brukande.

Jag skulle säga att 3 är högst tveksamt. Imman kan enkelt tas bort på andra sätt, så då behövs inte tomgången.

Även 2 skulle jag säga inte uppfylls. Det är ju en anläggning som avser uppvärmning man använder.
Citera
2024-01-21, 03:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns metoder att förhindra imma. De är kanske inte de bekvämaste i världen, och men heller inte fullständigt orimliga.

Plus att man möjligtvis skulle kunna hävda att du själv har försatt dig i situationen genom att parkera bilen där det inte finns motorvärmare.

Testa den ursäkten i en rättegång och återkom med resultatet

Jag har inga tvivel på att vilken rätt som helst inte skulle inse behovet av att få bort imman från bilrutan innan man kör iväg, och att detta förutsätter att motorn är igång. De flesta ledamöter i våra domstolar har säkert bil, eller har på ett eller annat vis viss erfarenhet av problemet Så jag tror nog inte att de skulle vara allt för svårflörtade med den ursäkten.

Det finns alternativ metoder för det mesta här i världen, men nu är det ju faktiskt så att en bil har en specifik anläggning vars enda syfte är att ta bort imma från framrutan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in