Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Tog en titt på hur det ser ut i texten, och såhär ser det ut:
"
Förbränningsmotor får i stillastående fordon hållas igång utomhus i
högst en minut. Detta gäller inte:
om trafikförhållanden föranlett fordon att stanna i t.ex.
trafikkö
om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande, driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning. Bästa teknik ur miljö- och
hälsoskyddssynpunkt ska användas.
Omedelbart tomgångskörningsförbud gäller dock fordon som
stannats vid broöppning."
Det är ganska tydligt att de syftar specifikt på att driva en anläggning som inte avser uppvärmning i andra punkten. Komma-tecknet betyder inte att det är två olika saker. Det skulle behövas ett "eller" efter komma-tecknet för det.
Nu känner jag mig bekväm att säga att jag är övertygad om att man inte kan använda sig av undantaget för att köra värmen på tomgång.

Den där meningen är grammatiskt tokig.
Citat:
om motorn hålls igång för att i den mån som behövs för
fordonets ändamålsenliga brukande, driva annan anläggning
än sådan som avser uppvärmning.
Den borde lyda
Citat:
om motorn hålls igång för att i den mån som behövs driva en annan anläggning än sådan som avser uppvärmning.
Om det är så man menar.
Om man med "fordonets ändamålsenliga brukande" försöker förmedla att det skall vara ett fordon vars ändmål är att driva en sådan annan anläggning, då borde de ha skrivit det. Alltså något i stil med
Citat:
om motorn hålls igång på ett fordon vars ändamål är att driva en annan anläggning än sådan som avser uppvärmning, och fordonet brukas ändamålsenligt.
Så som meningen nu är skriven går det inte att entydigt avgöra vad som faktiskt avses, och jag lutar åt att de faktiskt menar det du, helt korrekt, anser skulle ha behövt ett "eller". Svaret finns väl i förarbetena.
Men hallå där. Så här kan man i alla fall tolka texten, inser jag ju nu!
Fordonet hålls ändamålsenligt igång för att driva den anläggning som avlägsnar imma från fordonets vindruta.

Denna anläggning avser inte uppvärmning.